Diorama francuskog kafića – dio 2
Pred vama se nalazi drugi dio serije vodiča za izradu vinjete francuskog kafića koju izrađuje Krunoslav Belinić, član FB grupe Miniature Painters Croatia.
Gornji kat francuskog kafića odlučio sam izraditi u materijalu koji izgleda kao kamen. Izmjerio sam prostor u koji želim smjestiti dioramu (IKEA-in RIBBA okvir dimenzija 23x23 cm) i oduzeo visinu pročelja kafića izrađenu u balzi. Kako bi si sve lakše predočio i izbjegao neželjena iznenađenja nacrtao sam jednostavnu skicu na milimetarskom papiru. Odredio sam dimenzije i oblik ukrasnih arhitektonskih elemenata te u slobodni prostor smjestio dva (francuska) prozora.
Za izradu kalupa koristio sam Markovu tehniku plitkog drvenog okvira na foliji. Konture odljevka iscrtao sam na grafoskopskoj foliji koju koristim za podlogu kalupa.
Pomoću jelovih letvica dimenzija (3x10mm) i super lijepila izradio sam stranice kalupa, a za reljef odljevka (izbočene ukrase i rupe za prozore) iskoristio sam umetke od balze raznih debljina i dimenzija. Balzu nemojte stavljati na podlogu „na knap“ (kao ja), jer kad upije vodu iz materijala kojim radite, odljevak će se pokušati proširiti. Ako nema dovoljno mjesta za širenje u vodoravnom smjeru izdići će se okomito na podlogu (u odljevak), što baš i nije ono što želite.
Kalup sam premazao vazelinom kako bi lakše izvadio gotovi odljevak. Za materijal odljevka izabrao sam Acrylic Resin od Green Stuff World-a. Vrlo je sličan gipsu i jednostavan za pripremu. Brzo se suši i nešto je „žilaviji“ od gipsa pa se malo teže obrađuje, no zato je otporniji na lomove i ogrebotine. Zbog brzine sušenja mjehurići zraka (koji nastanu u akrilnoj smijesi prilikom pripreme) teško izlaze na površinu. Cijeli kalup sam malo „drmusao“ dok je materijal još bio u tekućem stanju kako bi ubrzao izlazak mjehurića.
Nakon što se resin osušio, rastavio sam kalup i pažljivo izvadio drvene umetke. Odljevak je imao višak materijala koji sam uklonio nožićem, turpijicom i brusnim papirom. Utore između ukrasnih detalja na krajevima odljevka izrezao sam pilicom.
Prozorske okvire sam sastavljao unutar okna u odljevku kako bih dobio custom-made prozore, koji što je moguće bolje, nasjedaju u otvore. To znači da prozori nisu međusobno izmjenjivi pa sam odmah označio koji prozor ide u koji otvor. Okvire sam izradio od letvica balze dimenzija 1x2 mm.
Nakon okvira prozora trebalo je izraditi i prozorska krila. Koristio sam malo tanje letvice balze debljine 1 mm i širine 1,5 mm i sastavljao ih unutra okvira prozora, također zbog tolerancije nasjedanja. Kako još nisam odlučio hoće li prozori biti zatvoreni ili otvoreni, napravio sam odvojena prozorska krila koja mogu naknadno postaviti u odgovarajući položaj.
Odljevak je debljinom tanji od donjeg dijela modela izrađenog od balze, pa sam mu na zadnju stranu prilijepio komadiće balze kako bi ga nivelirao i učvrstio na podlogu. Na rubove odljevka dodao sam Milliput smjesu, te kad se posušila, poravnao je turpijom i brusnim papirom. Pilicom sam urezao utore i na bočne stranice odljevka u ravnini s utorima na prednjoj strani.
Prozori su mi još uvijek izgledali nekako previše rustikalni, grubi rubovi prozorskih okna nisu ostavljali dojam urbane sredine. Odlučio sam se na dodatnu investiciju u uređenju fasade te napravio drvene ukrasne okvire od letvica balze i ukrasne šukature slične detaljima pročelja kafića.
Nakon gornjeg kata vrijeme je za izradu pločnika ispred lokala, no za sada još nemam ideju kako to izvesti.
Najnoviji članci
- Back to Basics radionice bojanja minijatura u Galeriji i ČitaoniciVN Krunoslav Belinić, 04.12.2025.
- Nastupili smo na: Monte San Savino 2025 Marko Paunović, 24.11.2025.
-
Znanost iza akrilnih boja
- Binders (eng. resin) – form a film – in our case probably pure acrylates, I suspect they are styrene acrylates.
- Fillers – in addition to adding volume to the paint, they also affect the viscosity, coverage and appearance of the dry film
- Pigments – the main division is into organic pigments and inorganic pigments. Inorganic ones are more covering but have less vivid shades, while organic ones are often quite poorly covering (yellow for example) but their shades are vivid and bright
Additives:
- Anti-foam
- Rheological modifiers – affect the behavior of wet paint on the substrate (e.g. spillage) and the behavior of the paint when a force is applied to it (brush, roller, spray, airbrush). Rheological modifiers also include thickeners that affect the viscosity of the paint.
- Dispersants – envelop pigment and filler particles and prevent their agglomeration during standing. Good dispersion of pigment and filler affects the coverage and uniform appearance of the dry film. There are a bunch more but I won't go into too much detail
- Solvent – in this case water.
Contrast paints and speed paints – high pigment content, but not so much that it causes high coverage. They are formulated to spread, not to stay where you put them. The result of spreading is that the paint collects in the recesses, where a thicker film of paint remains than on the protruding parts of the miniature. Where the film of paint is thicker (the recesses), the shade of the contrast paint is more pronounced, unlike on the protruding parts where the film is thinner, which is why the shade is then influenced by the color of the substrate.
Composition:
- Binders
- Pigments
- Additives – all listed above + surfactants that reduce the surface tension of the wet paint film, which is why it flows
- solvent
- I would say they do not contain fillers, or contain very, very little of them
Washes – similar in formulation and behavior to contrast agents, only they have a much lower proportion of pigments, certainly no fillers, a higher proportion of surfactants, lower viscosity, and probably less binders.
If we want to greatly dilute acrylic paint or contrast, it is better to use a product intended for this purpose from the manufacturer of that paint rather than water, because it contains all the necessary amount of binders and additives for that paint to retain its properties.
" ["content_hrv"]=> string(4306) "U ovom članku, naša Dunja nam otkriva znanost iza akrilnih boja.
Akrilne boje – visoki udio pigmenta i dobra pokrivnost. Ako su dobro formulirane ostaju tamo gdje ih naneseš, ne ostavljaju „brush marks“ i suše se dovoljno sporo da stigneš napravit što želiš na minijaturi a opet dovoljno brzo.
Sastav:
- Veziva (eng. resin) – formiraju film – u našem slučaju vjerojatno čisti akrilati, sumnjam da su stiren akrilati.
- Punila – osim što dodaju volumen boji utječu i na viskoznost, pokrivnost i izgled suhog filma
- Pigmenti – glavna podjela je na organske pigmente i anorganske pigmente. Anorganski su više pokrivni ali manje živih nijansi, dok su organski često dosta loše pokrivni (žuti npr) ali zato su im nijanse žive i jarke
Aditivi:
- Protiv pjene
- Reološki modifikatori – utječu na ponašanje mokre boje na podlozi (npr razlijevanje) i na ponašanje boje dok na nju djeluje sila (kist, valjak, sprej, airbrush). Pod reološke modifikatore spadaju i ugušćivači koji utječu na viskozitet boje.
- Dispergatori – obavijaju čestice pigmenata i punila i sprječavaju aglomeraciju istih stajanjem. Dobra dispergiranost pigmenta i punila utječe na pokrivnost i ujednačen izgled suhog filma.
- Ima ih još hrpa ali neću toliko u detalje
- Otapalo – u ovom slučaju voda.
Kontrastice i speed paints – visoki udio pigmenta, ali ne toliki da uzrokuje visoku pokrivnost. Formulirane su da se razlijevaju, a ne da ostaju tamo gdje ih staviš. Posljedica razlijevanja je skupljanje boje u udubine gdje onda ostane deblji film boje nego na isturenim dijelovima minijature. Tamo gdje je film boje deblji (udubine) nijansa kontrastice izraženija, za razliku od isturenih dijelova na kojima je film tanji zbog čega na nijansu onda utječe boja podloge.
Sastav:
- Veziva
- Pigmenti
- Aditivi – svi nabrojani gore +
- surfakanti koji smanjuju površinsku napetost mokrog filma boje zbog čega i dolazi do razlijevanja
- otapalo
- rekla bih da ne sadrže punila, ili ih sadrže vrlo vrlo malo
Washevi – po principu formuliranja i ponašanju slični kontrasticama, samo imaju puno manji udio pigmenata, sigurno ne sadrže punila, veći udio surfakanata, manji viskozitet i vjerojatno manje veziva.
Ako želimo jako razrijediti akrilnu boju ili kontrasticu bolje je koristiti za to predviđen proizvod od proizvođača te boje nego vodu, jer sadrži svu potrebnu količinu veziva i aditiva kako bi ta boja zadržala svoja svojstva.
" ["created"]=> string(19) "2025-11-20 13:03:37" ["modified"]=> string(19) "2025-11-20 13:03:37" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "64" ["group_id"]=> string(1) "1" ["first_name"]=> string(9) "Krunoslav" ["last_name"]=> string(8) "Belinić" ["first_name_mask"]=> string(9) "krunoslav" ["last_name_mask"]=> string(7) "belinic" ["username"]=> string(5) "Kruno" ["password"]=> string(40) "eb3fda45fbec0258e90d809803b10491c548b22f" ["born"]=> string(19) "2015-01-18 09:19:00" ["created"]=> string(19) "2015-01-18 09:20:39" } } Krunoslav Belinić, 20.11.2025. - Nastupili smo na: Modelmania 2025 Marko Paunović, 05.11.2025.
- Tabla za Necropolis – dio 1 Antoni Pastuović, 05.11.2025.
Najnoviji izvještaji s bojišta
- Kill Team - Blooded vs. Vespid Stingwings 28.02.2025., GW - Warhammer 40.000, i Antoni Pastuović (Imperial Guard)
- Dark Angels protiv T'au Battlereport 22.04.2022., GW - Warhammer 40.000, Borna Pleše (Space Marines) i Kristijan Kliska (Tau Empire)
- Sisters of Battle protiv Ultramarines 17.11.2021., GW - Warhammer 40.000, i Nino Marasović (Space Marines)

















