Izrada modularne rijeke

Marko Paunović, 11.09.2020.

Ako ste pratili moje članke o izgradnji terena u prethodnim člancima na Agramovoj stranici, znat ćete da polako izrađujem terene za svoj stol Divljeg Zapada za Malifaux. Već sam sagradio crkvu s grobljem, Ukleto brdo i ulaz u rudnik. Ovaj sam put odlučio napraviti modularnu rijeku širine standardnog Malifaux stola.

Click for enlarged picture

Ideja i planiranje

Kao i uvijek, planiranje je važno, u nekim slučajevima čak i esencijalan dio procesa izrade terena. Dobra priprema ne samo da štedi novac, već i štedi vrijeme. Kao što sam gore spomenuo, u ovom članku ću temu izrade modularne rijeke. Većina rijeka za stolne strateške igre izgledaju lažno jer su ljudi skloni napraviti dvije obale s rijekom u sredini. To samo po sebi nije loše, međutim, kada se postavi na ravni stol, više će ličiti na kanal ljudskih ruku djelo nego na prirodnu rijeku. Zbog toga sam razmišljao i smislio sam jednostavno rješenje. Odlučio sam napraviti riječne module veličine 30 x 30 cm (12 '' x 12 '') od stirodura debljine 2 cm. Na ovaj način ću imati dio stola na povišenoj razini s dovoljno prostora da postavim dio već izgrađenog terena. Ali što je najvažnije, rijeka neće toliko izgledati umjetno.

Postavljanje rijeke uvijek predstavlja dodatne probleme jer može stvoriti poteškoće tijekom igranja: Kako prijeći na drugu stranu, puno otvorenog prostora s dugim linijama za pucanje. Stoga sam odlučio da će svaki od tri modula imati prijelaz preko rijeke. Da bi bili što raznolikiji, odlučio sam napraviti jedan drveni pješački most, jedan željeznički most (jer sam imao nekoliko komada dječje pruge za željeznicu) i jedan riječni prijelaz preko plićaka.

U stvari, kad mi je plićak pao na pamet, shvatilo mi je da cjelokupna postavka na mom stolu nije onakva kakvu inače vidite uz rijeke - s puno zelenih boja i vegetacije. Gotovo je pustinja. Zbog toga sam odlučio rijeku gotovo presušiti. (Međutim, objasnit ću vam i kako napraviti module ako želite imati puno vode u svom koritu).

Materijali i alati

Nakon grube skice, mogao bih napraviti definitivan popis materijala i alata potrebnih za ovaj projekt. To su sljedeće:
- otprilike 10 cm balze debljine 2 mm (dolaze u daskama od 10 x 100 cm)
- otprilike 10 cm balze debljine 5 mm (također dolaze u daskama od 10 x 100 cm)
- oko pola table stirodura 2 cm debljine (50x100 cm)
- oko 30 x 30 cm MDF-a debljine 5 mm
- super ljepilo
- PVA ljepilo
- 0,5 kg DAS glinamola
- šljunak (četiri veličine)
- statička trava
- AK Interactive Light and Dry Crackle Effect
- brusni papir (1 list)
- krep traka
- Gedeo kristalna smola
- Pebeo Vitrail boja - Greengold
- željezničke pruge (igračka, ne maketa)

Potrebni alati su:
- skalpel
- marker olovka
- škare
- pila za modeliranje
- kistovi - raznih veličina - za bojanje / washanje i za drybrush
- rezač vrućom žicom (hot wire cutter)

* Kao i u prethodnim člancima, pomoću Proxxon stolne kružne pile i ubodne pile izrezao sam dno rijeke iz MDF-a i smanjio tračnice na željenu duljinu.

Izrada baze

Nabavivši sve materijale, pomoću skalpela sam prvo izrezao tri modula dimenzija 30 x 30 cm iz stirodura. Zatim sam ih prerezao na dva dijela pri čemu je jedna strana široka oko 20 cm, a druga 10 cm. Tada sam nacrtao oblik dna korita na komadu MDF debljine 5 mm. Ako imate komad nepravilnog oblika (kakav sam imao), pametno je isprobati različite načine postavljanja svojih modula korita od 10 x 30 cm kako biste pronašli najlakši način za rezanje MDF-a. Ako pogledate pažljivo slike, primijetit ćete i crvene i zelene linije na mom komadu MDF-a. Na kraju sam rezao MDF uzduž zelenih linija jer mi je ta verzija spasila par prolaza ubodnom pilom.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Kad sam odrezao dijelove stirodura i MDF-a, postavio sam sve bez spajanja kako bih pronašao pogodno mjesto za postavljanje željezničkih pruga (jer nisam imao ravne tračnice, samo zakrivljene). Kad sam bio zadovoljan izgledom, prerezao sam posljednji dio tračnice pomoću stolne kružne pile. Ako ga nemate, isto se može učiniti i sa skalpelom ili s pilom za modeliranje.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Kad sam prugu prerezao, došlo je vrijeme da se oblikuju riječne obale. Stavljajući tri komada koji čine jedan modul (mali i veliki komad stirodura s dnom rijeke od MDF-a u sredini), nacrtao sam obris riječne obale pomoću markera. Osigurao sam da su rubovi modula s obje strane potpuno istih dimenzija. Na taj način bi se moduli mogli smjestiti u bilo koju formaciju. Slijedeći nacrtane crte što je bliže moguće, skalpelom sam izrezao obale. Sada je došlo vrijeme za pokušaj postavljanja korita MDF-a na preostala dva dijela. Opet sam pomoću markera označio 5 mm s donje strane ploče od stiropora i točno 18 cm od stražnje strane većeg i 6 cm od manjeg komada stiropora. Rezao sam uzduž linija i uklonio suvišni materijal. Ovaj postupak osigurava da se moje korito MDF-a čvrsto uklapa u dijelove stirodura svakog modula.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Prije montaže morao sam erodirati površine nasipa. Koristio sam električni rezač vrućom žicom. Rezač vrućom žicom dolazi u više oblika i snaga. Ona koja imam je najjeftinija, koju napajaju dvije AA baterije. Kako radi? Električna energija iz baterije zagrijava žicu koja tada topi stirodur izvodeći savršen ravni rez. Međutim, kako zagrijava žicu, ona se produljuje pa tu činjenicu trebate uzeti u obzir prilikom pričvršćivanja žice na rezač. Prilično je nezgodno raditi na malim, zatvorenim mjestima, što je i razlog što sam ga koristio prije sastavljanja riječnih modula.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Kad su se formirali nasipi, prevrnuo sam dva komada stirodura, premazao ih debelim slojem PVA ljepila i postavio MDF dno rijeke na predviđeno mjesto. Prstom sam uklonio suvišno PVA ljepilo i krep trakom debljine 2 cm prekrio spojeve stirodura i MDF-a osiguravajući zaista čvrstu vezu. Također, prekrivanje spojeva trakom omogućuje vam da nastavite s izradom jer sprečava cijeđenje PVA ljepila. PVA ljepilo obično treba do 6 sati da potpuno očvrsne.

Click for enlarged picture

S trakom na mjestu, prevrnuo sam drvene module na pravu stranu i dodao nešto volumena pomoću DAS glinamola. Pobrinuo sam se da imam malo gline na svakom rubu modula unutar korita rijeke. Kad dodam teksturu, to će osigurati da smola ostane unutar modula. Već sam spomenuo da želim da se rijeka napola presuši, tako da će to zapravo pomoći u izgradnji i dobro izgledati.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Tekstura

U ovom se trenutku približavao kraju gradnje i sve što je trebalo učiniti prije bojanja je dodati teksturu bazi. Da erodirani utori na stijenama koji su rezani rezačem ostanu neoštećeni nakon premazivanja (sprej rastapa stirodur pa ga treba zaštititi), odlučio sam prvo pokriti te površine slojem čistog PVA. Dok se sušilo, izvadio sam sav šljunak koji sam htio upotrijebiti na ovom projektu: - pijesak za činčile - najsitnije zrno - pijesak za baziranje u dvije veličine - pijesak za činčile - najveće zrno

Nakon što se PVA zaštitni sloj osušio, okomite površine sam premazao razvodnjenim PVA ljepilom i posipao malo pijeskom za činčile. Ponovio sam zatim postupak razmazivanja PVA ljepila na cestama i plićacima. Ovdje sam, međutim, prvo posipao neki najveći šljunak, a zatim sam posipao malo pijeska za baziranje i da bih završio slojem najsitnijeg pijeska za činčile. Ako pažljivo posipate, možete dobiti lijepe varijacije u teksturi - na primjer, na sredini neravnog puta obično ima nešto većeg kamenje za razliku od njegovih strana. Kad se cesta osušila, ponovila sam postupak s ostatkom podloge, posipavši dva pijeska najvećeg granulata po preostalim vodoravnim površinama. Ulazeći u korito, pažljivo sam postavio najveći šljunak na mjestu gdje bi korito bilo suho i namjerno sam ostavio sitniji pijesak gdje sam namjeravao staviti vodeni efekt.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Kad sam se krenuo na modul sa željezničkom prugom, prvo sam prekrio trasu pruge čistim PVA ljepilom kako bih bio siguran da će se tračnice držati. Tada sam posipao najgrubljim šljunkom uz tračnice.

Click for enlarged picture

Primijetit ćete da svi moduli imaju neke dijelove modula bez pijeska (samo sa PVA). Ovaj dio modula će biti prekriven AK Interactive Light and Dry Crackle efektom kako bi se stvorila slika presušenog, ispucalog dijela pustinje. Ali o tome nešto kasnije u ovom članku.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Izrada mosta

Prije premazivanja osnovne boje, ostalo je samo još jedno – izraditi drveni pješački most. Korištenjem balze debljine 5mm napravio sam most dimenzija 4,5 x 8,5 cm. Dimenzije koje sam koristio su pomalo čudne, ali to je samo zato što je most napravljen po mjeri. Izmjerio sam širinu ceste i raspon rijeke i došao do tih brojeva. Most širine 4,5 cm, međutim, bit će prikladan za svaku bazu za Malifaux. Kad sam izrezao oblik mosta, čačkalicom sam napravio utore koji će prikazivati spojeve dasaka mosta. Zatim sam pomoću balze debljine 2 mm napravio nekoliko nosača za most i zalijepio ih pomoću super ljepila. Prije lijepljenja mosta na bazu, premazao sam u crno donju stranu mosta, kao i korito rijeke ispod mosta kako bih si kasnije olakšao posao.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Bojanje

Prvi posao prilikom bojanja je premaz osnovne boje (najčešće – crni sprej). To će pomoći u sjenčanju i ukupnom 3D efektu cijelog terena. S obzirom da želim da se cijeli moj teren uklopi u jednu temu (a samim tim i jednu ploču stola), bilo je prirodno da koristim iste boje i shemu boja kao na ranijim terenima. Stoga sam još jednom koristio raspon boja Pebeo Deco. Za podlogu sam koristio Brown (29) i nastavio drybrush bojom Ocre (51). Svjetlije nijanse izvedene su 50:50 mješavinom Ocre (51) i White (41). Konačni highlight učinio sam pomoću Antique White (69). Cesta i plićak prvo su bili skroz obojani u Brown (29), a zatim drybrushani bojom Ocre (51) i mješavinom Ocre (51) i White (31) u omjeru 50:50. Zadnja dva highlighta bila su Antique White (69) i čisti White (41). Na ovaj način sam imao vizualnu razliku između normalnog terena i dotrajale ceste.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Most i drveni dijelovi pruge obojani su bojanjem prvo s Black (55) i Grey (54) mješavinom omjera 50:50. Sljedeći sloj bio je čisti Grey (54), a završni Highlight bio je Ash (70). Nisam bio baš zadovoljan rezultatom, pa sam dodao još jedan highlight čistog White (41). Metalne tračnice zatim su obojane čistim metalom (koristio sam Citadelov Runefang Steel). Kad se osušio, metalne dijelove prekrio sam sa Model Mates Rust Effect.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Uz gotovo osnovno bojanje, primijetili ste velike površine bez teksture gdje je čisti PVA stavljen u fazi teksturiranja. Kao što sam i prije obećao, pokrio sam ove dijelove pomoću efekta AK Interactive Light and Dry Crackle. Na nekim sam mjestima ostavio samo tanki sloj, dok sam ga na nekima velikodušno stavio i ostavio da se osuši. Kad se osušio stvorio se učinak osušene zemlje.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Vegetacija

Nakon bojanja došlo je vrijeme za dodavanje vegetacije na bazu. Normalno, u ovom trenutku, dodao bih malo drveća (u slučaju ovog projekta za Malifaux, crnogoricu). Međutim, ovdje sam odlučio da ih ne sadim, da olakšam skladištenje. I svejedno, moja je namjera naknadno napraviti puno manjih komada terena (poput malih borovih šuma, sanduka i ostalih sitnih terena - možda čak i u sljedećem članku) tako da će se moći „pokriti“ otvoreni prostor. Dodao sam malo statičke trave. Napravio sam mješavinu koristeći nekoliko zelenih, smeđih, žutih i crnih nijansi statičke trave i kad sam bio zadovoljan krajnjim proizvodom, zalijepio sam ga nasumično na module. Jedno od čega sam se pobrinuo jest da stavim statičku travu na sve preostale rupe na kojima je crni sprej rastopio stirodur kako bih sakrio nenamjernu grešku. Jednom kad je statična trava bila na mjestu, nanio sam nekoliko nijansi različitih busenova. Kao i u prijašnjim člancima, opet sam koristio busenove koje je proizvodi Gamer's Grass.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Rad sa dvokomponentnim rezinom

Voda na terenu na stolne strateške igre može se simulirati na više načina. Neki su bolji i realniji, dok su neki jednostavniji, ali manje vjerodostojni. U svom iskustvu naišao sam na šest načina reprodukcije vode. Na kraju ću se usredotočiti na jednu metodu koja prema mom mišljenju daje najvjerniju reprodukciju vode.

Prva metoda je tekstura površine pomoću PVA ljepila i pijeska (što je posebno dobra metoda za potoke), a zatim je obojite dugim premazima zelenkasto smeđe nijanse. Nakon što se boja osuši premazati je debelim slojem morskog laka ili nekim drugim oblikom sjajnog laka.

Najprimitivnija metoda je uporaba same vode. Propuštanje i činjenica da ne odaje dojam dubine pod umjetnim svjetlom najveći su nedostaci osim isparavanja i sklonosti za stvaranjem života.

Treća opcija je korištenje stakla. Napravite korito rijeke kao što sam ranije objasnio, a preko njega stavite staklenu površinu. Za dodatni učinak možete staklo obojiti s donje strane. Međutim, teško ga je oblikovati, tako da se najčešće ne isplati.

Četvrta metoda je uporaba pleksiglasa. Isti principi vrijede ovdje kao u prethodnoj metodi. Relativno se lako reže i dobar je za ravnu i mirnu vodu. Vidio sam da se često koristi na modelima željeznica, a dok obje ove metode mogu izgledati dobro na statičkim prikazima poput maketama željeznica, na manjim komadima terena (poput onih korištenih u stolnim strteškim igrama) bolje je izbjegavati ove dvije metode.

Peta metoda za stvaranje vode je upotreba brodskog laka. Ulijevanje u brojnim slojevima znači da treba puno vremena da završite. I još uvijek nećete doći do velike dubine u vašoj rijeci / jezeru. Stoga je pogodan za mala močvarna područja ili mals jezerca i lokve na raznim terenima. Kao i kod prve metode, radite u dobro prozračenim, po mogućnosti s otvorenim prostorima.

Posljednja metoda, a ujedno i najrealnija, je upotreba smola. Obično su dvokomponentne smjese (jedna je smola, a druga učvršćivač). To je zaista dobar način stvaranja vode, kako mirne, tako i tekuće. Može se postići dobra dubina, a mogu se nijansirati posebnim bojama kako biste dobili nijansu vode koja vam je potrebna. Nekoliko savjeta za rad sa smolom: - Zaštitite ruke - nosite rukavice - Radite u dobro prozračenim prostorima - Imajte pri ruci razrjeđivač za čišćenje ako se izlije izvan željenog prostora - Umiješajte u plastičnim čašicama/posudama - Dno čaše izbušite tako da smola polako curi kako ne bi došlo do stvaranja mjehurića zraka

Danas su na tržištu dostupne brojne verzije smole, ali imenovat ću nekoliko proizvoda koje koristim.

Prvo, dvodijelna smola pod nazivom Kristalna Resin koju proizvodi tvrtka Gedeo. Dolazi u dvije različite veličine (300 ml i 750 ml), a može se kupiti i u obojenoj verziji. Glavna prednost u odnosu na ostale proizvode je što se on miješa u volumnom omjeru 2 : 1 (smola : učvršćivač), za razliku od većine proizvoda koji se miješaju u masenom omjeru 97: 3 (ili sličnom). Zbog jednostavnog načina izračuna omjera, to mi omogućuje upotrebu potrebnih količina i ne prisiljava me da koristim cijeli paket odjednom. Vrijeme sušenja je 24 sata.

Drugo, Vallejo Still Water, koja je izvanredna jednodijelna smola. Ne zahtijeva miješanje i može se bojiti pomoću Vallejo boja. Dolazi u bočici od 200 ml i izvrsno je za mala jezerca na bazi.

Treća vrsta koju koristim je Vallejo Water Effects (Extra Heavy Gel). Dolazi u raznim bojama, ali ja koristim prozirnu. To je bijela pasta čija je konzistencija slična onoj zubne paste, a gel se bistro osuši. Izvrstan je za modeliranje efekata kapljica ili valova na vašim vodenim površinama.

Vratimo se na praktičnu primjenu. Za ovu izvedbu odabrao sam Gedeo kristalnu smolu. Prvo sam pomiješao smjesu smole i učvršćivača (omjer 2 : 1 prema uputama). Jednom kada sam dobio mutnu konzistenciju, ulio sam malo Pebeo Vitrail Greengold boje – doslovno par kapi je dovoljno. Pomoću štapića ravnomjerno sam je umješao u smolu. Kad sam bio zadovoljan bojom, pažljivo sam ulio smolu unutar modula pazeći da ne kapam tamo gdje ne trebam. Ostavio sam da se osuši 24 sata i moja modularna rijeka je gotova!

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Kako napraviti riječne module s punim presjekom vode?

Jednostavno. Slijedite ranije opisane korake do točke izlijevanja smole. Prije nego što sam dodate smolu u korito rijeke, morate napraviti brane da spriječite da smola curi. Najlakši način je koristiti trake od plastične folije lagano zalijepljene na strane svakog modula pomoću super ljepila. Zatim koristite Vallejo Extra Heavy Gel za brtvljenje spojeva između modula i plastične folije s unutarnje strane korita. Ostavite da se temeljito osuši, dan ili dva, ako je potrebno. Jednom kad se osuši, prekrijte plastičnu foliju s unutarnje strane nekim uljem (može i sa uljem za kuhanje) da se spriječi da se smola zalijepi za foliju. Zatim postavite sve module jedan pored drugog i ulijte obojenu smolu po vašem izboru u svaki od modula osiguravajući da je razina rijeke u svakom modulu bude ista. Ostavite da se osuši najmanje 24 sata. Također, ako želite postupne prelaze boja u vašoj rijeci (čista smola na vrhu s najmračnijom bojom na dnu), koristite nekoliko slojeva počevši očito s najmračnijom bojom ali omogućite dovoljno vremena da se svaki sloj potpuno osuši. Nakon što se smola osuši, uklonite plastične brane od folije i voila - rijeka. Za dodavanje valova možete koristiti Vallejo Extra Heavy Gel kad se smola osuši.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Najnoviji članci

  • Back to Basics radionice bojanja minijatura u Galeriji i ČitaoniciVN
              array(2) {
      ["Article"]=>
      array(10) {
        ["id"]=>
        string(3) "482"
        ["member_id"]=>
        string(2) "64"
        ["title_eng"]=>
        string(70) "Back to Basics Workshops in Galerija VN, a part of Libraries of Zagreb"
        ["title_hrv"]=>
        string(70) "Back to Basics radionice bojanja minijatura u Galeriji i ČitaoniciVN "
        ["mask_eng"]=>
        string(69) "back_to_basics_workshops_in_galerija_vn_a_part_of_libraries_of_zagreb"
        ["mask_hrv"]=>
        string(68) "back_to_basics_radionice_bojanja_minijatura_u_galeriji_i_citaonicivn"
        ["content_eng"]=>
        string(4425) "

    Click for enlarged picture

    During October and November, we held our Back to Basics miniature painting workshops for the youngest at the Zagreb City Libraries.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    The second set of three workshops was held in the Gallery VN on October 30, November 6 and 8, 2025.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    During the workshops, our youngest participants painted chibi figures from the UMS Agram line and made a castle from upcycled materials.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    More photos can be found on our social media.

    Click for enlarged picture

    " ["content_hrv"]=> string(4473) "

    Click for enlarged picture

    Tijekom listopada i studenog u Knjižnicama Grada Zagreba smo održali naše Back to Basics radionice bojanja minijatura za najmlađe. 

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Drugi set od tri radionice održan je u Galeriji i čitaonici VN 30.10. te 6. i 8.11.2025. 

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Tijekom radionica naši najmlađi polaznici su bojali chibi figure iz linije UMS Agram te izrađivali dvorac od upcycle materijala.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Više fotografija potražite na našim socijalnim mrežama!

    Click for enlarged picture
    " ["created"]=> string(19) "2025-12-04 09:07:44" ["modified"]=> string(19) "2025-12-04 09:11:27" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "64" ["group_id"]=> string(1) "1" ["first_name"]=> string(9) "Krunoslav" ["last_name"]=> string(8) "Belinić" ["first_name_mask"]=> string(9) "krunoslav" ["last_name_mask"]=> string(7) "belinic" ["username"]=> string(5) "Kruno" ["password"]=> string(40) "eb3fda45fbec0258e90d809803b10491c548b22f" ["born"]=> string(19) "2015-01-18 09:19:00" ["created"]=> string(19) "2015-01-18 09:20:39" } }
    Krunoslav Belinić, 04.12.2025.
  • Nastupili smo na: Monte San Savino 2025
              array(2) {
      ["Article"]=>
      array(10) {
        ["id"]=>
        string(3) "481"
        ["member_id"]=>
        string(2) "35"
        ["title_eng"]=>
        string(34) "We attended: Monte San Savino 2025"
        ["title_hrv"]=>
        string(39) "Nastupili smo na: Monte San Savino 2025"
        ["mask_eng"]=>
        string(33) "we_attended_monte_san_savino_2025"
        ["mask_hrv"]=>
        string(38) "nastupili_smo_na_monte_san_savino_2025"
        ["content_eng"]=>
        string(13933) "

    Our Ivan brings you a report from the best miniature painting competition in the world.

    Click for enlarged picture

    In a small town in Italy, one of the largest and most prestigious miniature exhibitions in the world has been held every year since 2006, bringing together miniaturists from all over the world. The Knezović clan decided that it was a shame that Croatians did not come to the Monte San Savino Show, so after a great time at Kontrast, a miniature exhibition in Warsaw, we decided to visit Italy as well.

    Click for enlarged picture

    The exhibition is held in Tuscany, and all the content related to it is located within the walls of the castle around which most of the town is located. The exhibition is set in an exceptionally beautiful setting of a medieval castle, with which no other similar miniature event can be compared. The town itself allows visitors to easily get to know each other, as most of them gravitate to the square in the center of the castle.

    Click for enlarged picture

    We set off on Friday, November 14, 2025, and it took us about eight hours to get to our accommodation. Italian motorways are good, but Italians themselves often don't know what lanes are for or how to use turn signals. Large trucks often swerved left and right, and drivers usually only turned on their turn signals after they had finished changing lanes. Fortunately, none of the miniatures were damaged in transit. The Patafix and plastic box are more than enough protection for the models.

    We distributed a large number of flyers in the hope that some of the visitors would come to our Black Queen, and some even promised us that they would (try to) come. We also awarded the UMS Agram Best of Show medal. We did not proceed in a "judgmental" manner, but rather we sought the work (or works) of a miniaturist that we enjoy the most. I have long appreciated Magnus Fagerberg's works and have often used them as references in my own work. They were even better in person, which is usually the case with all top-notch works. Therefore, UMS Agram presented Magnus, in addition to the Best of Show medal, with a terranino to accompany the Monograph on our work.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    The exhibition itself featured the best works that we usually see on social networks, and there were about 2,000 of them in total. Almost all of the winners of this year's Golden Demon also brought their models to Monte San Savino.

    Click for enlarged picture

    The results we achieved were very good, considering the exceptionally high average quality of the works. Filip won one gold with his works in the Storytelling Standard category, while I (Ivan) won one bronze in the Storytelling Master category and one bronze in the Fantasy Painting Master category.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    I'll leave the best part of the article for last, photos of some of the models we saw. Filip has since learned how to use a macro lens, so I'd say the photos turned out great.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    " ["content_hrv"]=> string(13979) "

    Naš Ivan vam donosi reportažu sa najboljeg natjecanja u bojanju minijatura na svijetu.

    Click for enlarged picture

    U malom gradiću u Italiji svake se godine, još od 2006., održava jedna od najvećih i najprestižnijih izložbi minijatura na svijetu, koja okuplja minijaturiste iz cijeloga svijeta. Klan Knezović zaključio je da je šteta što na Monte San Savino Show ne dolaze Hrvati, pa smo nakon odličnog provoda na Kontrastu, izložbi minijatura u Varšavi, odlučili posjetiti i Italiju.

    Click for enlarged picture

    Izložba se održava u Toskani, a svi sadržaji vezani uz nju smješteni su unutar zidina dvorca oko kojeg se nalazi veći dio mjesta. Izložba je postavljena u iznimno lijepom ambijentu srednjovjekovnog dvorca, s kojim se ne može usporediti nijedan drugi sličan minijaturistički događaj. Sam gradić omogućuje posjetiteljima da se lako upoznaju, jer većina njih gravitira trgu u središtu dvorca.

    Click for enlarged picture

    Na put smo krenuli u petak, 14. studenoga 2025., te smo putovali oko osam sati do našeg smještaja. Talijanske autoceste su dobre, ali sami Talijani nerijetko ne znaju čemu služe prometne trake ili kako se koriste žmigavci. Veliki kamioni često su lelujali lijevo–desno, a vozači su pokazivače smjera uglavnom uključivali tek nakon što bi već završili prestrojavanje. Nijedna minijatura srećom nije nastradala u prijevozu. Patafix i plastična kutija sasvim su dovoljna zaštita za modele.

    Podijelili smo veći broj letaka u nadi da će dio posjetitelja doći na naš Black Queen, a neki su nam čak i obećali da će (pokušati) doći. Dodijelili smo i UMS Agram Best of Show medalju. Nismo se vodili „sudački“, nego smo tražili rad (ili radove) jednog minijaturista u kojima najviše uživamo. Već dugo cijenim radove Magnusa Fagerberga i često sam ih koristio kao reference u vlastitom radu. Uživo su bili još bolji, što je u pravilu slučaj sa svim vrhunskim radovima. Stoga je UMS Agram Magnusu, uz Best of Show medalju, poklonio i jedan teranino za uz Monografiju o našem radu.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Na samoj izložbi mogli su se vidjeti najbolji radovi koje inače viđamo na društvenim mrežama, a ukupno ih je bilo oko 2000. Gotovo svi pobjednici ovogodišnjeg Golden Demona također su donijeli svoje modele na Monte San Savino.

    Click for enlarged picture

    Rezultati koje smo ostvarili bili su vrlo dobri, s obzirom na iznimno visoku prosječnu kvalitetu radova. Filip je sa svojim radovima u kategoriji Storytelling Standard osvojio jedno zlato, dok sam ja (Ivan) osvojio jednu broncu u kategoriji Storytelling Master i jednu broncu u kategoriji Fantasy Painting Master.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Za kraj ostavljam onaj najbolji dio članka, fotografije nekih od modela koje smo vidjeli. Filip je u međuvremenu izučio korištenje makro leće pa su fotografije rekao bih odlično ispale.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    " ["created"]=> string(19) "2025-11-24 08:44:10" ["modified"]=> string(19) "2025-11-24 08:44:10" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "35" ["group_id"]=> string(1) "1" ["first_name"]=> string(5) "Marko" ["last_name"]=> string(9) "Paunović" ["first_name_mask"]=> string(5) "marko" ["last_name_mask"]=> string(8) "paunovic" ["username"]=> string(5) "marko" ["password"]=> string(40) "3bd37b326d19d1880d3b93a4b32e8fb3a90fa122" ["born"]=> string(19) "2033-03-07 20:35:00" ["created"]=> string(19) "2009-06-02 20:37:03" } }
    Marko Paunović, 24.11.2025.
  • Znanost iza akrilnih boja
              array(2) {
      ["Article"]=>
      array(10) {
        ["id"]=>
        string(3) "480"
        ["member_id"]=>
        string(2) "64"
        ["title_eng"]=>
        string(29) "Science behind Acrylic Paints"
        ["title_hrv"]=>
        string(25) "Znanost iza akrilnih boja"
        ["mask_eng"]=>
        string(29) "science_behind_acrylic_paints"
        ["mask_hrv"]=>
        string(25) "znanost_iza_akrilnih_boja"
        ["content_eng"]=>
        string(4438) "

    In this article, our Dunja takes us behind the science of acrylic paints!

    Acrylic paints – high pigment content and good coverage. If they are well formulated, they stay where you apply them, don't leave "brush marks" and dry slowly enough to do what you want on the miniature, yet still fast enough.

    Click for enlarged picture

    Composition:

    • Binders (eng. resin) – form a film – in our case probably pure acrylates, I suspect they are styrene acrylates.
    • Fillers – in addition to adding volume to the paint, they also affect the viscosity, coverage and appearance of the dry film
    • Pigments – the main division is into organic pigments and inorganic pigments. Inorganic ones are more covering but have less vivid shades, while organic ones are often quite poorly covering (yellow for example) but their shades are vivid and bright

    Additives:

    • Anti-foam
    • Rheological modifiers – affect the behavior of wet paint on the substrate (e.g. spillage) and the behavior of the paint when a force is applied to it (brush, roller, spray, airbrush). Rheological modifiers also include thickeners that affect the viscosity of the paint.
    • Dispersants – envelop pigment and filler particles and prevent their agglomeration during standing. Good dispersion of pigment and filler affects the coverage and uniform appearance of the dry film. There are a bunch more but I won't go into too much detail
    • Solvent – ​​in this case water.

    Contrast paints and speed paints – high pigment content, but not so much that it causes high coverage. They are formulated to spread, not to stay where you put them. The result of spreading is that the paint collects in the recesses, where a thicker film of paint remains than on the protruding parts of the miniature. Where the film of paint is thicker (the recesses), the shade of the contrast paint is more pronounced, unlike on the protruding parts where the film is thinner, which is why the shade is then influenced by the color of the substrate.

    Click for enlarged picture

     

    Composition:

    • Binders
    • Pigments
    • Additives – all listed above + surfactants that reduce the surface tension of the wet paint film, which is why it flows
    • solvent
    • I would say they do not contain fillers, or contain very, very little of them

     

    Washes – similar in formulation and behavior to contrast agents, only they have a much lower proportion of pigments, certainly no fillers, a higher proportion of surfactants, lower viscosity, and probably less binders.

    Click for enlarged picture

    If we want to greatly dilute acrylic paint or contrast, it is better to use a product intended for this purpose from the manufacturer of that paint rather than water, because it contains all the necessary amount of binders and additives for that paint to retain its properties.

    Click for enlarged picture

    " ["content_hrv"]=> string(4306) "

    U ovom članku, naša Dunja nam otkriva znanost iza akrilnih boja.

    Akrilne boje – visoki udio pigmenta i dobra pokrivnost. Ako su dobro formulirane ostaju tamo gdje ih naneseš, ne ostavljaju „brush marks“ i suše se dovoljno sporo da stigneš napravit što želiš na minijaturi a opet dovoljno brzo.

    Click for enlarged picture

    Sastav:

    • Veziva (eng. resin) – formiraju film – u našem slučaju vjerojatno čisti akrilati, sumnjam da su stiren akrilati.
    • Punila – osim što dodaju volumen boji utječu i na viskoznost, pokrivnost i izgled suhog filma
    • Pigmenti – glavna podjela je na organske pigmente i anorganske pigmente. Anorganski su više pokrivni ali manje živih nijansi, dok su organski često dosta loše pokrivni (žuti npr) ali zato su im nijanse žive i jarke

    Aditivi:

    • Protiv pjene
    • Reološki modifikatori – utječu na ponašanje mokre boje na podlozi (npr razlijevanje) i na ponašanje boje dok na nju djeluje sila (kist, valjak, sprej, airbrush). Pod reološke modifikatore spadaju i ugušćivači koji utječu na viskozitet boje.
    • Dispergatori – obavijaju čestice pigmenata i punila i sprječavaju aglomeraciju istih stajanjem. Dobra dispergiranost pigmenta i punila utječe na pokrivnost i ujednačen izgled suhog filma.
    • Ima ih još hrpa ali neću toliko u detalje
    • Otapalo – u ovom slučaju voda.

    Kontrastice i speed paints – visoki udio pigmenta, ali ne toliki da uzrokuje visoku pokrivnost. Formulirane su da se razlijevaju, a ne da ostaju tamo gdje ih staviš. Posljedica razlijevanja je skupljanje boje u udubine gdje onda ostane deblji film boje nego na isturenim dijelovima minijature. Tamo gdje je film boje deblji (udubine) nijansa kontrastice izraženija, za razliku od isturenih dijelova na kojima je film tanji zbog čega na nijansu onda utječe boja podloge.

    Click for enlarged picture

    Sastav:

    • Veziva
    • Pigmenti
    • Aditivi – svi nabrojani gore +
    • surfakanti koji smanjuju površinsku napetost mokrog filma boje zbog čega i dolazi do razlijevanja
    • otapalo
    • rekla bih da ne sadrže punila, ili ih sadrže vrlo vrlo malo

     

    Washevi – po principu formuliranja i ponašanju slični kontrasticama, samo imaju puno manji udio pigmenata, sigurno ne sadrže punila, veći udio surfakanata, manji viskozitet i vjerojatno manje veziva.

    Click for enlarged picture

    Ako želimo jako razrijediti akrilnu boju ili kontrasticu bolje je koristiti za to predviđen proizvod od proizvođača te boje nego vodu, jer sadrži svu potrebnu količinu veziva i aditiva kako bi ta boja zadržala svoja svojstva.

    Click for enlarged picture

    " ["created"]=> string(19) "2025-11-20 13:03:37" ["modified"]=> string(19) "2025-11-20 13:03:37" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "64" ["group_id"]=> string(1) "1" ["first_name"]=> string(9) "Krunoslav" ["last_name"]=> string(8) "Belinić" ["first_name_mask"]=> string(9) "krunoslav" ["last_name_mask"]=> string(7) "belinic" ["username"]=> string(5) "Kruno" ["password"]=> string(40) "eb3fda45fbec0258e90d809803b10491c548b22f" ["born"]=> string(19) "2015-01-18 09:19:00" ["created"]=> string(19) "2015-01-18 09:20:39" } }
    Krunoslav Belinić, 20.11.2025.
  • Nastupili smo na: Modelmania 2025
              array(2) {
      ["Article"]=>
      array(10) {
        ["id"]=>
        string(3) "479"
        ["member_id"]=>
        string(2) "35"
        ["title_eng"]=>
        string(28) "We attended: ModelMania 2025"
        ["title_hrv"]=>
        string(33) "Nastupili smo na: Modelmania 2025"
        ["mask_eng"]=>
        string(27) "we_attended_modelmania_2025"
        ["mask_hrv"]=>
        string(32) "nastupili_smo_na_modelmania_2025"
        ["content_eng"]=>
        string(6552) "

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    " ["content_hrv"]=> string(7147) "

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    U subotu 25.10.2025. održao se Foto Video Show & ModelMania Zagreb u Kongresnoj dvorani na Zagrebačkom Velesajmu. UMS Agram je nastupio s prezentacijom rada naših raznih programa poput Advent u Agramu, Agram Group Build, Agram Lego Sekcija i Knjižnica i čitaonica UMS "Agram".

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Naši volonteri, Kruno i Marko bili su tamo od 10 ujutro i odgovarali na pitanja s čime se bavimo.

    Click for enlarged picture

    Antoni i Lav su bili zaduženi za demonstriranje stolne strateške igre Gaslands!

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Kruno je držao Back to Basics radionice bojanja minijatura!

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    " ["created"]=> string(19) "2025-11-05 11:52:52" ["modified"]=> string(19) "2025-11-05 11:52:52" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "35" ["group_id"]=> string(1) "1" ["first_name"]=> string(5) "Marko" ["last_name"]=> string(9) "Paunović" ["first_name_mask"]=> string(5) "marko" ["last_name_mask"]=> string(8) "paunovic" ["username"]=> string(5) "marko" ["password"]=> string(40) "3bd37b326d19d1880d3b93a4b32e8fb3a90fa122" ["born"]=> string(19) "2033-03-07 20:35:00" ["created"]=> string(19) "2009-06-02 20:37:03" } }
    Marko Paunović, 05.11.2025.
  • Tabla za Necropolis – dio 1
              array(2) {
      ["Article"]=>
      array(10) {
        ["id"]=>
        string(3) "478"
        ["member_id"]=>
        string(2) "96"
        ["title_eng"]=>
        string(23) "Necropolis Board part 1"
        ["title_hrv"]=>
        string(29) "Tabla za Necropolis – dio 1"
        ["mask_eng"]=>
        string(23) "necropolis_board_part_1"
        ["mask_hrv"]=>
        string(25) "tabla_za_necropolis_dio_1"
        ["content_eng"]=>
        string(4313) "

    Click for enlarged picture

    In October we started with our first board for Necropolis, and with an appropriate theme! – the Eternal Autumn configuration from the Necropolis rulebook. The configuration is such that it only requires 3 trees, which we considered too boring, so instead of one tree, we plan to build a cubic lime kiln and 2 streams.

    Click for enlarged picture

    The board is inspired by Hawthorne's story Ethan Brand, where several characters talk about the unforgivable sin (next to a lime kiln in the middle of an American pastoral idyll). Aesthetically, we're aiming for early fall with rural motifs, along with gnarled trees (ala Burton's Sleepy Hollow) and a few pumpkins.

    Click for enlarged picture

    For now, we are very far from any aesthetic choices because we have dealt with the basic structure of the board: the housing is made of pine glued boards for the floor and pine profiles for the sides. After we glued everything with Drvofix, the entire housing was finely sanded. The size of the Styrodur board that fits into the housing is 40cmx40cmx2cm (Necropolis standard is 16"x16").

    Click for enlarged picture

    The placement of the stream itself was difficult to choose due to the peculiar, angular deployment in Necropolis, so we used token strings to try out a few potential streams that would least interfere with the game. Although we planned to keep our forest streams shallow, we still carved channels with a scalpel and a rotary multitool and coated the beds with diluted texture paste. While the paste dried, we added various sizes of pebbles and created a transition across the stream with larger pebbles.

    Click for enlarged picture

    The trees are actually real mangroves, so they have natural knots and twists. To add a Sleepy Hollow feel, we hollowed out a few holes in the wood to house the greenstuff faces. We propped up one tree with pieces of pine bark so it wouldn't lean too much and interfere with play.

    Click for enlarged picture

    The next step is to cover the entire board with a mixture of gypsum and sand and make the stove itself.

    Click for enlarged picture

    " ["content_hrv"]=> string(4295) "

    Click for enlarged picture

    U listopadu smo započeli s našim prvim boardom za Necropolis, i to s primjerenom tematikom! – Eternal Autumn konfiguracijom iz Necropolis rulebooka. Konfiguracija je takva da nalaže samo 3 stabla, što smo smatrali predosadnim te umjesto jednog stabla kanimo izraditi kockastu vapnenu peć i 2 potoka.

    Click for enlarged picture

    Board je inspiriran Hawthorneovom pričom Ethan Brand, gdje nekoliko likova priča o neoprostivom grijehu (pored vapnare usred američke pastoralne idile). Estetski ciljamo na ranu jesen s ruralnim motivima, uz kvrgava stabla (ala Burtonov Sleepy Hollow) i nekoliko bundeva.

    Click for enlarged picture

    Za sada smo jako daleko od ikakvih estetskih odabira jer smo se nosili s osnovnom građom boarda: kućište je napravljeno od borovih lijepljenih dasaka za podni dio i borovih profila za bočne strane. Nakon što smo sve zalijepili drvofixom, cijelo kućište je fino izbrušeno. Veličina stirodur ploče koja sjeda u kućište je 40cmx40cmx2cm (Necropolis standard je 16“x16“).

    Click for enlarged picture

    Sami smještaj potoka bilo je teško odabrati zbog osebujnog, kutnog deploymenta u Necropolisu pa smo koristili nizove tokena da isprobamo nekoliko potencijalnih tokova koji bi najmanje ometali igru. Iako planiramo da nam šumski potoci budu plitki, i dalje smo skalpelom i rotirajućim multitoolom izrezbarili kanale i premazali korita razrijeđenom teksturnom pastom. Dok se pasta sušila, ubacili smo razne veličine kamenčića i uspostavili prijelaz preko potoka većim kamenčićima.

    Click for enlarged picture

    Stabla su zapravo pravo mangrovo drvo, tako da ima prirodne kvrge i zavijutke. Kako bismo dodali sleepy hollow šmek, izdubili smo nekolika rupa u drvu gdje bismo smjestili greenstuff lica. Jedno smo drvo poduprli s komadima borove kore kako ne bi bilo previše nagnuti i ometalo igru.

    Click for enlarged picture

    Sljedeći korak je prekrivanje cijelog boarda smjesom gipsa i pijeska te izrada same peći.

    Click for enlarged picture

    " ["created"]=> string(19) "2025-11-05 11:09:46" ["modified"]=> string(19) "2025-11-05 11:09:46" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "96" ["group_id"]=> string(1) "2" ["first_name"]=> string(6) "Antoni" ["last_name"]=> string(10) "Pastuović" ["first_name_mask"]=> string(6) "antoni" ["last_name_mask"]=> string(9) "pastuovic" ["username"]=> string(6) "antoni" ["password"]=> string(40) "5dfa823ee30df1936c1792d4c8348a4bcf4c64e2" ["born"]=> string(19) "2005-04-04 18:52:00" ["created"]=> string(19) "2019-04-04 18:53:09" } }
    Antoni Pastuović, 05.11.2025.

Svi članci

Najnoviji izvještaji s bojišta

Svi izvještaji s bojišta