Kratak uvod u OSL
OSL (engl. Object Source Lighting) je tehnika bojanja pri čemu jedan od dijelova na minijaturi ili na njenoj bazi odašilje neku vrstu svijetlosti koja pada na minijaturu. Pri tome, kontrasti su veliki i najčešće su boje drugačije nego na ostatku subjekta. Odlučio sam se za izradu diorame na kojoj gusar/mornar plovi na čamcu, a pored njega izviru sirene. Sirene sam odlučio koristiti kao izvor za OSL. More sam izmodelirao koristeći dvije paste koje proizvodi AK Interactive, a mogu se lagano nabaviti u Hrvatskoj preko Carta Magica ili Cro Hobby. Paste koje sam odabrao su Pacific Blue Water Gel i Transparent Water Gel. S obzirom da sam htio da čamac bude nečist od algi, trebala mi je i dodatna tekstura uzduž vodene linije stoga sam iskoristio Corrosion Texture od istog proizvođača. Čamac sam obojao raznim smeđim nijansama. Kad se boja posušila, stavio sam nekoliko slojeva zelenog “glaze-a”. Engl. Glaze – je boja sa jako malo pigmenta, u biti, ono što se u maketarstvu naziva “filtar”. Dodavanjem više rijetkih slojeva dobiva se na postepenoj pigmentaciji određenih dijelova.
Nakon što se glaze osušio, lagano sam uzdignute dijelove teksture obojao sa tankim slojem svijetlo zelene. Sirene sam pak obojao u bijelu temeljnu boju te ih laganim glaze-ovima potamnjivao. Koristio sam Citadel boje – jako razrijeđeni Nihilakh Oxide te Guilliman Glaze. Nakon što sam zalijepio sirene na njihova mjesta, krenuo sam bojati u bijelo prvi sloj Pacific Blue Water Gela. Koristio sam jako razrijeđenu bijelu akrilnu boju. Za razrijeđivanje sam koristio Citadel Lahmian Medium (ono što druge tvrtke nazivaju “flow improver”). Kistom sam pokušao imitirati odsjaj unutar vode. Također, nakon bojanja mora, započeo sam dodavanje OSL efekta na čamac. U ovom koraku, dodavao sam prilično grube prijelaze, tek toliko da dobijem osjećaj kako bi se svijetlo trebalo reflektirati. Osim Guilliman Glaze-a koristio sam Citadel tamno plavu (Midnight Blue) te bijelu (Skull White). Nakon što se osušila boja, pomiješao sam dvije paste (Pacific Blue i Transparent) i prekrio cijelu vodenu površinu. Pri tome sam pazio da površina mora ne bude ravna, već da u ovom koraku pokušam imitirati valove.
Kada se i ovaj sloj gelova osušio, dodao sam sloj čistog Transparent Water Gela. Pažljivim modeliranjem, pokušao sam dobiti valove koje radi čamac, ali i sirene od izranjanja te uranjanja. Kada se gel već skoro osušio, odlučio sam dovršiti OSL. Pažljivim miješanjem boja i razrjeđivanjem smjese sa Lahmian Mediumom dobio sam postepene prijelaze od tamnog do svijetlog na trupu čamca.
Najnoviji članci
- Back to Basics radionice bojanja minijatura u Galeriji i ČitaoniciVN Krunoslav Belinić, 04.12.2025.
- Nastupili smo na: Monte San Savino 2025 Marko Paunović, 24.11.2025.
-
Znanost iza akrilnih boja
- Binders (eng. resin) – form a film – in our case probably pure acrylates, I suspect they are styrene acrylates.
- Fillers – in addition to adding volume to the paint, they also affect the viscosity, coverage and appearance of the dry film
- Pigments – the main division is into organic pigments and inorganic pigments. Inorganic ones are more covering but have less vivid shades, while organic ones are often quite poorly covering (yellow for example) but their shades are vivid and bright
Additives:
- Anti-foam
- Rheological modifiers – affect the behavior of wet paint on the substrate (e.g. spillage) and the behavior of the paint when a force is applied to it (brush, roller, spray, airbrush). Rheological modifiers also include thickeners that affect the viscosity of the paint.
- Dispersants – envelop pigment and filler particles and prevent their agglomeration during standing. Good dispersion of pigment and filler affects the coverage and uniform appearance of the dry film. There are a bunch more but I won't go into too much detail
- Solvent – in this case water.
Contrast paints and speed paints – high pigment content, but not so much that it causes high coverage. They are formulated to spread, not to stay where you put them. The result of spreading is that the paint collects in the recesses, where a thicker film of paint remains than on the protruding parts of the miniature. Where the film of paint is thicker (the recesses), the shade of the contrast paint is more pronounced, unlike on the protruding parts where the film is thinner, which is why the shade is then influenced by the color of the substrate.
Composition:
- Binders
- Pigments
- Additives – all listed above + surfactants that reduce the surface tension of the wet paint film, which is why it flows
- solvent
- I would say they do not contain fillers, or contain very, very little of them
Washes – similar in formulation and behavior to contrast agents, only they have a much lower proportion of pigments, certainly no fillers, a higher proportion of surfactants, lower viscosity, and probably less binders.
If we want to greatly dilute acrylic paint or contrast, it is better to use a product intended for this purpose from the manufacturer of that paint rather than water, because it contains all the necessary amount of binders and additives for that paint to retain its properties.
" ["content_hrv"]=> string(4306) "U ovom članku, naša Dunja nam otkriva znanost iza akrilnih boja.
Akrilne boje – visoki udio pigmenta i dobra pokrivnost. Ako su dobro formulirane ostaju tamo gdje ih naneseš, ne ostavljaju „brush marks“ i suše se dovoljno sporo da stigneš napravit što želiš na minijaturi a opet dovoljno brzo.
Sastav:
- Veziva (eng. resin) – formiraju film – u našem slučaju vjerojatno čisti akrilati, sumnjam da su stiren akrilati.
- Punila – osim što dodaju volumen boji utječu i na viskoznost, pokrivnost i izgled suhog filma
- Pigmenti – glavna podjela je na organske pigmente i anorganske pigmente. Anorganski su više pokrivni ali manje živih nijansi, dok su organski često dosta loše pokrivni (žuti npr) ali zato su im nijanse žive i jarke
Aditivi:
- Protiv pjene
- Reološki modifikatori – utječu na ponašanje mokre boje na podlozi (npr razlijevanje) i na ponašanje boje dok na nju djeluje sila (kist, valjak, sprej, airbrush). Pod reološke modifikatore spadaju i ugušćivači koji utječu na viskozitet boje.
- Dispergatori – obavijaju čestice pigmenata i punila i sprječavaju aglomeraciju istih stajanjem. Dobra dispergiranost pigmenta i punila utječe na pokrivnost i ujednačen izgled suhog filma.
- Ima ih još hrpa ali neću toliko u detalje
- Otapalo – u ovom slučaju voda.
Kontrastice i speed paints – visoki udio pigmenta, ali ne toliki da uzrokuje visoku pokrivnost. Formulirane su da se razlijevaju, a ne da ostaju tamo gdje ih staviš. Posljedica razlijevanja je skupljanje boje u udubine gdje onda ostane deblji film boje nego na isturenim dijelovima minijature. Tamo gdje je film boje deblji (udubine) nijansa kontrastice izraženija, za razliku od isturenih dijelova na kojima je film tanji zbog čega na nijansu onda utječe boja podloge.
Sastav:
- Veziva
- Pigmenti
- Aditivi – svi nabrojani gore +
- surfakanti koji smanjuju površinsku napetost mokrog filma boje zbog čega i dolazi do razlijevanja
- otapalo
- rekla bih da ne sadrže punila, ili ih sadrže vrlo vrlo malo
Washevi – po principu formuliranja i ponašanju slični kontrasticama, samo imaju puno manji udio pigmenata, sigurno ne sadrže punila, veći udio surfakanata, manji viskozitet i vjerojatno manje veziva.
Ako želimo jako razrijediti akrilnu boju ili kontrasticu bolje je koristiti za to predviđen proizvod od proizvođača te boje nego vodu, jer sadrži svu potrebnu količinu veziva i aditiva kako bi ta boja zadržala svoja svojstva.
" ["created"]=> string(19) "2025-11-20 13:03:37" ["modified"]=> string(19) "2025-11-20 13:03:37" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "64" ["group_id"]=> string(1) "1" ["first_name"]=> string(9) "Krunoslav" ["last_name"]=> string(8) "Belinić" ["first_name_mask"]=> string(9) "krunoslav" ["last_name_mask"]=> string(7) "belinic" ["username"]=> string(5) "Kruno" ["password"]=> string(40) "eb3fda45fbec0258e90d809803b10491c548b22f" ["born"]=> string(19) "2015-01-18 09:19:00" ["created"]=> string(19) "2015-01-18 09:20:39" } } Krunoslav Belinić, 20.11.2025. - Nastupili smo na: Modelmania 2025 Marko Paunović, 05.11.2025.
- Tabla za Necropolis – dio 1 Antoni Pastuović, 05.11.2025.
Najnoviji izvještaji s bojišta
- Kill Team - Blooded vs. Vespid Stingwings 28.02.2025., GW - Warhammer 40.000, i Antoni Pastuović (Imperial Guard)
- Dark Angels protiv T'au Battlereport 22.04.2022., GW - Warhammer 40.000, Borna Pleše (Space Marines) i Kristijan Kliska (Tau Empire)
- Sisters of Battle protiv Ultramarines 17.11.2021., GW - Warhammer 40.000, i Nino Marasović (Space Marines)

















