Diorama: Smrznut u snijegu – korak po korak
Ovaj članak prati izradu moje nagrađivane diorame Frozen Stiff koja je nastala za natjecanje Iron Painter 2017. Htio sam napraviti nešto drugačije pa sam se odlučio da od biste napravim dioramu. Minijatura koju sam koristio bila je The Wanderer od FER Miniatures, bista u skali 1:10.
IZRADA POSTOLJA
Za bazu mi je trebalo dosta veliko postolje i budući da takvo nisam imao odlučio sam napraviti svoje. Nakon provjere veličine biste, izračunao sam da mi treba baza oko 7,5x75 cm. Gipsana baza te veličine bila bi jako teška pa sam ju morao učiniti šupljom. Bočne strane kalupa za postolje izrađene su od balze debljine 4 mm. Nisam ih lijepio zajedno, za fiksiranje sam koristio pribadače. To mi je omogućilo lakše uklanjanje postolja iz kalupa. Za unutrašnjost kalupa sam koristio stirodur. Koristeći ovo, dobio sam oko 60% razlike u konačnoj težini postolja. Nakon što je podloga bila suha, uklonio sam stranice kalupa i pomoću brusne brusilice izbrusio višak materijala.
PRIPREMNI RADOVI I IZRADA BAZE
Da bih bistu mogao postaviti pod odgovarajućim kutom, morao sam joj izbrusiti donju stranu pomoću kružne brusilice. Bilo je potrebno nekoliko pokušaja da se to postavi u pravi položaj, a nakon što sam bio zadovoljan rezultatom, koristio balzu debljine 4 mm za izradu stražnjih i bočnih strana diorame.
IDEJE
Za izradu litica, koristio sam zeleni škriljevac. Za ovu dioramu trebao sam samo nekoliko šačica. Srećom po mene, Medvednica pored Zagreba u kojem živim, puno je ove metamorfne stijene pa sam odlučio prošetati s prijateljem i otići skupiti vreću slomljenog kamenja. Tijekom ovih planinarenja volim fotografirati prirodu jer je zaista dobar izvor inspiracije. Kad sam se vratio, morao sam oprati kamenje u sapunskoj vodi da uklonim prljavštinu jer se boja inače ne bi dobro zalijepila za kamenje. Koristio sam toplu vodu i nekoliko ponavljanja postupka dok nisam dobio skoro čistu vodu. Ostavio sam da se osuši nekoliko dana u blizini grijača. Kad su se škriljevci osušili, spremio sam ih u dvije kutije. Jedan je za stvarno velike komade, a drugi za manje i krhotine. To će ubrzati postupak izbora kamenja pri izradi obale i litica.
Nakon izleta na Medvednicu, pažljivo sam izrezao, ispilio i sastavio sve komade škriljeva. Prije lijepljenja kamenčića obojio sam stražnju i bočnu stranu baze crnom bojom. Pomoću PVA i super ljepila sam ih zalijepio na željeno mjesto. Jednom kad se formirala litica, koristio sam osušeno korijenje za izradu stabala i njihovih korijena. Pričvrstio sam ih na mjesto pomoću pinova i zalijepio ih super ljepilom. Zatim sam stavio minijaturu i zalijepio ju na predviđeno mjesto na bazi. Kad je bista postavljena, mogao sam dodati volumen na bazu koja će na kraju biti snijeg. Za to sam koristio DAS glinamol.
BOJANJE I VEGETACIJA
Kad se glinamol osušio, stabla sam prekrio krep trakom i cijelu dioramu posprejao s nekoliko slojeva boje. Prvi sloj je bio bijel, a zatim tamno bijeli i završen je bež bojom. Svaki sljedeći sloj spreja nanosio se s manje i manje intenziteta i volumena. Kad je obavljeno sprejanje, uklonio sam krep traku i nastavio sam bojati stijene. Koristio sam nekoliko slojeva wash-eva. Koristio sam uglavnom Citadel wash-eve: Nuln Oil, Coelia Greenshade i Athonian Camoshade. Kad sam bio zadovoljan osnovnim tonovima, koristio sam nekoliko nijansi Scalecolor sivih da bih istaknuo povišene/izdignute dijelove. Poslije sam na nekoliko mjesta nanio nekoliko nijansi pigmenata (hrđa i oker) samo da liticu učinim malo zanimljivijom. Učvrstio sam pigment pomoću AK Interactive Pigment Fixer-a. Nakon bojanja, odlučio sam dodati malo oskudne vegetacije. Koristio sam nekoliko busenja tvrtke Gamer's Grass koja je specijalizirana za proizvodnju tuftova i vegetacije. Nedavno su izdali novu vrstu tuftova nazvanog spikey tuft koji sam smatrao savršenim za ovaj projekt. Zatim sam obojio sve površine koje će biti pod snijegom u bijelu boju, a nakon što se osušila, nanio sam nekoliko slojeva NOCH pahuljica snijega fiksiranih PVA ljepilom. Imao sam još jedan proizvod koji sam želio isprobati. NOCH sige. Dolazi u epruveti koju pritisnete i izlazi „crv“. Suši se bistro i gotovo je plastično u tvrdoći kada se posuši. Toliko je čvrst da je fiksirao grane što smanjuje mogućnost njihova pucanja. Stvarno učinkovit i jednostavan za upotrebu.
BOJANJE BISTE
S obzirom da je baza uglavnom bila gotova, sad je došlo vrijeme za bojanje biste. Opet sam koristio uglavnom Citadel Washeve, još više razrijeđene Lahmian Mediumom za razvodnjavanje. Wash-evi koje sam koristio su: Agrax Earthshade, Seraphim Sepia, Reikkland Fleshshade i Nuln Oil. Koža je obojena pomoću jako razrijeđenog Nihilakh Oxide i Druchii Violet. Highlight-i su odrađeni mješavinom Scalecolor bojama nijanse kože i svijetloplave.
GOTOVA DIORAMA
Kad sam bio zadovoljan bojanjem dodao sam još malo snijega (NOCH pahuljice) i leda (NOCH sige) na bistu, posebno oko nosa, usta i na bradi.
Najnoviji članci
- Back to Basics radionice bojanja minijatura u Galeriji i ČitaoniciVN Krunoslav Belinić, 04.12.2025.
- Nastupili smo na: Monte San Savino 2025 Marko Paunović, 24.11.2025.
-
Znanost iza akrilnih boja
- Binders (eng. resin) – form a film – in our case probably pure acrylates, I suspect they are styrene acrylates.
- Fillers – in addition to adding volume to the paint, they also affect the viscosity, coverage and appearance of the dry film
- Pigments – the main division is into organic pigments and inorganic pigments. Inorganic ones are more covering but have less vivid shades, while organic ones are often quite poorly covering (yellow for example) but their shades are vivid and bright
Additives:
- Anti-foam
- Rheological modifiers – affect the behavior of wet paint on the substrate (e.g. spillage) and the behavior of the paint when a force is applied to it (brush, roller, spray, airbrush). Rheological modifiers also include thickeners that affect the viscosity of the paint.
- Dispersants – envelop pigment and filler particles and prevent their agglomeration during standing. Good dispersion of pigment and filler affects the coverage and uniform appearance of the dry film. There are a bunch more but I won't go into too much detail
- Solvent – in this case water.
Contrast paints and speed paints – high pigment content, but not so much that it causes high coverage. They are formulated to spread, not to stay where you put them. The result of spreading is that the paint collects in the recesses, where a thicker film of paint remains than on the protruding parts of the miniature. Where the film of paint is thicker (the recesses), the shade of the contrast paint is more pronounced, unlike on the protruding parts where the film is thinner, which is why the shade is then influenced by the color of the substrate.
Composition:
- Binders
- Pigments
- Additives – all listed above + surfactants that reduce the surface tension of the wet paint film, which is why it flows
- solvent
- I would say they do not contain fillers, or contain very, very little of them
Washes – similar in formulation and behavior to contrast agents, only they have a much lower proportion of pigments, certainly no fillers, a higher proportion of surfactants, lower viscosity, and probably less binders.
If we want to greatly dilute acrylic paint or contrast, it is better to use a product intended for this purpose from the manufacturer of that paint rather than water, because it contains all the necessary amount of binders and additives for that paint to retain its properties.
" ["content_hrv"]=> string(4306) "U ovom članku, naša Dunja nam otkriva znanost iza akrilnih boja.
Akrilne boje – visoki udio pigmenta i dobra pokrivnost. Ako su dobro formulirane ostaju tamo gdje ih naneseš, ne ostavljaju „brush marks“ i suše se dovoljno sporo da stigneš napravit što želiš na minijaturi a opet dovoljno brzo.
Sastav:
- Veziva (eng. resin) – formiraju film – u našem slučaju vjerojatno čisti akrilati, sumnjam da su stiren akrilati.
- Punila – osim što dodaju volumen boji utječu i na viskoznost, pokrivnost i izgled suhog filma
- Pigmenti – glavna podjela je na organske pigmente i anorganske pigmente. Anorganski su više pokrivni ali manje živih nijansi, dok su organski često dosta loše pokrivni (žuti npr) ali zato su im nijanse žive i jarke
Aditivi:
- Protiv pjene
- Reološki modifikatori – utječu na ponašanje mokre boje na podlozi (npr razlijevanje) i na ponašanje boje dok na nju djeluje sila (kist, valjak, sprej, airbrush). Pod reološke modifikatore spadaju i ugušćivači koji utječu na viskozitet boje.
- Dispergatori – obavijaju čestice pigmenata i punila i sprječavaju aglomeraciju istih stajanjem. Dobra dispergiranost pigmenta i punila utječe na pokrivnost i ujednačen izgled suhog filma.
- Ima ih još hrpa ali neću toliko u detalje
- Otapalo – u ovom slučaju voda.
Kontrastice i speed paints – visoki udio pigmenta, ali ne toliki da uzrokuje visoku pokrivnost. Formulirane su da se razlijevaju, a ne da ostaju tamo gdje ih staviš. Posljedica razlijevanja je skupljanje boje u udubine gdje onda ostane deblji film boje nego na isturenim dijelovima minijature. Tamo gdje je film boje deblji (udubine) nijansa kontrastice izraženija, za razliku od isturenih dijelova na kojima je film tanji zbog čega na nijansu onda utječe boja podloge.
Sastav:
- Veziva
- Pigmenti
- Aditivi – svi nabrojani gore +
- surfakanti koji smanjuju površinsku napetost mokrog filma boje zbog čega i dolazi do razlijevanja
- otapalo
- rekla bih da ne sadrže punila, ili ih sadrže vrlo vrlo malo
Washevi – po principu formuliranja i ponašanju slični kontrasticama, samo imaju puno manji udio pigmenata, sigurno ne sadrže punila, veći udio surfakanata, manji viskozitet i vjerojatno manje veziva.
Ako želimo jako razrijediti akrilnu boju ili kontrasticu bolje je koristiti za to predviđen proizvod od proizvođača te boje nego vodu, jer sadrži svu potrebnu količinu veziva i aditiva kako bi ta boja zadržala svoja svojstva.
" ["created"]=> string(19) "2025-11-20 13:03:37" ["modified"]=> string(19) "2025-11-20 13:03:37" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "64" ["group_id"]=> string(1) "1" ["first_name"]=> string(9) "Krunoslav" ["last_name"]=> string(8) "Belinić" ["first_name_mask"]=> string(9) "krunoslav" ["last_name_mask"]=> string(7) "belinic" ["username"]=> string(5) "Kruno" ["password"]=> string(40) "eb3fda45fbec0258e90d809803b10491c548b22f" ["born"]=> string(19) "2015-01-18 09:19:00" ["created"]=> string(19) "2015-01-18 09:20:39" } } Krunoslav Belinić, 20.11.2025. - Nastupili smo na: Modelmania 2025 Marko Paunović, 05.11.2025.
- Tabla za Necropolis – dio 1 Antoni Pastuović, 05.11.2025.
Najnoviji izvještaji s bojišta
- Kill Team - Blooded vs. Vespid Stingwings 28.02.2025., GW - Warhammer 40.000, i Antoni Pastuović (Imperial Guard)
- Dark Angels protiv T'au Battlereport 22.04.2022., GW - Warhammer 40.000, Borna Pleše (Space Marines) i Kristijan Kliska (Tau Empire)
- Sisters of Battle protiv Ultramarines 17.11.2021., GW - Warhammer 40.000, i Nino Marasović (Space Marines)

















