Diorama: Italija 1986. - dio 4 – Izrada popločanog trga
Pred vama se nalazi četvrti dio serije vodiča za izradu diorame Italija 1986. koju izrađuje Marko Paunović. Kroz ove članke, proći će kroz sljedeće teme: Izrada zidova i baze od gipsa, izrada prozora i vrata, izrada krova, izrada popločanog trga, provođenje struje kroz dioramu te izrada terase i završnih radova.
Kod kompleksnih diorama, uvijek volim imati nekakav tehnički crtež (nacrt) pa makar i jednostavan (poput ovog) iz kojeg će biti vidljivo koje elemente trebam kako bih ih lakše izradio, ali i kako bih znao koliko mi kojeg materijala treba.
U prošlim člancima smo obradili izradu zidova i baze od gipsa,vrata i prozora od (uglavnom) balze te krova od mediteranskog crijepa. Sada je vrijeme da izradimo popločani trg. Prvo što je potrebno jesu pločice. Za izradu svojih pločica, koristio sam dva „kalupa“. Koristim riječ kalupi pod navodnicima, jer su u originalu to bili silikonski podlošci za lonce. Došli su u setu od dva, jedan sa četvrtastim uzorkom, a drugi sa šesterokutnim. Odlučio sam se koristiti oba i napraviti uzorak na podu. Nakon ljevanja i sušenja, te obrade svake pojedine pločice, poigrao sam se sa uzorkom kojeg želim na podu trga.
Kada sam bio zadovoljan sa uzorkom, krenuo sam u sastavljanje šesterokutnih pločica. S obzirom da je postojala razlika u visini između četvrtastih i šesterokutnih, postavio sam ih na pločicu balze debljine 2mm. Ostavio sam da pločice prelaze preko ruba pločice, zaljepio ih debelim slojem PVA ljepila. Pustio da se osuši i potom modelarskom pilicom otpilio višak pločica.
Kad su šesterokutni umetci bili gotovi, prvo sam postavio uzorak bez ljepljenja (za svaki slučaj). Kad sam se uvjerio da funkcionira, krenuo sam u ljepljenje svih pločica. Isto kao i sa šesterokutnim pločicama, koristio sam PVA ljepilo i pri postavljanju sam pazio da ostane razmak između pločica.
Nakon što sam popločao trg, odrezao sam i ploče za stepenište na željenu dimenziju i zaljepio ih na bazu od stirodura. Da bi fiksirao stepenište, zajedno sa njim, zaljepio sam i dva zida.
Sljedeći korak je popunjavanje rupa i davanje teksture. Za to sam koristio vodu, PVA ljepilo, gips, dvije različite veličine pjeska/šljunčića. Prvo sam, slično kao i kod crijepa, umiješao jako razvodnjeni gips – toliko da skoro bude tekućina. I tu smjesu sam izlio na bazu. Koristeći veliki kist (dobro namočen u vodu) počistio sam „višak“ materijala dok se pločice ispod nisu počele dobro vidjeti. Dok je još bila smjesa vlažna, posipao sam dvije veličine pijeska/šljunka i vlažnim malim kistom pomaknuo ih u spojeve zidova sa podom – gdje se i normalno skuplja prašina.
Sljedeći puta nastavljamo sa ugradnjom LED u dioramu.
Najnoviji članci
- Back to Basics radionice bojanja minijatura u Galeriji i ČitaoniciVN Krunoslav Belinić, 04.12.2025.
- Nastupili smo na: Monte San Savino 2025 Marko Paunović, 24.11.2025.
-
Znanost iza akrilnih boja
- Binders (eng. resin) – form a film – in our case probably pure acrylates, I suspect they are styrene acrylates.
- Fillers – in addition to adding volume to the paint, they also affect the viscosity, coverage and appearance of the dry film
- Pigments – the main division is into organic pigments and inorganic pigments. Inorganic ones are more covering but have less vivid shades, while organic ones are often quite poorly covering (yellow for example) but their shades are vivid and bright
Additives:
- Anti-foam
- Rheological modifiers – affect the behavior of wet paint on the substrate (e.g. spillage) and the behavior of the paint when a force is applied to it (brush, roller, spray, airbrush). Rheological modifiers also include thickeners that affect the viscosity of the paint.
- Dispersants – envelop pigment and filler particles and prevent their agglomeration during standing. Good dispersion of pigment and filler affects the coverage and uniform appearance of the dry film. There are a bunch more but I won't go into too much detail
- Solvent – in this case water.
Contrast paints and speed paints – high pigment content, but not so much that it causes high coverage. They are formulated to spread, not to stay where you put them. The result of spreading is that the paint collects in the recesses, where a thicker film of paint remains than on the protruding parts of the miniature. Where the film of paint is thicker (the recesses), the shade of the contrast paint is more pronounced, unlike on the protruding parts where the film is thinner, which is why the shade is then influenced by the color of the substrate.
Composition:
- Binders
- Pigments
- Additives – all listed above + surfactants that reduce the surface tension of the wet paint film, which is why it flows
- solvent
- I would say they do not contain fillers, or contain very, very little of them
Washes – similar in formulation and behavior to contrast agents, only they have a much lower proportion of pigments, certainly no fillers, a higher proportion of surfactants, lower viscosity, and probably less binders.
If we want to greatly dilute acrylic paint or contrast, it is better to use a product intended for this purpose from the manufacturer of that paint rather than water, because it contains all the necessary amount of binders and additives for that paint to retain its properties.
" ["content_hrv"]=> string(4306) "U ovom članku, naša Dunja nam otkriva znanost iza akrilnih boja.
Akrilne boje – visoki udio pigmenta i dobra pokrivnost. Ako su dobro formulirane ostaju tamo gdje ih naneseš, ne ostavljaju „brush marks“ i suše se dovoljno sporo da stigneš napravit što želiš na minijaturi a opet dovoljno brzo.
Sastav:
- Veziva (eng. resin) – formiraju film – u našem slučaju vjerojatno čisti akrilati, sumnjam da su stiren akrilati.
- Punila – osim što dodaju volumen boji utječu i na viskoznost, pokrivnost i izgled suhog filma
- Pigmenti – glavna podjela je na organske pigmente i anorganske pigmente. Anorganski su više pokrivni ali manje živih nijansi, dok su organski često dosta loše pokrivni (žuti npr) ali zato su im nijanse žive i jarke
Aditivi:
- Protiv pjene
- Reološki modifikatori – utječu na ponašanje mokre boje na podlozi (npr razlijevanje) i na ponašanje boje dok na nju djeluje sila (kist, valjak, sprej, airbrush). Pod reološke modifikatore spadaju i ugušćivači koji utječu na viskozitet boje.
- Dispergatori – obavijaju čestice pigmenata i punila i sprječavaju aglomeraciju istih stajanjem. Dobra dispergiranost pigmenta i punila utječe na pokrivnost i ujednačen izgled suhog filma.
- Ima ih još hrpa ali neću toliko u detalje
- Otapalo – u ovom slučaju voda.
Kontrastice i speed paints – visoki udio pigmenta, ali ne toliki da uzrokuje visoku pokrivnost. Formulirane su da se razlijevaju, a ne da ostaju tamo gdje ih staviš. Posljedica razlijevanja je skupljanje boje u udubine gdje onda ostane deblji film boje nego na isturenim dijelovima minijature. Tamo gdje je film boje deblji (udubine) nijansa kontrastice izraženija, za razliku od isturenih dijelova na kojima je film tanji zbog čega na nijansu onda utječe boja podloge.
Sastav:
- Veziva
- Pigmenti
- Aditivi – svi nabrojani gore +
- surfakanti koji smanjuju površinsku napetost mokrog filma boje zbog čega i dolazi do razlijevanja
- otapalo
- rekla bih da ne sadrže punila, ili ih sadrže vrlo vrlo malo
Washevi – po principu formuliranja i ponašanju slični kontrasticama, samo imaju puno manji udio pigmenata, sigurno ne sadrže punila, veći udio surfakanata, manji viskozitet i vjerojatno manje veziva.
Ako želimo jako razrijediti akrilnu boju ili kontrasticu bolje je koristiti za to predviđen proizvod od proizvođača te boje nego vodu, jer sadrži svu potrebnu količinu veziva i aditiva kako bi ta boja zadržala svoja svojstva.
" ["created"]=> string(19) "2025-11-20 13:03:37" ["modified"]=> string(19) "2025-11-20 13:03:37" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "64" ["group_id"]=> string(1) "1" ["first_name"]=> string(9) "Krunoslav" ["last_name"]=> string(8) "Belinić" ["first_name_mask"]=> string(9) "krunoslav" ["last_name_mask"]=> string(7) "belinic" ["username"]=> string(5) "Kruno" ["password"]=> string(40) "eb3fda45fbec0258e90d809803b10491c548b22f" ["born"]=> string(19) "2015-01-18 09:19:00" ["created"]=> string(19) "2015-01-18 09:20:39" } } Krunoslav Belinić, 20.11.2025. - Nastupili smo na: Modelmania 2025 Marko Paunović, 05.11.2025.
- Tabla za Necropolis – dio 1 Antoni Pastuović, 05.11.2025.
Najnoviji izvještaji s bojišta
- Kill Team - Blooded vs. Vespid Stingwings 28.02.2025., GW - Warhammer 40.000, i Antoni Pastuović (Imperial Guard)
- Dark Angels protiv T'au Battlereport 22.04.2022., GW - Warhammer 40.000, Borna Pleše (Space Marines) i Kristijan Kliska (Tau Empire)
- Sisters of Battle protiv Ultramarines 17.11.2021., GW - Warhammer 40.000, i Nino Marasović (Space Marines)

















