Diorama francuskog kafića – dio 1
Pred vama se nalazi prvi dio serije vodiča za izradu vinjete francuskog kafića koju izrađuje Krunoslav Belinić, član FB grupe Miniature Painters Croatia.
Ideja projekta je izraditi malu scenu francuskog kafića u okviru za sliku. Kako do sada nisam radio ništa slično, imao sam puno nedoumica i pitanja. Nisam znao na što trebam obratiti pažnju i koje su specifičnosti izrade ovakve diorame.
Koliko bi sve trebalo biti veliko? Može li se postići perspektiva dubine i kako? Konkretne odgovore baš i nisam nalazio pa sam prihvatio prijateljski savjet. Jednostavno sam krenuo raditi i pustio da me ideja sama vodi. Odlučio sam se za mjerilo 1/35 i nabavio par dodataka za zgrade. „Skinuo“ sam mjere ulaznih vrata i temeljem njih ostale dimenzije kao što su prozori, drvene oplate i sl. Za materijal sam izabrao balzu i grafoskopsku foliju kao „staklo“.
Alatom za rezanje balze izrezao sam balzu debljine 1, 2 i 4 mm na letvice raznih širina (1, 2, 3 i 4 mm).
Od letvica sam izradio elemente okvira vrata i prozora. Uglove sam izrezao pod kutem od 45 stupnjeva i spojio ih na centimetarskoj mreži podloge za rezanje. Prilično sam se namučio dok nisam svladao tehniku kako bi okviri ispali (približno) pravokutni. Kao ljepilo sam koristio „SuperAttak“ i nanosio sam ga vrhom pribadače kako mi se zbog previše ljepila ne bi sve zalijepilo za podlogu.
Nakon što se ljepilo na okvirima osušilo, spojeve sam poravnao turpijicom. Foliju sam zalijepio sa zadnje strane okvira, a na prednjoj sam lagano zaoblio bridove. Preporučam oprez pri radu sa super ljepilom i folijom jer folija ne oprašta greške nastale zbog veće količine ljepila. Na foliju s prednje strane okvira prilijepio sam letvice dimenzija 1x2 mm kako bih dobio dojam „lajsni“ koji drže staklo u okvirima.
Drvene oplate na vanjskoj fasadi kafića radio sam sličnom tehnikom… Od balze sam izrezao podlogu i na njoj letvicama raznih širina i debljina izradio ukrasne elemente. Koristio sam PVA ljepilo kako bih imao više vremena popraviti položaj letvica po cijeloj dužini panela. Prvo sam izradio prednje lice panela, a zatim sam dodao bočne stranice i na njima izrađivao ukrase. Obzirom da sam sve radio od oka, neki elementi ispali su malo čudnjikavo, pa ih nisam iskoristio kao završni odabir za dioramu.
Kako sam sve radio bez skice ili nacrta, često sam provjeravao omjere i dimenzije međusobnim uspoređivanjem dijelova.
Sada kad je cijela stvar dobila treću dimenziju, shvatio sam da to više nije „testni prototip“ za buduće radove pa sam pažljivije planirao i promišljao kako nastaviti. Panele sam povezao pomoćnim letvicama koje će biti sakrivene okvirima vrata i prozora. Gornju stranu sam pokrio balzom debljine 2 mm zbog veće čvrstoće. Zatim sam dodao još jedan sloj debljine 1 mm i za 1 mm veće širine bridova kao ukrasni element.
Postalo je očito da diorama vapi za gornjim katom pa sam zaključio kako bi sadašnja razina bila dobra podloga na koji bi se oslanjao taj dio. Iduću razinu ukrasa izradio sam od letvica debljine 2 x 2mm, pokrio je s još jednom pločicom baze od 1 mm i ostavio utor za učvršćivanje iduće razine diorame. Podigao sam i stranice od 4 mm balze za koje planiram dodatno pričvrstiti gornju razinu.
Pročelje kafića trebalo je ploču za naziv lokala pa sam malo pogledao reference. Dopala mi se varijanta s blago nagnutom tablom. Istom tehnikom kojom sam izradio i drvena pročelja izradio sam gornji pano i pričvrstio ga na stranice.
Za gornju razinu odlučio sam koristiti drugačiju tehniku (gips), ali to je već druga priča…
Tekst i fotografije: Krunoslav Belinić
Najnoviji članci
- Back to Basics radionice bojanja minijatura u Galeriji i ČitaoniciVN Krunoslav Belinić, 04.12.2025.
- Nastupili smo na: Monte San Savino 2025 Marko Paunović, 24.11.2025.
-
Znanost iza akrilnih boja
- Binders (eng. resin) – form a film – in our case probably pure acrylates, I suspect they are styrene acrylates.
- Fillers – in addition to adding volume to the paint, they also affect the viscosity, coverage and appearance of the dry film
- Pigments – the main division is into organic pigments and inorganic pigments. Inorganic ones are more covering but have less vivid shades, while organic ones are often quite poorly covering (yellow for example) but their shades are vivid and bright
Additives:
- Anti-foam
- Rheological modifiers – affect the behavior of wet paint on the substrate (e.g. spillage) and the behavior of the paint when a force is applied to it (brush, roller, spray, airbrush). Rheological modifiers also include thickeners that affect the viscosity of the paint.
- Dispersants – envelop pigment and filler particles and prevent their agglomeration during standing. Good dispersion of pigment and filler affects the coverage and uniform appearance of the dry film. There are a bunch more but I won't go into too much detail
- Solvent – in this case water.
Contrast paints and speed paints – high pigment content, but not so much that it causes high coverage. They are formulated to spread, not to stay where you put them. The result of spreading is that the paint collects in the recesses, where a thicker film of paint remains than on the protruding parts of the miniature. Where the film of paint is thicker (the recesses), the shade of the contrast paint is more pronounced, unlike on the protruding parts where the film is thinner, which is why the shade is then influenced by the color of the substrate.
Composition:
- Binders
- Pigments
- Additives – all listed above + surfactants that reduce the surface tension of the wet paint film, which is why it flows
- solvent
- I would say they do not contain fillers, or contain very, very little of them
Washes – similar in formulation and behavior to contrast agents, only they have a much lower proportion of pigments, certainly no fillers, a higher proportion of surfactants, lower viscosity, and probably less binders.
If we want to greatly dilute acrylic paint or contrast, it is better to use a product intended for this purpose from the manufacturer of that paint rather than water, because it contains all the necessary amount of binders and additives for that paint to retain its properties.
" ["content_hrv"]=> string(4306) "U ovom članku, naša Dunja nam otkriva znanost iza akrilnih boja.
Akrilne boje – visoki udio pigmenta i dobra pokrivnost. Ako su dobro formulirane ostaju tamo gdje ih naneseš, ne ostavljaju „brush marks“ i suše se dovoljno sporo da stigneš napravit što želiš na minijaturi a opet dovoljno brzo.
Sastav:
- Veziva (eng. resin) – formiraju film – u našem slučaju vjerojatno čisti akrilati, sumnjam da su stiren akrilati.
- Punila – osim što dodaju volumen boji utječu i na viskoznost, pokrivnost i izgled suhog filma
- Pigmenti – glavna podjela je na organske pigmente i anorganske pigmente. Anorganski su više pokrivni ali manje živih nijansi, dok su organski često dosta loše pokrivni (žuti npr) ali zato su im nijanse žive i jarke
Aditivi:
- Protiv pjene
- Reološki modifikatori – utječu na ponašanje mokre boje na podlozi (npr razlijevanje) i na ponašanje boje dok na nju djeluje sila (kist, valjak, sprej, airbrush). Pod reološke modifikatore spadaju i ugušćivači koji utječu na viskozitet boje.
- Dispergatori – obavijaju čestice pigmenata i punila i sprječavaju aglomeraciju istih stajanjem. Dobra dispergiranost pigmenta i punila utječe na pokrivnost i ujednačen izgled suhog filma.
- Ima ih još hrpa ali neću toliko u detalje
- Otapalo – u ovom slučaju voda.
Kontrastice i speed paints – visoki udio pigmenta, ali ne toliki da uzrokuje visoku pokrivnost. Formulirane su da se razlijevaju, a ne da ostaju tamo gdje ih staviš. Posljedica razlijevanja je skupljanje boje u udubine gdje onda ostane deblji film boje nego na isturenim dijelovima minijature. Tamo gdje je film boje deblji (udubine) nijansa kontrastice izraženija, za razliku od isturenih dijelova na kojima je film tanji zbog čega na nijansu onda utječe boja podloge.
Sastav:
- Veziva
- Pigmenti
- Aditivi – svi nabrojani gore +
- surfakanti koji smanjuju površinsku napetost mokrog filma boje zbog čega i dolazi do razlijevanja
- otapalo
- rekla bih da ne sadrže punila, ili ih sadrže vrlo vrlo malo
Washevi – po principu formuliranja i ponašanju slični kontrasticama, samo imaju puno manji udio pigmenata, sigurno ne sadrže punila, veći udio surfakanata, manji viskozitet i vjerojatno manje veziva.
Ako želimo jako razrijediti akrilnu boju ili kontrasticu bolje je koristiti za to predviđen proizvod od proizvođača te boje nego vodu, jer sadrži svu potrebnu količinu veziva i aditiva kako bi ta boja zadržala svoja svojstva.
" ["created"]=> string(19) "2025-11-20 13:03:37" ["modified"]=> string(19) "2025-11-20 13:03:37" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "64" ["group_id"]=> string(1) "1" ["first_name"]=> string(9) "Krunoslav" ["last_name"]=> string(8) "Belinić" ["first_name_mask"]=> string(9) "krunoslav" ["last_name_mask"]=> string(7) "belinic" ["username"]=> string(5) "Kruno" ["password"]=> string(40) "eb3fda45fbec0258e90d809803b10491c548b22f" ["born"]=> string(19) "2015-01-18 09:19:00" ["created"]=> string(19) "2015-01-18 09:20:39" } } Krunoslav Belinić, 20.11.2025. - Nastupili smo na: Modelmania 2025 Marko Paunović, 05.11.2025.
- Tabla za Necropolis – dio 1 Antoni Pastuović, 05.11.2025.
Najnoviji izvještaji s bojišta
- Kill Team - Blooded vs. Vespid Stingwings 28.02.2025., GW - Warhammer 40.000, i Antoni Pastuović (Imperial Guard)
- Dark Angels protiv T'au Battlereport 22.04.2022., GW - Warhammer 40.000, Borna Pleše (Space Marines) i Kristijan Kliska (Tau Empire)
- Sisters of Battle protiv Ultramarines 17.11.2021., GW - Warhammer 40.000, i Nino Marasović (Space Marines)

















