Vinjeta interijera dio 2 – kako izraditi parkete, tepih i knjige
Pred vama se nalazi drugi dio serije vodiča za izradu vinjete interijera koju izrađuje Matija Koružnjak, član FB grupe Miniature Painters Croatia za Spring Painting Competition natjecanje u okviru te grupe u organizaciji UMS Agram i pod pokroviteljstvom našeg i vašeg najdražeg dućana, Carta Magica.
U drugom dijelu vodiča za izradu vinjete posvetit ćemo pažnju konstrukciji generalne strukture izloška te izradi dijelova pokućstva i detalja kojima ćemo ponuditi vizualni interes za publiku.
Kao što smo spomenuli u prethodnom nastavku, ideja vinjete temelji se na crtici iz svakodnevnog života vašeg autora. S obzirom da vinjeta predstavlja svojevrsan autoportret, inspiraciju sam potražio u prostoru kojem boravim. Osnovne površine scene činit će pod obložen parketom i stražnji zid koji bi trebao uokviriti vinjetu.
Pristup izradi parketa temeljio se na odabiru materijala koji će činiti cjelokupnu strukturu. Odabrao sam (tj. među dostupnim materijalima pronašao) nešto slično plasticardu. Sam materijal dovoljno je čvrst, a površina se jednostavno može izrezbariti željenim motivima. Moram priznati da me izrada parketa koštala nešto živaca jer sam inicijalno odabrao krivi pristup zanemarivši svoje osnovnoškolsko obrazovanje. S obzirom da se parket postavlja pod pravim kutem nije trebalo biti preteško da nisam krenuo raditi red po red :/. Princip je, u suštini, vrlo jednostavan: kakvog je god površina oblika, potrebno je utvrditi kvadrat i jednostavno ucrtati dijagonale. Na dijagonalama se iscrtaju debljine letvice i zatim povlače paralelne linije u zadanom razmaku. Ponoviti na vertikali. Ono što smo dobili jest gusta mreža na kojoj sada jasno možete utvrditi širinu i debljinu letvice. Inicijalno, percepcija može zavarati zbog čega sam si pomogao bojama za definiciju pojedinog reda. Nakon što ste definirali konačni izgled parketa, dovoljno je bilo proći iscrtanim linijama oštrim predmetom (koristio sam vrh tehničke olovke) i urezati spojeve između letvica. Tu i tamo sam pretjerao, ali utore je vrlo jednostavno ispuniti nekom smjesom za modelirenje i na taj način ispraviti pogreške. Kako je ispalo, u konačnici procijenite sami. Za prvi pokušaj i trenutak moždanog hrkljuša, prilično sam zadovoljan.
Naravno, parket sam napravio kako bih ga mogao obložiti tepihom. Izrada tepiha bila je vrlo jednostavna i čak zabavna. Fimo air razvaljao sam u tanku palačinku i odmah izrezao željeni kvadratni oblik. Teksturiranje tepiha svelo se na pikanje kistom uništenim super ljepilom (skoreni flat kist vjerojatno bi, iako neprecizno, bio puno bolje i brže rješenje). Iako djeluje jednostavno i prilično brzo, ovo je teksturiranje bilo utrka s vremenom i dosadom. Naime, najbolji rezultati postižu se na svježem fimo materijalu, pogotovo uzevši u obzir da sam kistom čak i trgao komadiće za onaj kvalitetni „shag“ izgled, ali površinski se sloj brzo suši i pred sam kraj nisam imao jednako detaljnu strukturu kao na samom početku. Ovom problemu možete doskočiti da pokušate ovlažiti površinu i vratiti joj nešto izvorne teksture.
Tepih, done.
Farbanje parketa krenulo je bazom od nekoliko nasumično miješanih toplijih nijansi smeđe koje su trebale imitirati varijacije u godovima i pospješiti izgled prirodnog materijala. Nakon sušenja sve je prekriveno dobrim starim Agraxom koji je unificirao površinski sloj i iscrtao žlijebove između letvica. Konačni element bio je highlight rubova pješčanom nijansom u smjeru izvora svjetlosti. Tu sam se malo pogubio tako da su ponegdje uočljive nedosljednosti u smjeru svjetlosti, ali uz sve detalje i kvalitetan tepih prospusti se ne bi trebali primijetiti.
Tepih je obojan baznom bojom nezasićene zelene, nakon čega je je dobio oblian wash Athonian Camoshadeom, te završni highlight žutozelenom iz smjera izvora svjetlosti.
Izradu detalja započinjemo kreiranjem generalnih oblika predmeta koje želimo izraditi. Kao što sam u prethodnom nastavku napomenuo, rad s fimo airom sličan je klesarstvu gdje alatima uklanjamo višak materijala i definiramo završni željeni oblik.
Na priloženoj fotografiji inicijalni su oblici iz kojih sam želio dobiti redom:
Za ovaj put objasnit ćemo izradu knjige, jednostavnog i čestog elementa koji može poslužiti kao detalj za bilo kakvu dioramu, bez obzira na setting ili kao inventar svake tamnice, alkemičarevog laboratorija ili orkovskog ognjišta.
Počinjemo kvadratnim oblikom izrezanim na željenu veličinu. Čitavu knjigu napravio sam standardnom potrošnom rašpom za nokte. Polaganjem rašpe pod kutem od 45 možemo vrlo precizno isctati linije u fimo materijalu. Prvi „rez“ bio je uz sam vertikalni rub kako bi dobili presjek uveza. Dovoljno je bilo nekoliko laganih istosmjernih poteza kako bi dobili vrlo jasno definiranu liniju. Istu stvar radio sam i pri izradi korica. Prvo sam krenuo po visini knjige iscrtavati stranu koju otvaramo. Istim principom kao i kod iscrtavanja uveza definirali smo korice s obje strane (potezi rašpom išli su na mm od ruba knjige. Kada smo dobili utore mm duboke, na isti način uklonimo višak materijala između dva žlijeba kako bi odredili korice knjige. Za ekstra detalje možete napraviti nekoliko random žlijebova u „papiru“ kako bi simulirali stranice. Isti princip koristimo i za izradu kraće strane knjige, jedino je potrebno oštrijim predmetom definirati uvez uz korice. Po mom mišljenju, dost jasna knjiga.
Sljedeći put nastavit ćemo s izradom detalja i uvrđivanjem završne kompozicije djela.
Hvala na pažnji.
Najnoviji članci
- Back to Basics radionice bojanja minijatura u Galeriji i ČitaoniciVN Krunoslav Belinić, 04.12.2025.
- Nastupili smo na: Monte San Savino 2025 Marko Paunović, 24.11.2025.
-
Znanost iza akrilnih boja
- Binders (eng. resin) – form a film – in our case probably pure acrylates, I suspect they are styrene acrylates.
- Fillers – in addition to adding volume to the paint, they also affect the viscosity, coverage and appearance of the dry film
- Pigments – the main division is into organic pigments and inorganic pigments. Inorganic ones are more covering but have less vivid shades, while organic ones are often quite poorly covering (yellow for example) but their shades are vivid and bright
Additives:
- Anti-foam
- Rheological modifiers – affect the behavior of wet paint on the substrate (e.g. spillage) and the behavior of the paint when a force is applied to it (brush, roller, spray, airbrush). Rheological modifiers also include thickeners that affect the viscosity of the paint.
- Dispersants – envelop pigment and filler particles and prevent their agglomeration during standing. Good dispersion of pigment and filler affects the coverage and uniform appearance of the dry film. There are a bunch more but I won't go into too much detail
- Solvent – in this case water.
Contrast paints and speed paints – high pigment content, but not so much that it causes high coverage. They are formulated to spread, not to stay where you put them. The result of spreading is that the paint collects in the recesses, where a thicker film of paint remains than on the protruding parts of the miniature. Where the film of paint is thicker (the recesses), the shade of the contrast paint is more pronounced, unlike on the protruding parts where the film is thinner, which is why the shade is then influenced by the color of the substrate.
Composition:
- Binders
- Pigments
- Additives – all listed above + surfactants that reduce the surface tension of the wet paint film, which is why it flows
- solvent
- I would say they do not contain fillers, or contain very, very little of them
Washes – similar in formulation and behavior to contrast agents, only they have a much lower proportion of pigments, certainly no fillers, a higher proportion of surfactants, lower viscosity, and probably less binders.
If we want to greatly dilute acrylic paint or contrast, it is better to use a product intended for this purpose from the manufacturer of that paint rather than water, because it contains all the necessary amount of binders and additives for that paint to retain its properties.
" ["content_hrv"]=> string(4306) "U ovom članku, naša Dunja nam otkriva znanost iza akrilnih boja.
Akrilne boje – visoki udio pigmenta i dobra pokrivnost. Ako su dobro formulirane ostaju tamo gdje ih naneseš, ne ostavljaju „brush marks“ i suše se dovoljno sporo da stigneš napravit što želiš na minijaturi a opet dovoljno brzo.
Sastav:
- Veziva (eng. resin) – formiraju film – u našem slučaju vjerojatno čisti akrilati, sumnjam da su stiren akrilati.
- Punila – osim što dodaju volumen boji utječu i na viskoznost, pokrivnost i izgled suhog filma
- Pigmenti – glavna podjela je na organske pigmente i anorganske pigmente. Anorganski su više pokrivni ali manje živih nijansi, dok su organski često dosta loše pokrivni (žuti npr) ali zato su im nijanse žive i jarke
Aditivi:
- Protiv pjene
- Reološki modifikatori – utječu na ponašanje mokre boje na podlozi (npr razlijevanje) i na ponašanje boje dok na nju djeluje sila (kist, valjak, sprej, airbrush). Pod reološke modifikatore spadaju i ugušćivači koji utječu na viskozitet boje.
- Dispergatori – obavijaju čestice pigmenata i punila i sprječavaju aglomeraciju istih stajanjem. Dobra dispergiranost pigmenta i punila utječe na pokrivnost i ujednačen izgled suhog filma.
- Ima ih još hrpa ali neću toliko u detalje
- Otapalo – u ovom slučaju voda.
Kontrastice i speed paints – visoki udio pigmenta, ali ne toliki da uzrokuje visoku pokrivnost. Formulirane su da se razlijevaju, a ne da ostaju tamo gdje ih staviš. Posljedica razlijevanja je skupljanje boje u udubine gdje onda ostane deblji film boje nego na isturenim dijelovima minijature. Tamo gdje je film boje deblji (udubine) nijansa kontrastice izraženija, za razliku od isturenih dijelova na kojima je film tanji zbog čega na nijansu onda utječe boja podloge.
Sastav:
- Veziva
- Pigmenti
- Aditivi – svi nabrojani gore +
- surfakanti koji smanjuju površinsku napetost mokrog filma boje zbog čega i dolazi do razlijevanja
- otapalo
- rekla bih da ne sadrže punila, ili ih sadrže vrlo vrlo malo
Washevi – po principu formuliranja i ponašanju slični kontrasticama, samo imaju puno manji udio pigmenata, sigurno ne sadrže punila, veći udio surfakanata, manji viskozitet i vjerojatno manje veziva.
Ako želimo jako razrijediti akrilnu boju ili kontrasticu bolje je koristiti za to predviđen proizvod od proizvođača te boje nego vodu, jer sadrži svu potrebnu količinu veziva i aditiva kako bi ta boja zadržala svoja svojstva.
" ["created"]=> string(19) "2025-11-20 13:03:37" ["modified"]=> string(19) "2025-11-20 13:03:37" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "64" ["group_id"]=> string(1) "1" ["first_name"]=> string(9) "Krunoslav" ["last_name"]=> string(8) "Belinić" ["first_name_mask"]=> string(9) "krunoslav" ["last_name_mask"]=> string(7) "belinic" ["username"]=> string(5) "Kruno" ["password"]=> string(40) "eb3fda45fbec0258e90d809803b10491c548b22f" ["born"]=> string(19) "2015-01-18 09:19:00" ["created"]=> string(19) "2015-01-18 09:20:39" } } Krunoslav Belinić, 20.11.2025. - Nastupili smo na: Modelmania 2025 Marko Paunović, 05.11.2025.
- Tabla za Necropolis – dio 1 Antoni Pastuović, 05.11.2025.
Najnoviji izvještaji s bojišta
- Kill Team - Blooded vs. Vespid Stingwings 28.02.2025., GW - Warhammer 40.000, i Antoni Pastuović (Imperial Guard)
- Dark Angels protiv T'au Battlereport 22.04.2022., GW - Warhammer 40.000, Borna Pleše (Space Marines) i Kristijan Kliska (Tau Empire)
- Sisters of Battle protiv Ultramarines 17.11.2021., GW - Warhammer 40.000, i Nino Marasović (Space Marines)

















