Agram Group Build Projekt #1 (dio 4)
U ovoj seriji članaka pratit ćemo našeg Gorana, Krunu i Marka u izradi diorame smještene u New York / Gotham sredinom ’80-ih godina 20. stoljeća. Dioramu rade u sklopu novog projekta UMS „Agram“ pod nazivom Agram Group Build koji je nastao nakon što je trojac srijedama razgovarao o zajedničkim projektima i kako bi bilo cool okupiti više ljudi srijedama oko rada na zajedničkom nečemu… Iz toga se izrodila ideja o Group Buildovima. Ideja je da svatko nešto odradi na svakom od ta tri projekta - a glavno pravilo (osim da nema pravila) jest da se ne prtlja po tuđem radu. Da svi sudjelujemo i napravimo nekakvo frankensteinovo čudo...
KRUNO: Uz obvezatnu limunadu i važne informacije iz svijeta minijatura, Marko i Domagoj su me lagano uveli u današnje zadatke (prošli put me nije bilo). Nakon silaska u podrum, prvenstveno zbog pogoršanja meteoroloških uvjeta, prvo smo posložili radni prostor za radionicu i poštivanje epidemioloških mjera. Napokon na maketarski posao… iscrtao sam rubnike prozora na nacrtu diorame. Odlučili smo se za rubove od 2 mm sa svake strane prozora kako bi dobili realniji izgleda i lakše uglavili okvire. Iskotirao sam dimenzije da se lakše snađemo pri izradi kalupa. Započeo sam crtati ukrasnu ciglenu šukaturu iznad prozora ciglene zgrade, no nedostaje mi podatak o dimenzijama ciglica koje mislimo ugurati u ukras, pa sam za sada samo odredio kutove ukrasa... ostalo iduću srijedu. Zatim sam odlučio „pokazati“ Domagoju kako se sastavljaju sitni plastični elementi za diorame. Dovršio sam metalni kontejner za smeće, izradio dvije plinske boce i metalnu kantu za smeće. Nakon toga sam posložio i jednu plastičnu kantu za smeće i pola plastičnog kontejnera. Sve to praćen Goranovom imitacijom Davida Attendorougha koji je moj rad prikazao kao dokumentarac. Dodatna poteškoća je bilo stalno zaštopavanje lijepila za plastiku u cjevčici, pa je srećom Domagojev „uređaj-za-odštopavanje-cjevčica-lijepila-za-plastiku“ (čitaj: upaljač) često pomagao, a ja sam polaznicima Agramove radionice izgledao kao da znam što radim s time… moš' mislit'.
DOMAGOJ: Došavši u grupni projekt među posljednjima, početak sam proveo u kratkom razgovoru s Krunom i Markom kako bi vidio kako najbolje mogu pomoći. Do sada nisam imao priliku raditi na ovakvim projektima pa mi je iznimno drago što je Kruno odvojio vrijeme za demonstraciju sastavljanja plastičnih detalja. Prionio sam sastavljanju plinskih boca, te sam ih složio nekolicinu. Tehnike koje će se koristiti pri izradi diorame djeluju izuzetno zanimljivo, te su plastični modeli s kojima radimo znatno delikatniji od modela na koje sam navikao. Nove maketarske tehnike i delikatni modeli su bitno drugačije iskustvo od tabletop i wargaming modela s kojima sam radio do sada.
GORAN: Moje zadaće prethodne večeri su isključivo bile promatračke i pomagačko-narativne prirode, obzirom da nisam došao s namjerom išta raditi na group build-u. Većinom sam dodavao Marku potrebne materijale i alate za radionicu izrade prostornih maketa, a preostalo vrijeme sam kao što je Krunoslav rekao, njega nasmijavao glumeći pripovjedača Sir Davida Attenborough-a. Pred kraj večeri sam smišljao kojeg ću Orka sastaviti za Miniature Painters Croatia Winter Painting Competition, kao i sudjelovao u ekonomsko-političkim raspravama kojima druženje s Markom gotovo neizbježno vodi.
MARKO: Ovaj puta zbog obaveza s vođenjem Radionice za izradu prostornih maketa sam samo sa strane sudjelovao, više ometajući ekipu nego konstruktivno pridonoseći radu grupe. Srećom, ekonomsko-politička rasprava je bila dobro prihvaćena te je ekipa zdušno prionula radu.
Slobodno se ovdje javite ako ste zainteresirani! Nalazimo se svake srijede od 20-22h u KD ZZTK na Trgu žrtava fašizma 14.
Najnoviji članci
- Back to Basics radionice bojanja minijatura u Galeriji i ČitaoniciVN Krunoslav Belinić, 04.12.2025.
- Nastupili smo na: Monte San Savino 2025 Marko Paunović, 24.11.2025.
-
Znanost iza akrilnih boja
- Binders (eng. resin) – form a film – in our case probably pure acrylates, I suspect they are styrene acrylates.
- Fillers – in addition to adding volume to the paint, they also affect the viscosity, coverage and appearance of the dry film
- Pigments – the main division is into organic pigments and inorganic pigments. Inorganic ones are more covering but have less vivid shades, while organic ones are often quite poorly covering (yellow for example) but their shades are vivid and bright
Additives:
- Anti-foam
- Rheological modifiers – affect the behavior of wet paint on the substrate (e.g. spillage) and the behavior of the paint when a force is applied to it (brush, roller, spray, airbrush). Rheological modifiers also include thickeners that affect the viscosity of the paint.
- Dispersants – envelop pigment and filler particles and prevent their agglomeration during standing. Good dispersion of pigment and filler affects the coverage and uniform appearance of the dry film. There are a bunch more but I won't go into too much detail
- Solvent – in this case water.
Contrast paints and speed paints – high pigment content, but not so much that it causes high coverage. They are formulated to spread, not to stay where you put them. The result of spreading is that the paint collects in the recesses, where a thicker film of paint remains than on the protruding parts of the miniature. Where the film of paint is thicker (the recesses), the shade of the contrast paint is more pronounced, unlike on the protruding parts where the film is thinner, which is why the shade is then influenced by the color of the substrate.
Composition:
- Binders
- Pigments
- Additives – all listed above + surfactants that reduce the surface tension of the wet paint film, which is why it flows
- solvent
- I would say they do not contain fillers, or contain very, very little of them
Washes – similar in formulation and behavior to contrast agents, only they have a much lower proportion of pigments, certainly no fillers, a higher proportion of surfactants, lower viscosity, and probably less binders.
If we want to greatly dilute acrylic paint or contrast, it is better to use a product intended for this purpose from the manufacturer of that paint rather than water, because it contains all the necessary amount of binders and additives for that paint to retain its properties.
" ["content_hrv"]=> string(4306) "U ovom članku, naša Dunja nam otkriva znanost iza akrilnih boja.
Akrilne boje – visoki udio pigmenta i dobra pokrivnost. Ako su dobro formulirane ostaju tamo gdje ih naneseš, ne ostavljaju „brush marks“ i suše se dovoljno sporo da stigneš napravit što želiš na minijaturi a opet dovoljno brzo.
Sastav:
- Veziva (eng. resin) – formiraju film – u našem slučaju vjerojatno čisti akrilati, sumnjam da su stiren akrilati.
- Punila – osim što dodaju volumen boji utječu i na viskoznost, pokrivnost i izgled suhog filma
- Pigmenti – glavna podjela je na organske pigmente i anorganske pigmente. Anorganski su više pokrivni ali manje živih nijansi, dok su organski često dosta loše pokrivni (žuti npr) ali zato su im nijanse žive i jarke
Aditivi:
- Protiv pjene
- Reološki modifikatori – utječu na ponašanje mokre boje na podlozi (npr razlijevanje) i na ponašanje boje dok na nju djeluje sila (kist, valjak, sprej, airbrush). Pod reološke modifikatore spadaju i ugušćivači koji utječu na viskozitet boje.
- Dispergatori – obavijaju čestice pigmenata i punila i sprječavaju aglomeraciju istih stajanjem. Dobra dispergiranost pigmenta i punila utječe na pokrivnost i ujednačen izgled suhog filma.
- Ima ih još hrpa ali neću toliko u detalje
- Otapalo – u ovom slučaju voda.
Kontrastice i speed paints – visoki udio pigmenta, ali ne toliki da uzrokuje visoku pokrivnost. Formulirane su da se razlijevaju, a ne da ostaju tamo gdje ih staviš. Posljedica razlijevanja je skupljanje boje u udubine gdje onda ostane deblji film boje nego na isturenim dijelovima minijature. Tamo gdje je film boje deblji (udubine) nijansa kontrastice izraženija, za razliku od isturenih dijelova na kojima je film tanji zbog čega na nijansu onda utječe boja podloge.
Sastav:
- Veziva
- Pigmenti
- Aditivi – svi nabrojani gore +
- surfakanti koji smanjuju površinsku napetost mokrog filma boje zbog čega i dolazi do razlijevanja
- otapalo
- rekla bih da ne sadrže punila, ili ih sadrže vrlo vrlo malo
Washevi – po principu formuliranja i ponašanju slični kontrasticama, samo imaju puno manji udio pigmenata, sigurno ne sadrže punila, veći udio surfakanata, manji viskozitet i vjerojatno manje veziva.
Ako želimo jako razrijediti akrilnu boju ili kontrasticu bolje je koristiti za to predviđen proizvod od proizvođača te boje nego vodu, jer sadrži svu potrebnu količinu veziva i aditiva kako bi ta boja zadržala svoja svojstva.
" ["created"]=> string(19) "2025-11-20 13:03:37" ["modified"]=> string(19) "2025-11-20 13:03:37" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "64" ["group_id"]=> string(1) "1" ["first_name"]=> string(9) "Krunoslav" ["last_name"]=> string(8) "Belinić" ["first_name_mask"]=> string(9) "krunoslav" ["last_name_mask"]=> string(7) "belinic" ["username"]=> string(5) "Kruno" ["password"]=> string(40) "eb3fda45fbec0258e90d809803b10491c548b22f" ["born"]=> string(19) "2015-01-18 09:19:00" ["created"]=> string(19) "2015-01-18 09:20:39" } } Krunoslav Belinić, 20.11.2025. - Nastupili smo na: Modelmania 2025 Marko Paunović, 05.11.2025.
- Tabla za Necropolis – dio 1 Antoni Pastuović, 05.11.2025.
Najnoviji izvještaji s bojišta
- Kill Team - Blooded vs. Vespid Stingwings 28.02.2025., GW - Warhammer 40.000, i Antoni Pastuović (Imperial Guard)
- Dark Angels protiv T'au Battlereport 22.04.2022., GW - Warhammer 40.000, Borna Pleše (Space Marines) i Kristijan Kliska (Tau Empire)
- Sisters of Battle protiv Ultramarines 17.11.2021., GW - Warhammer 40.000, i Nino Marasović (Space Marines)

















