Diorama samostana u Drugom svjetskom ratu – nosila sa kipovima
U ovoj seriji članaka pratit ću izradu diorame samostana smještenu potkraj drugog svjetskog rata kada su Amerikanci upali već u Njemačku, a koja prikazuje četu usred odmora. Ovi članci zapravo ne prate kronološki izradu, već su poredani po nekim tematskim cjelinama.
Ako promotrite sliku gore, vojnik u Jeepu odvozi kipove. S obzirom da je maketa Jeepa koju ću zapravo staviti na diorama (ovaj je samo placeholder sa jedne druge diorama) ambulantna – pa dolazi sa skalamerijom za ambulantna nosila, zamislio sam da kipove postavljam po tim nosilima. To je uzrokovalo nekoliko problema koje je trebalo riješiti. Prvo, broj kipova bi se trebao povećati. Imao sam tri kipa (iz seta od RT Diorama). Drugi problem je taj što bi se pod težinom nosila deformirala (barem tkaneni dio). Kako riješiti probleme? Krenimo sa prvim:
Potrebno mi je bilo kopirati kipove. Inače, ukoliko pratite moje članke i/ili radove, znat ćete da to obožavam raditi sa Siligumom. Ovoga puta nije mi bio pri ruci pa je uletio Kruno koji mi je posudio Blue Stuff – termoplastičnu smjesu koja se koristi za izradu kalupa. Potrebno je ugrijati vodu (do kipljenja) i uroniti smjesu na par minuta.
Kad se zagrije, smjesa se da modelirati. Utisnuo sam kipove i nadao se dobrom ishodu.
Ispalo je relativno dobro. Lagano su se kipovi izvukli iz novog kalupa i najbitnije nijedan dio nije puknuo u procesu.
Za izradu odljevaka, koristit ću modelarski gips. S obzirom na sitne detalje, zamiješao sam ga malo vodenastog kako bi lakše popunio kalup. Na taj način sam žrtvovao malo tvrdoće u zamjenu za bolju reprodukciju.
Nakon cca sat vremena sušenja po seriji (inače se suši 30ak minuta, ali zbog povećanog udjela u vodi, ekstra vrijeme je bilo potrebno), izvadio sam odljevke iz kalupa. I moram priznati nisam bio oduševljen. U usporedbi sa kalupima od Siliguma, ovdje je „rezolucija“ kalupa bitno niža. Vrijeme za oblikovanje kalupa je jako kratko (čim malo padne temperatura postane jako gumenast i pomalo elastičan što nikako nije dobro za ravne dijelove, poput kipova). Samim time, dolazi do još jednog problema, donji dio kalupa (kad se okrene) nisam mogao nikako izravnati (što kad koristim Siligum nije problem za napraviti). To pak uzrokuje probleme prilikom ulijevanja gipsa (koji je vodenast, ako se sjećate) pa je dosta petljavo dobiti da kalup bude vodoravan. Zapravo jedina pozitivna strana Blue Stuffa je činjenica da ako ga ponovno zagrijete, možete kalupirati nešto drugo. Ukoliko vam taj kalup treba za više projekata – onda se gubi svaka prednost nad Siligumom. Nakon vađenja iz kalupa, bilo je potrebno maknuti viškove materijala. S obzirom da je gips bio podosta vodenast, to nije bio nikakav problem.
I sada dolazimo do rješenja drugog problema – progib tkanine. Moram se ovim putem zahvaliti Kruni na super rješenju! Kako bi mi prenosili hrpu teških kipova na nosilima, a da ne riskiramo da se tkanina podere? Jednostavno, staviti par dasaka po preko nosila tako da kipovi stoje na daskama! Najbolja rješenja su najčešće i najjednostavnija.
I za kraj fiksiranje kipova u vožnji sam odradio sa užadi koju sam opisao u prošlom članku, na jednim nosilima. Za druga nosila koristio sam lanac.
Najnoviji članci
- Back to Basics radionice bojanja minijatura u Galeriji i ČitaoniciVN Krunoslav Belinić, 04.12.2025.
- Nastupili smo na: Monte San Savino 2025 Marko Paunović, 24.11.2025.
-
Znanost iza akrilnih boja
- Binders (eng. resin) – form a film – in our case probably pure acrylates, I suspect they are styrene acrylates.
- Fillers – in addition to adding volume to the paint, they also affect the viscosity, coverage and appearance of the dry film
- Pigments – the main division is into organic pigments and inorganic pigments. Inorganic ones are more covering but have less vivid shades, while organic ones are often quite poorly covering (yellow for example) but their shades are vivid and bright
Additives:
- Anti-foam
- Rheological modifiers – affect the behavior of wet paint on the substrate (e.g. spillage) and the behavior of the paint when a force is applied to it (brush, roller, spray, airbrush). Rheological modifiers also include thickeners that affect the viscosity of the paint.
- Dispersants – envelop pigment and filler particles and prevent their agglomeration during standing. Good dispersion of pigment and filler affects the coverage and uniform appearance of the dry film. There are a bunch more but I won't go into too much detail
- Solvent – in this case water.
Contrast paints and speed paints – high pigment content, but not so much that it causes high coverage. They are formulated to spread, not to stay where you put them. The result of spreading is that the paint collects in the recesses, where a thicker film of paint remains than on the protruding parts of the miniature. Where the film of paint is thicker (the recesses), the shade of the contrast paint is more pronounced, unlike on the protruding parts where the film is thinner, which is why the shade is then influenced by the color of the substrate.
Composition:
- Binders
- Pigments
- Additives – all listed above + surfactants that reduce the surface tension of the wet paint film, which is why it flows
- solvent
- I would say they do not contain fillers, or contain very, very little of them
Washes – similar in formulation and behavior to contrast agents, only they have a much lower proportion of pigments, certainly no fillers, a higher proportion of surfactants, lower viscosity, and probably less binders.
If we want to greatly dilute acrylic paint or contrast, it is better to use a product intended for this purpose from the manufacturer of that paint rather than water, because it contains all the necessary amount of binders and additives for that paint to retain its properties.
" ["content_hrv"]=> string(4306) "U ovom članku, naša Dunja nam otkriva znanost iza akrilnih boja.
Akrilne boje – visoki udio pigmenta i dobra pokrivnost. Ako su dobro formulirane ostaju tamo gdje ih naneseš, ne ostavljaju „brush marks“ i suše se dovoljno sporo da stigneš napravit što želiš na minijaturi a opet dovoljno brzo.
Sastav:
- Veziva (eng. resin) – formiraju film – u našem slučaju vjerojatno čisti akrilati, sumnjam da su stiren akrilati.
- Punila – osim što dodaju volumen boji utječu i na viskoznost, pokrivnost i izgled suhog filma
- Pigmenti – glavna podjela je na organske pigmente i anorganske pigmente. Anorganski su više pokrivni ali manje živih nijansi, dok su organski često dosta loše pokrivni (žuti npr) ali zato su im nijanse žive i jarke
Aditivi:
- Protiv pjene
- Reološki modifikatori – utječu na ponašanje mokre boje na podlozi (npr razlijevanje) i na ponašanje boje dok na nju djeluje sila (kist, valjak, sprej, airbrush). Pod reološke modifikatore spadaju i ugušćivači koji utječu na viskozitet boje.
- Dispergatori – obavijaju čestice pigmenata i punila i sprječavaju aglomeraciju istih stajanjem. Dobra dispergiranost pigmenta i punila utječe na pokrivnost i ujednačen izgled suhog filma.
- Ima ih još hrpa ali neću toliko u detalje
- Otapalo – u ovom slučaju voda.
Kontrastice i speed paints – visoki udio pigmenta, ali ne toliki da uzrokuje visoku pokrivnost. Formulirane su da se razlijevaju, a ne da ostaju tamo gdje ih staviš. Posljedica razlijevanja je skupljanje boje u udubine gdje onda ostane deblji film boje nego na isturenim dijelovima minijature. Tamo gdje je film boje deblji (udubine) nijansa kontrastice izraženija, za razliku od isturenih dijelova na kojima je film tanji zbog čega na nijansu onda utječe boja podloge.
Sastav:
- Veziva
- Pigmenti
- Aditivi – svi nabrojani gore +
- surfakanti koji smanjuju površinsku napetost mokrog filma boje zbog čega i dolazi do razlijevanja
- otapalo
- rekla bih da ne sadrže punila, ili ih sadrže vrlo vrlo malo
Washevi – po principu formuliranja i ponašanju slični kontrasticama, samo imaju puno manji udio pigmenata, sigurno ne sadrže punila, veći udio surfakanata, manji viskozitet i vjerojatno manje veziva.
Ako želimo jako razrijediti akrilnu boju ili kontrasticu bolje je koristiti za to predviđen proizvod od proizvođača te boje nego vodu, jer sadrži svu potrebnu količinu veziva i aditiva kako bi ta boja zadržala svoja svojstva.
" ["created"]=> string(19) "2025-11-20 13:03:37" ["modified"]=> string(19) "2025-11-20 13:03:37" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "64" ["group_id"]=> string(1) "1" ["first_name"]=> string(9) "Krunoslav" ["last_name"]=> string(8) "Belinić" ["first_name_mask"]=> string(9) "krunoslav" ["last_name_mask"]=> string(7) "belinic" ["username"]=> string(5) "Kruno" ["password"]=> string(40) "eb3fda45fbec0258e90d809803b10491c548b22f" ["born"]=> string(19) "2015-01-18 09:19:00" ["created"]=> string(19) "2015-01-18 09:20:39" } } Krunoslav Belinić, 20.11.2025. - Nastupili smo na: Modelmania 2025 Marko Paunović, 05.11.2025.
- Tabla za Necropolis – dio 1 Antoni Pastuović, 05.11.2025.
Najnoviji izvještaji s bojišta
- Kill Team - Blooded vs. Vespid Stingwings 28.02.2025., GW - Warhammer 40.000, i Antoni Pastuović (Imperial Guard)
- Dark Angels protiv T'au Battlereport 22.04.2022., GW - Warhammer 40.000, Borna Pleše (Space Marines) i Kristijan Kliska (Tau Empire)
- Sisters of Battle protiv Ultramarines 17.11.2021., GW - Warhammer 40.000, i Nino Marasović (Space Marines)

















