Puna šaka osvrta – Retrospektiva radionice Hellboy biste iz perspektive polaznika
UMS Agram je, u drugoj polovici rujna, organizirao radionicu bojanja biste Hellboya. Kao i većina radionica u organizaciji Agrama, trajala je dva dana i smještena je tokom vikenda, te nisam mogao naći ispriku za ne sudjelovanje,te bih htio prenijeti svoje iskustvo kao polaznik Agramovih radionica.
Prva stvar koju sam primjetio, a moram priznati da mi se pokazao kao značajni napredak od prijašnjih radionica, je organizacija i smještaj polaznika, U predpandemijska vremena znali smo dijeliti stolove, a sada, što zbog prilika u kojima se nalazimo, što zbog prostora koje udruga može koristiti, svaki od desert polaznika ima priliku raditi na vlastitom stolu s vlastitim izvorom svijetla. Prije nego smo počeli s radom, moram priznat da mi je to predstavljalo bitno poboljšanje, prvenstveno kao komfor koji ponekad život znači. :)
Radionica je bila kako vremenski, tako i tematski podijeljena u dva dana. Prvi dan bavili smo se površinski najvećim dijelom biste, odjećom, dok smo drugi dan fokus prebacili na Hellboyevu kožu, osvijetljenje i sitnije predmete na bisti.
Na početku radionice, osim individualnih mjesta, dočekale su nas složene i prime-ane biste. Biste Hellboya prime-ane su Zenithal metodom, kada bijelim sprejem iz jednog smjera na minijaturi prime-anu crnom bojom. Efekt koji time dobivamo je nagrašavanje volumenta, naglašavanje istaknutih elemenata svijetlijom bojom, dok skriveniji i povučeniji dijelovi minijature ostaju tamniji. Samim time lakše nam je odrediti svijetla i sjene u bojama.
Iako sam Zenithal nije nešto s čime se nisam susreo, radeći na odjeći upoznao sam se s primjenom Zenithala koja mi značajno može pomoći u ubrzavanju bojanja. Koristeći tanke slojeve boje, glazeove, prebojali smo kožu u nekoliko slojeva. Dobiti ujednačeno prekrivanje znatno je sporije nego guščom bojom, više slojeva je potrebno, no rezultat daleko bolje prikazuje volumen površina nego nanošenje flat sloja boje.
Ono što me oduševilo kod primjene ove tehnike je što, unatoč potrebnom večem broju slojeva, ubrzava proces bojanja značajno, pogotovo ako ću za igre bojati veći broj minijatura istovremeno. Iako nekoliko slojeva glaze boje dodatno zatamnjeno nekakvim washem neće biti dovoljno da ikoga zadivi, vjerujem da je dovoljno dobro za potrebe tabletop igranja. Osim toga, s takvom osnovom, možemo više vremena odvojiti na ucrtavanje i izvlačenje detalja iz površine koju bojamo, poput oštećenja i tekstura, freehandanja linija i uzoraka, ili nešto treće.
Drugi dan smo krenuli udarno. Obojali smo svu vidljivu Hellboyevu kožu, odradili posvjetljavanje i zatamnjivanje detalja, te smo obojali većinu biste. Naravno, ne znači da smo samim time ranije i završili, jer nam je dosadašnji rad bio samo priprema za nastavak.
Prvi dodatni korak koji smo radili je bojanje cigare, te stvaranje mikro-OSL efekta. Iako sam efekt oko cigare nike velike površine, mislim da je odlična vježba za savladavanje OSL-a s izvorom svijetla na samoj minijaturi - mali izvor svijetla znači da imamo priliku učiniti samo male greške, i samim time su samo male korekcije potrebne da ih ispravimo. Ovaj efekt smo postigli nanoseći dodatne highlighte da simuliramo osvijetljenje od žara, te je sam postupak bio relativno jednostavan, jer su tonovi svijetla odgovarali boji kože Hellboya.
Nakon ucrtavanja toplog svijetla na licu biste, sa suprotne strane savladavali smo kako savladati hladni, plavičasti sjaj. Iskustvo je bilo znatno drugačije jer smo radili na većoj površini nego u prvoj djelu OSL-a, te nismo imali izvor svijetla na samoj minijaturi. S tehničke strane, isto je bilo bitno savladati to što je plavo svijetlo značajno mjenjalo karakter boje na koji udara, što je najvidljivije na potiljku biste. Ovo smo postigli uzastopnim nanošenjem tankih slojeva place boje, glazeovima, te izvlačenjem plavih highlighta na najsvijetlijim djelovima.
Ova radionica će mi ostati u pamćenju među dražima, jer sam tokom lekcija zapažao gdje mogu pojedine lekcije koristiti, a da nisu out of the box ekvivalentne temama iz radionice. Pomogle su mi značajno pojednostaviti bojanje kože, te mi je jako drago da sam naučio novu “messy” tehniku. Siguran sam da ću naučene lekcije primjeniti u bojanju vlastitih minijatura.
Najnoviji članci
- Back to Basics radionice bojanja minijatura u Galeriji i ČitaoniciVN Krunoslav Belinić, 04.12.2025.
- Nastupili smo na: Monte San Savino 2025 Marko Paunović, 24.11.2025.
-
Znanost iza akrilnih boja
- Binders (eng. resin) – form a film – in our case probably pure acrylates, I suspect they are styrene acrylates.
- Fillers – in addition to adding volume to the paint, they also affect the viscosity, coverage and appearance of the dry film
- Pigments – the main division is into organic pigments and inorganic pigments. Inorganic ones are more covering but have less vivid shades, while organic ones are often quite poorly covering (yellow for example) but their shades are vivid and bright
Additives:
- Anti-foam
- Rheological modifiers – affect the behavior of wet paint on the substrate (e.g. spillage) and the behavior of the paint when a force is applied to it (brush, roller, spray, airbrush). Rheological modifiers also include thickeners that affect the viscosity of the paint.
- Dispersants – envelop pigment and filler particles and prevent their agglomeration during standing. Good dispersion of pigment and filler affects the coverage and uniform appearance of the dry film. There are a bunch more but I won't go into too much detail
- Solvent – in this case water.
Contrast paints and speed paints – high pigment content, but not so much that it causes high coverage. They are formulated to spread, not to stay where you put them. The result of spreading is that the paint collects in the recesses, where a thicker film of paint remains than on the protruding parts of the miniature. Where the film of paint is thicker (the recesses), the shade of the contrast paint is more pronounced, unlike on the protruding parts where the film is thinner, which is why the shade is then influenced by the color of the substrate.
Composition:
- Binders
- Pigments
- Additives – all listed above + surfactants that reduce the surface tension of the wet paint film, which is why it flows
- solvent
- I would say they do not contain fillers, or contain very, very little of them
Washes – similar in formulation and behavior to contrast agents, only they have a much lower proportion of pigments, certainly no fillers, a higher proportion of surfactants, lower viscosity, and probably less binders.
If we want to greatly dilute acrylic paint or contrast, it is better to use a product intended for this purpose from the manufacturer of that paint rather than water, because it contains all the necessary amount of binders and additives for that paint to retain its properties.
" ["content_hrv"]=> string(4306) "U ovom članku, naša Dunja nam otkriva znanost iza akrilnih boja.
Akrilne boje – visoki udio pigmenta i dobra pokrivnost. Ako su dobro formulirane ostaju tamo gdje ih naneseš, ne ostavljaju „brush marks“ i suše se dovoljno sporo da stigneš napravit što želiš na minijaturi a opet dovoljno brzo.
Sastav:
- Veziva (eng. resin) – formiraju film – u našem slučaju vjerojatno čisti akrilati, sumnjam da su stiren akrilati.
- Punila – osim što dodaju volumen boji utječu i na viskoznost, pokrivnost i izgled suhog filma
- Pigmenti – glavna podjela je na organske pigmente i anorganske pigmente. Anorganski su više pokrivni ali manje živih nijansi, dok su organski često dosta loše pokrivni (žuti npr) ali zato su im nijanse žive i jarke
Aditivi:
- Protiv pjene
- Reološki modifikatori – utječu na ponašanje mokre boje na podlozi (npr razlijevanje) i na ponašanje boje dok na nju djeluje sila (kist, valjak, sprej, airbrush). Pod reološke modifikatore spadaju i ugušćivači koji utječu na viskozitet boje.
- Dispergatori – obavijaju čestice pigmenata i punila i sprječavaju aglomeraciju istih stajanjem. Dobra dispergiranost pigmenta i punila utječe na pokrivnost i ujednačen izgled suhog filma.
- Ima ih još hrpa ali neću toliko u detalje
- Otapalo – u ovom slučaju voda.
Kontrastice i speed paints – visoki udio pigmenta, ali ne toliki da uzrokuje visoku pokrivnost. Formulirane su da se razlijevaju, a ne da ostaju tamo gdje ih staviš. Posljedica razlijevanja je skupljanje boje u udubine gdje onda ostane deblji film boje nego na isturenim dijelovima minijature. Tamo gdje je film boje deblji (udubine) nijansa kontrastice izraženija, za razliku od isturenih dijelova na kojima je film tanji zbog čega na nijansu onda utječe boja podloge.
Sastav:
- Veziva
- Pigmenti
- Aditivi – svi nabrojani gore +
- surfakanti koji smanjuju površinsku napetost mokrog filma boje zbog čega i dolazi do razlijevanja
- otapalo
- rekla bih da ne sadrže punila, ili ih sadrže vrlo vrlo malo
Washevi – po principu formuliranja i ponašanju slični kontrasticama, samo imaju puno manji udio pigmenata, sigurno ne sadrže punila, veći udio surfakanata, manji viskozitet i vjerojatno manje veziva.
Ako želimo jako razrijediti akrilnu boju ili kontrasticu bolje je koristiti za to predviđen proizvod od proizvođača te boje nego vodu, jer sadrži svu potrebnu količinu veziva i aditiva kako bi ta boja zadržala svoja svojstva.
" ["created"]=> string(19) "2025-11-20 13:03:37" ["modified"]=> string(19) "2025-11-20 13:03:37" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "64" ["group_id"]=> string(1) "1" ["first_name"]=> string(9) "Krunoslav" ["last_name"]=> string(8) "Belinić" ["first_name_mask"]=> string(9) "krunoslav" ["last_name_mask"]=> string(7) "belinic" ["username"]=> string(5) "Kruno" ["password"]=> string(40) "eb3fda45fbec0258e90d809803b10491c548b22f" ["born"]=> string(19) "2015-01-18 09:19:00" ["created"]=> string(19) "2015-01-18 09:20:39" } } Krunoslav Belinić, 20.11.2025. - Nastupili smo na: Modelmania 2025 Marko Paunović, 05.11.2025.
- Tabla za Necropolis – dio 1 Antoni Pastuović, 05.11.2025.
Najnoviji izvještaji s bojišta
- Kill Team - Blooded vs. Vespid Stingwings 28.02.2025., GW - Warhammer 40.000, i Antoni Pastuović (Imperial Guard)
- Dark Angels protiv T'au Battlereport 22.04.2022., GW - Warhammer 40.000, Borna Pleše (Space Marines) i Kristijan Kliska (Tau Empire)
- Sisters of Battle protiv Ultramarines 17.11.2021., GW - Warhammer 40.000, i Nino Marasović (Space Marines)

















