Vinjeta interijera dio 1 – kako izraditi kauč
Pred vama se nalazi prvi dio serije vodiča za izradu vinjete interijera koju izrađuje Matija Koružnjak, član FB grupe Miniature Painters Croatia za Spring Painting Competition natjecanje u okviru te grupe u organizaciji UMS Agram i pod pokroviteljstvom našeg i vašeg najdražeg dućana, Carta Magica.
Tema: karantena
Kao i uvijek, tema diktira doživljaj i atmosferu koju želimo dočarati, a naša zadana tema zapravo pokriva čitav spektar ideja i mogućnosti koje mogu kvalitetno dočarati generalnu ideju izolacije. Osnovno je pitanje bilo: što karantena predstavlja u kontekstu moje svakodnevice? Odgovor se nametnuo sam od sebe i bilo je dovoljno baciti pogled na nered u kojem živim već neko vrijeme, vrijeme koje provodim čitajući, gledajući serije/filmove, hobijajući (može ovo? :D) i aktivno radeći na redukciji zdravih moždanih stanica.
Moram priznati da rijetko kada studiozno pristupam ovakvim projektima i sve se nekako odvija stihijski, tj. kako mi se i što radi u danom trenu. Ono što sam znao jest da će mjesto radnje biti dnevni boravak gdje provodim(o) većinu vremena u već ranije spomenutim aktivnostima. Ideja dnevne sobe fokusirana je na dva centralna elementa koja se nalaze u većini dnevnih prostorija diljem svijeta: dvosjed/trosjed/sofa i TV. Odabirom fokalnog elementa kristalizirala se i vizija čitave vinjete: osoba koja je, uz sve dostupne podražaje uspjela umrijeti od dosade na svom kauču. Ili jednostavnije, kostur na kauču usred nereda nastalog svime što je osoba konzumirala: knjige, alkohol, grickalice, sokovi, časopisi i sve ono što možemo pronaći u prosječnoj prostoriji tog tipa. Kasnije sam, iz praktičnih razloga morao odustati od zadane priče, ali sama ideja ostala je nepromijenjena.
Stoga, krenimo.
Prvo i osnovno, želio sam izraditi kauč.
Glavna ideja vodilja kroz sve projekte kojima sam pristupio i koja bi trebala biti osnova za izradu bilo kakvog rukotvornog/umjetničkog djela je ideja mimeze. Platon je mimezu definirao kao simbolički oponašateljski odnos umjetnosti prema stvarnom svijetu. Prema Platonu, naš svijet samo je preslika svijeta bogova, a umjetnost je pokušaj imitacije svijeta koji nas okružuje. Dakle, kopiranje. Rijetko koji umjetnik ima kapaciteta za izradu djela „iz glave“ i smatram da je iznimno bitno shvatiti ovaj princip kao osnovno oruđe na putu vašeg napretka. Kopiranje. Preslika. Preslika stvarnog svijeta ili koncepata koji nam služe kao inspiracija.
Nakon kratkog browsanja slika ponuđenih upitom „sofa“ otprilike sam znao što želim i kako postići završni rezultat.
Oblikovanje mi nije jača strana niti imam mnogo iskustva, ali nakon ovog projekta vjerujem da ću u većoj mjeri pokušati oblikovati elemente potrebne za izloške ili elemente za igru.
Pri oblikovanju sam koristio Steadlerov Fimo Air. Lagana masa koja se u svojem vlažnom obliku svosjtvima može usporediti sa svježim tacom (blue tac, gum fix,...), a u suhoj inačici najsličniji je običnoj školskoj kredi. Ono po čemu se rad fimo airom razlikuje od ostalih masa za oblikovanje je princip. Kod većine masa za modeliranje završni oblik dobija se dodavanjem materijala na postojeći oblik i naknadno spajanje dvaju elemenata. Rad s fimo airom najviše nalikuje klesarstvu, tj. željeni oblik dobija se uklanjanjem viška materijala. Upravo iz tog razloga rad fimo airom prilično je jednostavan jer su vam dovoljni skalpel i mala rašpa.
Da ne duljimo, pogledajmo proces izrade samog kauča:
Prvo i osnovno, potrebno je bilo izraditi okvir samog kauča. Za okvir sam koristio balzu debljine 5mm izrezanu u dva komada: podnica i naslon. Sram me je reći, ali sve je išlo odokativno. Dakle, jedan veći dio za podnicu i nešto manji za naslon. Rub naslon je zatim izbrušen kako bi se dobio kut pod kojim se naslon lijepi na podnicu. Malo drvofixa i to je to. Na isti su način frmirane i noge: četiri pravokutna komadića balze zalijepljena na podnicu.
Jastuci za kauč rađeni su fimo airom po principu inicijalne izrade svih elemenata koje sam želio koristiti. Potrebno je samo prstima oblikovati generalnu formu željenog predmeta, naravno u većem gabaritu od krajnje veličine predmeta (upamtite da završni oblik formiramo uklanjanjem viška materijala). Kada sam oblikovao sve potrebno: dva jastuka za naslon, dva za podnicu i dvije strane, ostavio sam materijal da se suši preko noći. Još jedna prednost fimo aira jest što se suši na zraku (duuuh). Za one nestrpljivije postoji i inačica koja se suši pečenjem. Površinski sloj može se obrađivati već nakon nekoliko sati, a za potpuno sušenje unutrašnjosti (ovisno o debljini sloja) ponekad je potrebno i 48 sati.
Nakon sušenja kreće proces oblikovanja. Nema tu neke mudrosti, uzmete rašpicu (emery boards, svoje kupujem u mulleru :D) i krenite skidati višak materijala i oblikovati završni oblik. S jastucima, s obzirom da su pravokutnog oblika mekih rubova, doista nije teško. Sami procijenite kada ste zadovoljni dobivenim. Svatko tko je ikada rašpao nokte znat će što im je činiti.
I to bi trebao biti kauč (naravno, u svom sirovom obliku).
U sljedećem nastavku fokusirat ću se na izradu manjih elemenata poput knjiga, časopisa i flaša.
Hvala na pažnji!
Najnoviji članci
- Back to Basics radionice bojanja minijatura u Galeriji i ČitaoniciVN Krunoslav Belinić, 04.12.2025.
- Nastupili smo na: Monte San Savino 2025 Marko Paunović, 24.11.2025.
-
Znanost iza akrilnih boja
- Binders (eng. resin) – form a film – in our case probably pure acrylates, I suspect they are styrene acrylates.
- Fillers – in addition to adding volume to the paint, they also affect the viscosity, coverage and appearance of the dry film
- Pigments – the main division is into organic pigments and inorganic pigments. Inorganic ones are more covering but have less vivid shades, while organic ones are often quite poorly covering (yellow for example) but their shades are vivid and bright
Additives:
- Anti-foam
- Rheological modifiers – affect the behavior of wet paint on the substrate (e.g. spillage) and the behavior of the paint when a force is applied to it (brush, roller, spray, airbrush). Rheological modifiers also include thickeners that affect the viscosity of the paint.
- Dispersants – envelop pigment and filler particles and prevent their agglomeration during standing. Good dispersion of pigment and filler affects the coverage and uniform appearance of the dry film. There are a bunch more but I won't go into too much detail
- Solvent – in this case water.
Contrast paints and speed paints – high pigment content, but not so much that it causes high coverage. They are formulated to spread, not to stay where you put them. The result of spreading is that the paint collects in the recesses, where a thicker film of paint remains than on the protruding parts of the miniature. Where the film of paint is thicker (the recesses), the shade of the contrast paint is more pronounced, unlike on the protruding parts where the film is thinner, which is why the shade is then influenced by the color of the substrate.
Composition:
- Binders
- Pigments
- Additives – all listed above + surfactants that reduce the surface tension of the wet paint film, which is why it flows
- solvent
- I would say they do not contain fillers, or contain very, very little of them
Washes – similar in formulation and behavior to contrast agents, only they have a much lower proportion of pigments, certainly no fillers, a higher proportion of surfactants, lower viscosity, and probably less binders.
If we want to greatly dilute acrylic paint or contrast, it is better to use a product intended for this purpose from the manufacturer of that paint rather than water, because it contains all the necessary amount of binders and additives for that paint to retain its properties.
" ["content_hrv"]=> string(4306) "U ovom članku, naša Dunja nam otkriva znanost iza akrilnih boja.
Akrilne boje – visoki udio pigmenta i dobra pokrivnost. Ako su dobro formulirane ostaju tamo gdje ih naneseš, ne ostavljaju „brush marks“ i suše se dovoljno sporo da stigneš napravit što želiš na minijaturi a opet dovoljno brzo.
Sastav:
- Veziva (eng. resin) – formiraju film – u našem slučaju vjerojatno čisti akrilati, sumnjam da su stiren akrilati.
- Punila – osim što dodaju volumen boji utječu i na viskoznost, pokrivnost i izgled suhog filma
- Pigmenti – glavna podjela je na organske pigmente i anorganske pigmente. Anorganski su više pokrivni ali manje živih nijansi, dok su organski često dosta loše pokrivni (žuti npr) ali zato su im nijanse žive i jarke
Aditivi:
- Protiv pjene
- Reološki modifikatori – utječu na ponašanje mokre boje na podlozi (npr razlijevanje) i na ponašanje boje dok na nju djeluje sila (kist, valjak, sprej, airbrush). Pod reološke modifikatore spadaju i ugušćivači koji utječu na viskozitet boje.
- Dispergatori – obavijaju čestice pigmenata i punila i sprječavaju aglomeraciju istih stajanjem. Dobra dispergiranost pigmenta i punila utječe na pokrivnost i ujednačen izgled suhog filma.
- Ima ih još hrpa ali neću toliko u detalje
- Otapalo – u ovom slučaju voda.
Kontrastice i speed paints – visoki udio pigmenta, ali ne toliki da uzrokuje visoku pokrivnost. Formulirane su da se razlijevaju, a ne da ostaju tamo gdje ih staviš. Posljedica razlijevanja je skupljanje boje u udubine gdje onda ostane deblji film boje nego na isturenim dijelovima minijature. Tamo gdje je film boje deblji (udubine) nijansa kontrastice izraženija, za razliku od isturenih dijelova na kojima je film tanji zbog čega na nijansu onda utječe boja podloge.
Sastav:
- Veziva
- Pigmenti
- Aditivi – svi nabrojani gore +
- surfakanti koji smanjuju površinsku napetost mokrog filma boje zbog čega i dolazi do razlijevanja
- otapalo
- rekla bih da ne sadrže punila, ili ih sadrže vrlo vrlo malo
Washevi – po principu formuliranja i ponašanju slični kontrasticama, samo imaju puno manji udio pigmenata, sigurno ne sadrže punila, veći udio surfakanata, manji viskozitet i vjerojatno manje veziva.
Ako želimo jako razrijediti akrilnu boju ili kontrasticu bolje je koristiti za to predviđen proizvod od proizvođača te boje nego vodu, jer sadrži svu potrebnu količinu veziva i aditiva kako bi ta boja zadržala svoja svojstva.
" ["created"]=> string(19) "2025-11-20 13:03:37" ["modified"]=> string(19) "2025-11-20 13:03:37" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "64" ["group_id"]=> string(1) "1" ["first_name"]=> string(9) "Krunoslav" ["last_name"]=> string(8) "Belinić" ["first_name_mask"]=> string(9) "krunoslav" ["last_name_mask"]=> string(7) "belinic" ["username"]=> string(5) "Kruno" ["password"]=> string(40) "eb3fda45fbec0258e90d809803b10491c548b22f" ["born"]=> string(19) "2015-01-18 09:19:00" ["created"]=> string(19) "2015-01-18 09:20:39" } } Krunoslav Belinić, 20.11.2025. - Nastupili smo na: Modelmania 2025 Marko Paunović, 05.11.2025.
- Tabla za Necropolis – dio 1 Antoni Pastuović, 05.11.2025.
Najnoviji izvještaji s bojišta
- Kill Team - Blooded vs. Vespid Stingwings 28.02.2025., GW - Warhammer 40.000, i Antoni Pastuović (Imperial Guard)
- Dark Angels protiv T'au Battlereport 22.04.2022., GW - Warhammer 40.000, Borna Pleše (Space Marines) i Kristijan Kliska (Tau Empire)
- Sisters of Battle protiv Ultramarines 17.11.2021., GW - Warhammer 40.000, i Nino Marasović (Space Marines)

















