Izrada igraće table veličine 120 x 180 cm – dio 1
U ovom i sljedećem članku pisat ću o izradi jednodijelne igraće ploče. Ova posebna ploča sagrađena je za međunarodni event u srpnju 2018. godine pod nazivom Legen Invitational. Legen je bio jednodnevni pozivni događaj, koji se sastojao od jedne multiplayer igre Age of Sigmar. Fokus je bio na narativnom aspektu, a ne natjecateljskom. Samoj igri prethodili su višemjesečne pripreme pozvanih sudionika, uključujući konvertiranje i bojanje ratnika, čudovišta i NPC-a; izrada table i terena izrađenih po mjeri za scenarij; kreiranja pravila i pozadinske priče za likove predstavljene minijaturama i dijeljenje rezultata tog rada sa široj zajednici putem blogova i društvenih medija.
Prilikom izrade takve ploče, kao i kod svakog velikog projekta, trebate napraviti nacrte i pažljivo razmisliti o svemu. Koje će dimenzije ploče biti, kakvi će se materijali koristiti, ukupna svojstva ploče (težina i veličina), primarna upotreba ...
Planiranje
Slijedi lista zahtjeva i želja:
1. lagana Z
2. 120 x 180 cm Z
3. detalji Ž
3.1. jedna razina Z
3.2. što ravnija (kako biste lako smjestili odvojene teren) Z
3.3. bez previše (ako ih ima) značajki poput cesta, rijeka itd. Z
4. dovoljno čvrst i stabilan za igranje Z
5. izgled ploče jednom prekrivene terenom - SLIKA 1
Kad smo sastavili listu, neke stvari su već počele izlaziti na vidjelo. Potreba da se koristi lagani materijal olakšala je izbor - samo stirodur mogao je zadovoljiti potražnju na tako velikoj površini. Međutim, potreba za čvrstim okvirom značila je da stol mora imati drveni okvir. Zbog svoje veličine ploča je zahtijevalo ugradnju potpornje. To je zauzvrat značilo da će ploča biti visoka najmanje 4 - 6 cm, kako bi se mogli smjestiti potpornji ispod ploče od stirodura. Sljedeći je korak bilo dizajniranje drvenog okvira kako bismo unutar njega mogli staviti stirodur koji će nasjedati na okvir i nosač.
Međutim, nakon što sam posjetio trgovinu proizvoda radi sam, ustanovio sam da imam pristup samo gredama dugim 240 cm. To je značilo da su mi potrebna dva da napravim uzdužne dijelove okvira i da mi neće ostaviti dovoljno materijala za kraće rubove. Dakle, prvi dizajn morao je biti revidiran i morali su se napraviti novi crteži. Dok sam dizajnirao imao sam dvije ideje. Jedno je bilo omogućiti stolu dva lica, a drugo da na ploču stavim nekoliko razina. Na kraju smo se odlučili za prvi dizajn i odlučili smo naknadno dodati drugo lice ploči.
Sa gotovim dizajnom, mogao sam napraviti popis potrebnih materijala i alata:
- ljepila - PVA 1kg
- boje i sprejevi
- 6 Pebeo Deco boja (black, white, grey, ocre, brown, ash), jedan crni mat akrilni sprej i jedan prozirni mat akrilni sprej
- veliki kistovi (pemzle) br. 90, br. 40
- stirodur - 3 ploče (1200 x 600 x 20 mm)
- drvene grede - 3 komada (19 x 60 x 2400 mm) za drveni okvir
- drvene grede - 2 komada (19 x 29 x 2400 mm) za potpornje
- vijci - 40 komada (M4 x 40 mm)
- statična trava - razna
- pijesak i šljunak (3 - 4 veličine)
- skalpel
- laserska mjerka
- klizna kružna pila za rezanje
- kutne stezaljke od 90 °
- električna bušilica (sa svrdlima za bušenje i nastavcima za odvijanje)
- brusni papir
- krep traka.
Kada napravite takav popis, možete dodati i mjesto gdje možete kupiti te predmete, a to će učiniti vašu kupovinu lakšom i bržom.
Izgradnja
Prvi korak bio je obilježavanje i rezanje svih drvenih greda po veličini. Prema dizajnu, trebale su mi dvije grede 19 x 60 x 183,8 cm, dvije grede 19 x 60 x 120 cm i četiri grede 19 x 29 x 120 cm. Mogli biste koristiti normalan metar, ali ja sam imao pri ruci lasersku mjerku pa sam ju odlučio koristiti umjesto toga.
Kad sam označio sve linije rezanja, koristio sam kliznu kružnu pilu kako bih sve dijelove izrezao točno po veličini. Srećom, i pila je stigla s laserom, što je rezanje učinilo vrlo jednostavnim. Naravno, ako nemate pristup takvim alatima, isto se može postići i običnom ručnom pilom. Samo će vam trebati malo više vremena i morat ćete biti oprezni prilikom rezanja kako biste održali okomitost površina.
Kad je rezanje obavljeno, sastavio sam drveni okvir pomoću kutnih stezaljki pod kutom od 90 ° da drvene grede držim na mjestu, dok sam bušio rupe za vijke i pričvrstio ih na željenom mjestu. Ne bih predložio pokušaj sastavljanja sličnog okvira bez stezaljki. Ovi se alati lako mogu dobiti preko ebay-a za otprilike 100 kn za komplet od četiri.
Nakon sklapanja okvira, unutar okvira smo postavili ploče od stirodura i koristeći ih za talon dodali smo dva potpornja uz kraće rubove ploče. Oni će se koristiti za postavljanje ploča od stirodura nakon što je ploča u potpunosti izgrađena.
Sljedeći je korak bio pričvrstiti stirodurne ploče na okvir pomoću krep trake. Tako drveni okvir postaje predložak koji bismo koristili za rezanje ploča od stirodura kako bi se čvrsto uklopili u okvir.
Pomoću stvarno oštrog skalpela (u potpunosti izvučenog), režemo stirodur na željenu/označenu veličinu. Dodatni materijal je spremljen za slučaj da nam zatreba sve rupe koje se mogu pojaviti zbog nepreciznog rezanja uzrokovanog tupim sječivom. Krenuli smo s oštrim nožem, ali količina rezanja učinila je oštricu gotovo beskorisnom do kraja postupka.
Nakon što je stirodur izrezan, postavili smo ploče unutar okvira i dodali posljednja dva potporna nosača pazeći da polovica površine potpornja bude ispod jedne ploče stirodura, a druga polovica ispod druge ploče.
Posljednje što smo učinili, bilo je ljepljenje ploča stirodura na drveni okvir pomoću PVA ljepila. Ostavili smo tablu da se osuši preko noći.
U sljedećem ću članku opisati stavljanje teksture, bojanje i stavljanje vegetacije na ploču.
Najnoviji članci
- Back to Basics radionice bojanja minijatura u Galeriji i ČitaoniciVN Krunoslav Belinić, 04.12.2025.
- Nastupili smo na: Monte San Savino 2025 Marko Paunović, 24.11.2025.
-
Znanost iza akrilnih boja
- Binders (eng. resin) – form a film – in our case probably pure acrylates, I suspect they are styrene acrylates.
- Fillers – in addition to adding volume to the paint, they also affect the viscosity, coverage and appearance of the dry film
- Pigments – the main division is into organic pigments and inorganic pigments. Inorganic ones are more covering but have less vivid shades, while organic ones are often quite poorly covering (yellow for example) but their shades are vivid and bright
Additives:
- Anti-foam
- Rheological modifiers – affect the behavior of wet paint on the substrate (e.g. spillage) and the behavior of the paint when a force is applied to it (brush, roller, spray, airbrush). Rheological modifiers also include thickeners that affect the viscosity of the paint.
- Dispersants – envelop pigment and filler particles and prevent their agglomeration during standing. Good dispersion of pigment and filler affects the coverage and uniform appearance of the dry film. There are a bunch more but I won't go into too much detail
- Solvent – in this case water.
Contrast paints and speed paints – high pigment content, but not so much that it causes high coverage. They are formulated to spread, not to stay where you put them. The result of spreading is that the paint collects in the recesses, where a thicker film of paint remains than on the protruding parts of the miniature. Where the film of paint is thicker (the recesses), the shade of the contrast paint is more pronounced, unlike on the protruding parts where the film is thinner, which is why the shade is then influenced by the color of the substrate.
Composition:
- Binders
- Pigments
- Additives – all listed above + surfactants that reduce the surface tension of the wet paint film, which is why it flows
- solvent
- I would say they do not contain fillers, or contain very, very little of them
Washes – similar in formulation and behavior to contrast agents, only they have a much lower proportion of pigments, certainly no fillers, a higher proportion of surfactants, lower viscosity, and probably less binders.
If we want to greatly dilute acrylic paint or contrast, it is better to use a product intended for this purpose from the manufacturer of that paint rather than water, because it contains all the necessary amount of binders and additives for that paint to retain its properties.
" ["content_hrv"]=> string(4306) "U ovom članku, naša Dunja nam otkriva znanost iza akrilnih boja.
Akrilne boje – visoki udio pigmenta i dobra pokrivnost. Ako su dobro formulirane ostaju tamo gdje ih naneseš, ne ostavljaju „brush marks“ i suše se dovoljno sporo da stigneš napravit što želiš na minijaturi a opet dovoljno brzo.
Sastav:
- Veziva (eng. resin) – formiraju film – u našem slučaju vjerojatno čisti akrilati, sumnjam da su stiren akrilati.
- Punila – osim što dodaju volumen boji utječu i na viskoznost, pokrivnost i izgled suhog filma
- Pigmenti – glavna podjela je na organske pigmente i anorganske pigmente. Anorganski su više pokrivni ali manje živih nijansi, dok su organski često dosta loše pokrivni (žuti npr) ali zato su im nijanse žive i jarke
Aditivi:
- Protiv pjene
- Reološki modifikatori – utječu na ponašanje mokre boje na podlozi (npr razlijevanje) i na ponašanje boje dok na nju djeluje sila (kist, valjak, sprej, airbrush). Pod reološke modifikatore spadaju i ugušćivači koji utječu na viskozitet boje.
- Dispergatori – obavijaju čestice pigmenata i punila i sprječavaju aglomeraciju istih stajanjem. Dobra dispergiranost pigmenta i punila utječe na pokrivnost i ujednačen izgled suhog filma.
- Ima ih još hrpa ali neću toliko u detalje
- Otapalo – u ovom slučaju voda.
Kontrastice i speed paints – visoki udio pigmenta, ali ne toliki da uzrokuje visoku pokrivnost. Formulirane su da se razlijevaju, a ne da ostaju tamo gdje ih staviš. Posljedica razlijevanja je skupljanje boje u udubine gdje onda ostane deblji film boje nego na isturenim dijelovima minijature. Tamo gdje je film boje deblji (udubine) nijansa kontrastice izraženija, za razliku od isturenih dijelova na kojima je film tanji zbog čega na nijansu onda utječe boja podloge.
Sastav:
- Veziva
- Pigmenti
- Aditivi – svi nabrojani gore +
- surfakanti koji smanjuju površinsku napetost mokrog filma boje zbog čega i dolazi do razlijevanja
- otapalo
- rekla bih da ne sadrže punila, ili ih sadrže vrlo vrlo malo
Washevi – po principu formuliranja i ponašanju slični kontrasticama, samo imaju puno manji udio pigmenata, sigurno ne sadrže punila, veći udio surfakanata, manji viskozitet i vjerojatno manje veziva.
Ako želimo jako razrijediti akrilnu boju ili kontrasticu bolje je koristiti za to predviđen proizvod od proizvođača te boje nego vodu, jer sadrži svu potrebnu količinu veziva i aditiva kako bi ta boja zadržala svoja svojstva.
" ["created"]=> string(19) "2025-11-20 13:03:37" ["modified"]=> string(19) "2025-11-20 13:03:37" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "64" ["group_id"]=> string(1) "1" ["first_name"]=> string(9) "Krunoslav" ["last_name"]=> string(8) "Belinić" ["first_name_mask"]=> string(9) "krunoslav" ["last_name_mask"]=> string(7) "belinic" ["username"]=> string(5) "Kruno" ["password"]=> string(40) "eb3fda45fbec0258e90d809803b10491c548b22f" ["born"]=> string(19) "2015-01-18 09:19:00" ["created"]=> string(19) "2015-01-18 09:20:39" } } Krunoslav Belinić, 20.11.2025. - Nastupili smo na: Modelmania 2025 Marko Paunović, 05.11.2025.
- Tabla za Necropolis – dio 1 Antoni Pastuović, 05.11.2025.
Najnoviji izvještaji s bojišta
- Kill Team - Blooded vs. Vespid Stingwings 28.02.2025., GW - Warhammer 40.000, i Antoni Pastuović (Imperial Guard)
- Dark Angels protiv T'au Battlereport 22.04.2022., GW - Warhammer 40.000, Borna Pleše (Space Marines) i Kristijan Kliska (Tau Empire)
- Sisters of Battle protiv Ultramarines 17.11.2021., GW - Warhammer 40.000, i Nino Marasović (Space Marines)

















