Saga o bistekima (dio 2)
Sjećate se Sage o Pičekima? E pa ovo je naša verzija. Goran i Marko su naši Pičeki i nadamo se da će vas zabaviti svojim pričama o slaganju i bojanju jedne te iste biste u njihovom Admin Challenge-u. Zašto saga? Jer imamo dojam da će njihova rabota potrajati izvijesno vrijeme... Za sve vas koji se pitate, bista koju bojaju je od tvtke Crecy Models i dolazi u obje opcije – kao kralj Ladislav Jagelović i kao Veliki Meštar teutonskog reda Ulrich von Jungingen. Zbog raznolikosti, Pičeki su se dogovorili da će raditi različite verzije.
GORAN: Prvo čime sam se danas bavio, još kod kuće je pričvršćivanje biste na stalak (engl. plinth). Izrezao sam komad čelične šipke debljine 3mm i dužine 5-6cm, za koju sam potom izbušio rupe u bisti i na stalku. I bistu i stalak sam u više navrata bušio, što zbog nedovoljne dubine, što zbog nedovoljno okomitog kuta bušenja.
MARKO: Za razliku od Gorana, ja sam svoju bistu fiksirao na provizornu bazu sa provizornim štiftom tako da sam preskočio zamatanje biste u krep traku (taj proces će on objasniti) i odmah sam prionuo na sprejanje. Na sreću, našao sam nekakvu staru kutiju u kojoj smo mogli špricat do mile volje uz otvoreni prozor radi provjetravanja. Koristili smo crni sprej kojeg sam dopelao iz Slunja. Toliko je mat, da je siv :D
GORAN: Zatim sam, odmah nakon dolaska na hobi kutak, prionuo zaštititi i stalak i izloženi dio šipke krep trakom. Razlog je taj što ne želim da se prilikom nanošenja temeljnog sloja crne boje (engl. primer), stalak i šipka zacrne. Temeljni crni sloj boje sam nanosio ujednačenim pokretima, na udaljenosti 25-30cm od minijature, u kutiji koju je Marko našao i koja je izvrsno poslužila za zaštitu okolnog inventara od mrlja boje.
MARKO: Prvo što sam krenuo bojati su najneuredniji dijelovi – u ovom slučaju chainmail. Dve srebrne boje (S75 Heavy Metal i Trash Metal). Prvo s tamnijom nijansom i onda sa svijetlijom. Potom sam sve što sam zamuljao preko crte, prekrio sa crnom bojom. Kad se osušilo, nekom mješavinom smeđe-crvene sam prešao preko halje i štitića (držača plašta). Ti dijelovi će ići u crveno kao i na boxartu. Plašt neće sigurno biti crveni. Još ću vidjeti u koju boju ću ga staviti (moram istražiti malo grbove i boje Ladislava Jagelovića)…
GORAN: Onda sam krenuo u stavljanje osnovnih slojeva (engl. basecoat) na Velikog meštra Teutonskih vitezova. Obzirom da nemam previše iskustva, kako sa kombiniranjem boja, tako niti sa bojanjem ovako velikih mjerila minijatura, odlučio sam pokušati što je moguće bliže odraditi "službenu" shemu boja dostupnu na njihovoj stranici (https://crecymodels.com/catalogue/grand-master-ulrich-von-jungingen/). Krenuo sam sa zlatnim detaljima, prvo sam gornji obod prečke na prsnom oklopu obojao u Dwarven Gold boju tvrtke Scale75, te sam ostatak tog dijela, kao i rubove okruglih kopči plašta, te vanjski rub podignutog vizira u Elven Gold od Scale75.
Nakon toga sam krenuo bradu bojati u boju Dubai Brown od Scale75, ovdje nije loše spomenuti da pojedine smeđe (poput ove) i sive boje (Rainy Brown) imaju slabu konzistenciju, te ih ne preporučam razrjeđivati uopće. Zatim sam plašt, najveću površinu na ovoj figuri, krenuo bojati u spomenutu Rainy Gray, zajedno sa štitovima iznad okruglih kopči od plašta. Problem sa bjelijim bojama je taj što im je, uslijed sitnijeg pigmenta, pokrivnost slabija, stoga je preporuka "internetske mudrosti" krenuti sa nekom srednjom do svjetlijom sivom bojom. Sve u svemu, zadovoljan sam postignutim, iako, znajući svoje strpljenje, tj. nedostatak istog, najviše se bojim plašta i spomenutih štitova, obzirom da će iziskivati truda jer je riječ o svjetlijim bojama.
Najnoviji članci
- Back to Basics radionice bojanja minijatura u Galeriji i ČitaoniciVN Krunoslav Belinić, 04.12.2025.
- Nastupili smo na: Monte San Savino 2025 Marko Paunović, 24.11.2025.
-
Znanost iza akrilnih boja
- Binders (eng. resin) – form a film – in our case probably pure acrylates, I suspect they are styrene acrylates.
- Fillers – in addition to adding volume to the paint, they also affect the viscosity, coverage and appearance of the dry film
- Pigments – the main division is into organic pigments and inorganic pigments. Inorganic ones are more covering but have less vivid shades, while organic ones are often quite poorly covering (yellow for example) but their shades are vivid and bright
Additives:
- Anti-foam
- Rheological modifiers – affect the behavior of wet paint on the substrate (e.g. spillage) and the behavior of the paint when a force is applied to it (brush, roller, spray, airbrush). Rheological modifiers also include thickeners that affect the viscosity of the paint.
- Dispersants – envelop pigment and filler particles and prevent their agglomeration during standing. Good dispersion of pigment and filler affects the coverage and uniform appearance of the dry film. There are a bunch more but I won't go into too much detail
- Solvent – in this case water.
Contrast paints and speed paints – high pigment content, but not so much that it causes high coverage. They are formulated to spread, not to stay where you put them. The result of spreading is that the paint collects in the recesses, where a thicker film of paint remains than on the protruding parts of the miniature. Where the film of paint is thicker (the recesses), the shade of the contrast paint is more pronounced, unlike on the protruding parts where the film is thinner, which is why the shade is then influenced by the color of the substrate.
Composition:
- Binders
- Pigments
- Additives – all listed above + surfactants that reduce the surface tension of the wet paint film, which is why it flows
- solvent
- I would say they do not contain fillers, or contain very, very little of them
Washes – similar in formulation and behavior to contrast agents, only they have a much lower proportion of pigments, certainly no fillers, a higher proportion of surfactants, lower viscosity, and probably less binders.
If we want to greatly dilute acrylic paint or contrast, it is better to use a product intended for this purpose from the manufacturer of that paint rather than water, because it contains all the necessary amount of binders and additives for that paint to retain its properties.
" ["content_hrv"]=> string(4306) "U ovom članku, naša Dunja nam otkriva znanost iza akrilnih boja.
Akrilne boje – visoki udio pigmenta i dobra pokrivnost. Ako su dobro formulirane ostaju tamo gdje ih naneseš, ne ostavljaju „brush marks“ i suše se dovoljno sporo da stigneš napravit što želiš na minijaturi a opet dovoljno brzo.
Sastav:
- Veziva (eng. resin) – formiraju film – u našem slučaju vjerojatno čisti akrilati, sumnjam da su stiren akrilati.
- Punila – osim što dodaju volumen boji utječu i na viskoznost, pokrivnost i izgled suhog filma
- Pigmenti – glavna podjela je na organske pigmente i anorganske pigmente. Anorganski su više pokrivni ali manje živih nijansi, dok su organski često dosta loše pokrivni (žuti npr) ali zato su im nijanse žive i jarke
Aditivi:
- Protiv pjene
- Reološki modifikatori – utječu na ponašanje mokre boje na podlozi (npr razlijevanje) i na ponašanje boje dok na nju djeluje sila (kist, valjak, sprej, airbrush). Pod reološke modifikatore spadaju i ugušćivači koji utječu na viskozitet boje.
- Dispergatori – obavijaju čestice pigmenata i punila i sprječavaju aglomeraciju istih stajanjem. Dobra dispergiranost pigmenta i punila utječe na pokrivnost i ujednačen izgled suhog filma.
- Ima ih još hrpa ali neću toliko u detalje
- Otapalo – u ovom slučaju voda.
Kontrastice i speed paints – visoki udio pigmenta, ali ne toliki da uzrokuje visoku pokrivnost. Formulirane su da se razlijevaju, a ne da ostaju tamo gdje ih staviš. Posljedica razlijevanja je skupljanje boje u udubine gdje onda ostane deblji film boje nego na isturenim dijelovima minijature. Tamo gdje je film boje deblji (udubine) nijansa kontrastice izraženija, za razliku od isturenih dijelova na kojima je film tanji zbog čega na nijansu onda utječe boja podloge.
Sastav:
- Veziva
- Pigmenti
- Aditivi – svi nabrojani gore +
- surfakanti koji smanjuju površinsku napetost mokrog filma boje zbog čega i dolazi do razlijevanja
- otapalo
- rekla bih da ne sadrže punila, ili ih sadrže vrlo vrlo malo
Washevi – po principu formuliranja i ponašanju slični kontrasticama, samo imaju puno manji udio pigmenata, sigurno ne sadrže punila, veći udio surfakanata, manji viskozitet i vjerojatno manje veziva.
Ako želimo jako razrijediti akrilnu boju ili kontrasticu bolje je koristiti za to predviđen proizvod od proizvođača te boje nego vodu, jer sadrži svu potrebnu količinu veziva i aditiva kako bi ta boja zadržala svoja svojstva.
" ["created"]=> string(19) "2025-11-20 13:03:37" ["modified"]=> string(19) "2025-11-20 13:03:37" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "64" ["group_id"]=> string(1) "1" ["first_name"]=> string(9) "Krunoslav" ["last_name"]=> string(8) "Belinić" ["first_name_mask"]=> string(9) "krunoslav" ["last_name_mask"]=> string(7) "belinic" ["username"]=> string(5) "Kruno" ["password"]=> string(40) "eb3fda45fbec0258e90d809803b10491c548b22f" ["born"]=> string(19) "2015-01-18 09:19:00" ["created"]=> string(19) "2015-01-18 09:20:39" } } Krunoslav Belinić, 20.11.2025. - Nastupili smo na: Modelmania 2025 Marko Paunović, 05.11.2025.
- Tabla za Necropolis – dio 1 Antoni Pastuović, 05.11.2025.
Najnoviji izvještaji s bojišta
- Kill Team - Blooded vs. Vespid Stingwings 28.02.2025., GW - Warhammer 40.000, i Antoni Pastuović (Imperial Guard)
- Dark Angels protiv T'au Battlereport 22.04.2022., GW - Warhammer 40.000, Borna Pleše (Space Marines) i Kristijan Kliska (Tau Empire)
- Sisters of Battle protiv Ultramarines 17.11.2021., GW - Warhammer 40.000, i Nino Marasović (Space Marines)

















