Izrada igraće table veličine 120 x 180 cm – dio 2
U prošlom smo članku započeli smo izradu jednodjelne igraće ploče veličine 180 x 120 cm. Ovog puta Ana nastavlja izgradnju dodavanjem teksture, bojanjem i dodavanjem vegetacije na ploču. Kao što je spomenuto u prošlom broju, ova je ploča sagrađena za međunarodni event u srpnju 2018. godine pod nazivom Legen Invitational.
Budući da je sve planiranje izgradnje napravljeno prošli put, ovdje ga nećemo ponavljati. Do sada smo izgradili drveni okvir i izrezali ploče od stirodura. Nakon što smo bili zadovoljni rezultatom, zaljepili smo stirodur u okvir pomoću PVA ljepila i ostavili ga da se osuši.
Član Udruge Goran Krunić je zamjenio Marka i pripomogao mi pri dovršenju table. Za rad opisan u ovom članku koristili smo:
- ljepila - PVA 1kg
- boje i sprejevi - 6 Pebeo Deco boja (black, white, grey, ocre, brown i ash), jedna crna mat akrilna sprej i jedna bistra mat akrilna sprej
- veliki kistovi (pemzle) br. 90, br. 40
- statična trava - razna
- pijesak i šljunak (3 - 4 veličine)
- skalpel
- brusni papir
- krep traka
Brušenje
Nakon postavljanja ploča stirodura potrebno ih je pobrusiti kako biste uklonili uzorak u obliku dijamanta. Prilikom odabira stirodura moj je savjet da pokušate naći glatke ploče. Međutim, glatke nam nisu bile dostupne dok smo kupovali. Uklanjanje ovih uzoraka može biti naporan posao, pogotovo na ovako velikim površinama. Stoga sam napravila improvizirani alat za brušenje, stavljajući komad brusnog papira oko kartonske kutije. Nakon brušenja, velikom pemzlom uklonite sve čestice. U tom su trenutku ekipa je sve to bacila na pod, a po završetku izrade sve smo pomeli.
Dodavanje teksture
Sljedeći korak bio je dodavanje teksture. Budući da smo se svi složili da će cijela ploča biti manje-više ujednačena, nismo izradili nikakve specijalne dodatke (poput cesta, rijeka, jezera itd.). To je u stvari olakšalo teksturiranje.Podijelila sam cijelu ploču u nekoliko sektora kako bih si olakšala posao. Prvo sam jedan sektor prekrila lagano razvodnjenim PVA ljepilom (tek toliko da se lako razmazuje). Zatim sam posipala nekoliko većih komada šljunka, dodajući teksturu koja progresivno napreduje od većeg granulata do manjeg. Konačna veličina granulata bila je najmanji pijesak za činčile. Ponovila sam postupak u svim ostalim sektorima. Nakon završetka teksture, čitav prostor je šegrt Goran pomeo.
Bojanje
Ostavši tablu da se osuši preko noći, ujutro sam nastavila postupak nanošenjem crne boje (undercoat). Koristila sam crni mat akrilni sprej. Nakon što se boja osušila, nastavila sam proces bojanja ploče. Ploča je prvo obojena tamno smeđom bojom. Proces bojanja suhim kistom (drybrush) je nastavljen s nekoliko slojeva smeđe i oker boje, s konačnim finišom boje pepela (ash). Kako je ploča u osnovi jednolika površina, obojila sam sve koristeći pemzlu veličine 90. Kad su se boje osušile, sve smo posprejali prozirnim mat akrilnim sprejom.
Vegetacija
Uz pomoć Gorana sam nakon bojanja, kao i uvijek, dodala vegetaciju. Bila je to uglavnom mješavina nekoliko vrsta statičke trave - smeđe boje duge 3 mm, žućkasto-smeđe boje 5 mm i nekih žućkastih tonova od 7 mm. Kako bi stvorila bolju raznolikost, pomiješala sam nekoliko različitih boja i sve nanijela na površinu premazanu vodom natopljenim PVA ljepilom. Kako bi dodao još više raznolikosti, Goran mi je pomogao da napravim domaći statički aplikator za travu, što je već detaljno opisano OVDJE! Kao što možete vidjeti kada se trava nanosi pomoću statičkog aplikatora, zaista se uspravlja bez obzira na to koliko su kratka vlakna.
To označava kraj izrade ploče za Legen.
Najnoviji članci
- Back to Basics radionice bojanja minijatura u Galeriji i ČitaoniciVN Krunoslav Belinić, 04.12.2025.
- Nastupili smo na: Monte San Savino 2025 Marko Paunović, 24.11.2025.
-
Znanost iza akrilnih boja
- Binders (eng. resin) – form a film – in our case probably pure acrylates, I suspect they are styrene acrylates.
- Fillers – in addition to adding volume to the paint, they also affect the viscosity, coverage and appearance of the dry film
- Pigments – the main division is into organic pigments and inorganic pigments. Inorganic ones are more covering but have less vivid shades, while organic ones are often quite poorly covering (yellow for example) but their shades are vivid and bright
Additives:
- Anti-foam
- Rheological modifiers – affect the behavior of wet paint on the substrate (e.g. spillage) and the behavior of the paint when a force is applied to it (brush, roller, spray, airbrush). Rheological modifiers also include thickeners that affect the viscosity of the paint.
- Dispersants – envelop pigment and filler particles and prevent their agglomeration during standing. Good dispersion of pigment and filler affects the coverage and uniform appearance of the dry film. There are a bunch more but I won't go into too much detail
- Solvent – in this case water.
Contrast paints and speed paints – high pigment content, but not so much that it causes high coverage. They are formulated to spread, not to stay where you put them. The result of spreading is that the paint collects in the recesses, where a thicker film of paint remains than on the protruding parts of the miniature. Where the film of paint is thicker (the recesses), the shade of the contrast paint is more pronounced, unlike on the protruding parts where the film is thinner, which is why the shade is then influenced by the color of the substrate.
Composition:
- Binders
- Pigments
- Additives – all listed above + surfactants that reduce the surface tension of the wet paint film, which is why it flows
- solvent
- I would say they do not contain fillers, or contain very, very little of them
Washes – similar in formulation and behavior to contrast agents, only they have a much lower proportion of pigments, certainly no fillers, a higher proportion of surfactants, lower viscosity, and probably less binders.
If we want to greatly dilute acrylic paint or contrast, it is better to use a product intended for this purpose from the manufacturer of that paint rather than water, because it contains all the necessary amount of binders and additives for that paint to retain its properties.
" ["content_hrv"]=> string(4306) "U ovom članku, naša Dunja nam otkriva znanost iza akrilnih boja.
Akrilne boje – visoki udio pigmenta i dobra pokrivnost. Ako su dobro formulirane ostaju tamo gdje ih naneseš, ne ostavljaju „brush marks“ i suše se dovoljno sporo da stigneš napravit što želiš na minijaturi a opet dovoljno brzo.
Sastav:
- Veziva (eng. resin) – formiraju film – u našem slučaju vjerojatno čisti akrilati, sumnjam da su stiren akrilati.
- Punila – osim što dodaju volumen boji utječu i na viskoznost, pokrivnost i izgled suhog filma
- Pigmenti – glavna podjela je na organske pigmente i anorganske pigmente. Anorganski su više pokrivni ali manje živih nijansi, dok su organski često dosta loše pokrivni (žuti npr) ali zato su im nijanse žive i jarke
Aditivi:
- Protiv pjene
- Reološki modifikatori – utječu na ponašanje mokre boje na podlozi (npr razlijevanje) i na ponašanje boje dok na nju djeluje sila (kist, valjak, sprej, airbrush). Pod reološke modifikatore spadaju i ugušćivači koji utječu na viskozitet boje.
- Dispergatori – obavijaju čestice pigmenata i punila i sprječavaju aglomeraciju istih stajanjem. Dobra dispergiranost pigmenta i punila utječe na pokrivnost i ujednačen izgled suhog filma.
- Ima ih još hrpa ali neću toliko u detalje
- Otapalo – u ovom slučaju voda.
Kontrastice i speed paints – visoki udio pigmenta, ali ne toliki da uzrokuje visoku pokrivnost. Formulirane su da se razlijevaju, a ne da ostaju tamo gdje ih staviš. Posljedica razlijevanja je skupljanje boje u udubine gdje onda ostane deblji film boje nego na isturenim dijelovima minijature. Tamo gdje je film boje deblji (udubine) nijansa kontrastice izraženija, za razliku od isturenih dijelova na kojima je film tanji zbog čega na nijansu onda utječe boja podloge.
Sastav:
- Veziva
- Pigmenti
- Aditivi – svi nabrojani gore +
- surfakanti koji smanjuju površinsku napetost mokrog filma boje zbog čega i dolazi do razlijevanja
- otapalo
- rekla bih da ne sadrže punila, ili ih sadrže vrlo vrlo malo
Washevi – po principu formuliranja i ponašanju slični kontrasticama, samo imaju puno manji udio pigmenata, sigurno ne sadrže punila, veći udio surfakanata, manji viskozitet i vjerojatno manje veziva.
Ako želimo jako razrijediti akrilnu boju ili kontrasticu bolje je koristiti za to predviđen proizvod od proizvođača te boje nego vodu, jer sadrži svu potrebnu količinu veziva i aditiva kako bi ta boja zadržala svoja svojstva.
" ["created"]=> string(19) "2025-11-20 13:03:37" ["modified"]=> string(19) "2025-11-20 13:03:37" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "64" ["group_id"]=> string(1) "1" ["first_name"]=> string(9) "Krunoslav" ["last_name"]=> string(8) "Belinić" ["first_name_mask"]=> string(9) "krunoslav" ["last_name_mask"]=> string(7) "belinic" ["username"]=> string(5) "Kruno" ["password"]=> string(40) "eb3fda45fbec0258e90d809803b10491c548b22f" ["born"]=> string(19) "2015-01-18 09:19:00" ["created"]=> string(19) "2015-01-18 09:20:39" } } Krunoslav Belinić, 20.11.2025. - Nastupili smo na: Modelmania 2025 Marko Paunović, 05.11.2025.
- Tabla za Necropolis – dio 1 Antoni Pastuović, 05.11.2025.
Najnoviji izvještaji s bojišta
- Kill Team - Blooded vs. Vespid Stingwings 28.02.2025., GW - Warhammer 40.000, i Antoni Pastuović (Imperial Guard)
- Dark Angels protiv T'au Battlereport 22.04.2022., GW - Warhammer 40.000, Borna Pleše (Space Marines) i Kristijan Kliska (Tau Empire)
- Sisters of Battle protiv Ultramarines 17.11.2021., GW - Warhammer 40.000, i Nino Marasović (Space Marines)

















