Kuća na Ukletom brdu

Marko Paunović, 11.09.2020.

Bilo koji grad na Divljem zapadu ima grobare, a Malifaux ne bi trebao biti drukčiji, jer, priznajmo to, poslovi pokapanja cvjetaju u gradu Malifauxu.

Ideja i planiranje

Do sad biste već trebali znati moju mantru o važnosti planiranja kod nekog većeg projekta. Budući da radim više ili manje tipičnu Haloween zgradu postavljenu na Starom zapadu, započeo sam svoju pretragu googleom i odmah sam pronašao slike nekoliko vrsta drvenih građevina kakve sam zamišljao. Uglavnom dobio sam puno rezultata u stilu Tima Burtona koji su bili savršeni. Neuredna stara drvena kuća na brežuljku s vijugavom cestom koja vodi do nje. Nešto poput uvodnih scena filma Sleepy Hollow. To mi je dalo i ideju da dodajem nekoliko jack o'lanterna na teren. Kao i uvijek, previše sam lijen da bih skulpturirao svoje, što me naravno potaknulo da krenem u potragu za njima online. Znao sam da sam vidio nekoliko vojski na forumima Wyrd-a koje su ih imale na bazama. Gotovo odmah sam našao set kojeg proizvodi Secret Weapon Miniatures i kupio ih jer sam bio svjestan da će trebati neko vrijeme da me iz Sjedinjenih Država dođu u Hrvatsku.

Tijekom moje potrage za izrezanim bundevama, naišao sam na nekoliko modela bundeve (cijele, neizrezane) koje je napravio Busch. Naručio sam i njih po povoljnim cijenama.

Imao sam grubu ideju kako bi moj teren trebao izgledati, ali i neke detalje koji će oplemeniti ovaj teren stoga je došlo vrijeme da se sve to stavi na papir. Počevši s kućom, počeo sam crtati na praznom komadu papira. Jednom kad sam imao preliminarnu skicu, prenio sam je milimetarski papir. To mi je pružilo neke mjere s kojima bih mogao raditi. Brdo bi bilo visoko 10 cm, kuća bi bila grube tlocrtne veličine 10x8 cm, dok bi cijeli teren bio otprilike 30x40cm u tlocrtu. Toliko prostora omogućilo bi mi cestu dovoljno široku za kočiju (koju sam slučajno pronašao u svojoj kutiji s bitovima i odlučio je iskoristiti).

Click for enlarged picture

Materijali i alati

Nakon grube skice, mogao sam napraviti definitivan popis materijala i alata potrebnih za ovaj projekt. To su sljedeći:
- jedna letvica od 2x2 mm
- jedna letvica 5x5 mm
- otprilike dvije cijele daske balze debljine 2 mm (dolaze u daskama od 10 x 100 cm)
- otprilike 20 cm balze debljine 5 mm (također dolaze u daskama od 10 x 100 cm)
- oko 0,5m2 stirodura od 5 cm (50x100cm)
- super ljepilo
- PVA ljepilo
- 0,5 kg DAS glinamola
- šljunak (četiri veličine)
- statična trava
- borovi
- brusni papir (1 list)
- tanki karton
- krep traka
- čačkalice
- pribadače
- bundeve i jack o'lanterns
- mrtvačka kola

Potrebni alati su:
- skalpel
- markeri
- škare
- pila za modeliranje
- ručna mini bušilica (ili električna mini bušilica)
- kistove
- raznih veličina
- za bojanje / washanje i za drybrush
- kliješta i pincete
- rezač vrućom žicom (hot wire cutter)

* Za razliku od terena ulaza u rudnik, gdje sam za izradu baze koristio kružnu brusilicu Proxxon i ubodnu pilu na MDF-u, ovdje sam bazu napravio samo od stirodura. Međutim, ako želite čvršći teren, podlogu MDF-a uvijek možete rezati pomoću ubodne pile i brusiti ga kružnom brusilicom. Kada izrežete bazu iz MDF-a, samo zalijepite gore opisanu bazu od stirodura na vašu MDF podlogu.

Izrada baze

Kad su stigli svi materijali i dijelovi, izrezao sam otisak kuće koju sam nacrtao na milimetarskom papiru pomoću markera te sam taj papir koristio kao predložak za crtanje grubog obrisa kuće na ploči stirodura. Oko nje sam počeo crtati vanjske obrise budućeg terena pokušavajući kopirati dizajn s papira na ploču stirodura. Jednom kad sam bio zadovoljan izgledom, izrezao sam ga skalpelom. Koristeći duge poteze s relativno plitkim rezom trebalo mi je nekoliko poteza da izrežem samo jedan komad stirodura. Obilazeći bazu, ponovio sam postupak sve dok nisam presjekao ono što će biti cijela baza mog novog terena. Važno je ići s plitkim rezovima, jer ako pokušate s dubokim rezom, na kraju ćete kidati stirodur koji će onda izgleda neuredno i rezultat bi zahtjevao puno brušenja. To bi usporilo čitav proces izgradnje, da ne govorim o česticama nakon brušenja. Sad sam imao prvi sloj svog ukletog brda. Ako se sjećate, napisao sam da će moj brdo biti visoko 10 cm. Stirodur debljine samo 5 cm značio je da moram rezati još jednu bazu iste veličine. Koristeći prvu podlogu kao predložak, prvo sam nacrtao obris olovkom za markere, a zatim slijedio isti postupak kao i na prvoj razini baze da ga izrežem.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

S obje polovice baze izrezane, mogao sam napraviti vijugavu cestu, što je značilo daljnje rezanje oba dijela. Pomoću markera druge boje nacrtao sam linije reza i pažljivo izrezao višak stirodura skalpelom.

NAPOMENA: ako osjećate da rezanje postaje teže, promijenite oštricu. Nažalost, stirodur je ubojica za oštrice, a da biste imali savršen rez, potrebna vam je oštra oštrica.

Nakon rezanja komadom brusnog papira sam izgladio nepravilnosti. Dvije polovice su sada bile gotove i mogao sam ih zalijepiti. Koristeći ražnjiće za spajanje polovica zalijepio sam ih PVA ljepilom. Primijetio sam i da je na početku ceste stirodur bio zaista tanak, pa sam zabio cijeli ražnjić kroz tu stranu terena kako se ne bi slomio. Također sam početak ceste zaštitio krep trakom.

Kako je sada baza bila zalijepljena, sada sam mogao izrezati litice. Isto kao i za rudnik koristio sam rezač vrućom žicom za modeliranje vertikalnih površina. Ponovno sam upotrijebio svoj najjeftiniji rezač žica, napajan s dvije AA baterije. Električna energija iz baterije zagrijava žicu koja tada topi stirodur izvodeći savršen ravni rez. Međutim, kako ju zagrijava, žica se produljuje pa tu činjenicu trebate uzeti u obzir prilikom pričvršćivanja žice na rezač. Ako je žica preduga, ona će i dalje obavljati posao, ali neće biti jednostavno za rezati i morat ćete se (poput mene) prilagoditi za neobično rukovanje uređajem da biste na kraju imali lijepe rezove. Nakon malo prevrtanja lijevo-desno i gore-dolje, uspio sam ugravirati uzorke erozije.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Kad je izgrađeno brdo, izgledalo je pomalo dosadno i plavo, pa sam odlučio napraviti nekoliko odrona uz bok litica. Da bih to učinio, trebao sam tamo stvoriti volumen. Mogao sam to ponovo učiniti pomoću stirodura, ali sam odlučio da to odradim pomoću DAS glinamola. DAS dolazi u dvije verzije, bijeloj i terakoti. Oboje su podjednako dobre, ne pucaju tijekom stvrdnjavanja i prilično su dobri za oblikovanje. (Napomena: nećete biti u mogućnosti raditi minijature s DAS-om, ali moći ćete modelirati zidove od opeka ili kamena, kaldrmu i slično.) Izlio sam razvodnjeno PVA ljepilo i raširio nešto DAS-a duž vanjskih strana vijugave ceste. Zatim sam dodao malo gline na gornju razinu baze. Također sam dodao malo volumena nasred ceste.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Napokon dolazimo do faze dodavanja teksture. Prvo sam se odlučio za put. Nanjevši debeli premaz PVA ljepila, dodao sam malo šljunka. Kao i uvijek započeo sam s najvećim zrnom i završio s najmanjim zrnom - pijeskom za činčile. Koristio sam i najsitniji pijesak na polju bundeva na vrhu baze.

Cesta i polje je bilo završeno pa sam se sada mogao okrenuti drugim vodoravnim površinama - uglavnom stranama ceste. Opet sam sve prekrio PVA ljepilom i dodao tri ili četiri različite vrste šljunka. Završni sloj bio je malo veći od pijeska za činčile kako bi se napravila razlika u teksturi između te dvije površine.

Kad se sve osušilo, dodao sam čisti pijesak za činčile na okomite površine litica. Ovdje sam se morao pobrinuti da PVA uđe u sve utore pa sam razrijedio PVA vodom kako bi mogao slobodnije teći.

Sve svoje teksture (kao i postavljanje statičke trave) radim unutar starog pladnja. Na ovaj način sav višak materijala padne u njega pa ga kasnije mogu ponovno koristiti. Uštedite novac i vrijeme na usisavanju.

Nakon što se tekstura osušila, podlogu sam premazao crnim akrilnim sprejem u svojoj garaži. Uvijek sprejajte u dobro prozračenom prostoru.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Izrada zgrade

Dok su se tekstura i temeljni premaz sušili, nastavio sam proces sa izradom zgrade pogrebnika. Odlučio sam se za lakši i brži način izrade građevine nego što sam koristio na crkvi. Za razliku nje, gdje sam prvo napravio drveni okvir, a zatim zalijepio svaku dasku zasebno, ovdje sam se odlučio za izradu zidova od jednog komada balze od 2 mm. Povrh toga sam zalijepio daske od balze debljine 2 mm (cca 0,5x3cm). Pobrinuo sam se da zidna konstrukcija ima godove koji idu u smjeru prema gore, dok su zidne daske zalijepljene s godovima lijevo-desno. Iako je zid relativno tanak, struktura je dovoljno čvrsta da može prilikom igre podnijeti zloupotrebu bez oštećenja i lomova. Kao i kod podloga od MDF-a i stirodura, prvo sam nacrtao obrise svakog zida na balzi pomoću markera. Tada sam pažljivo izrezao svaki zid. Upotrijebio sam svoje modelarsku pilicu za rezove okomito na smjer drveta, a skalpel za rezove paralelno s njim. Kad je svaki segment zida bio izrezan, zalijepio sam zidove.

Sada je došlo vrijeme za rezanje i modeliranje daski od balze. Još jednom sam koristio metodu sličnu onoj koju sam koristio tijekom gradnje stare crkve. Budući da mi je trebalo puno letvica uglavnom iste veličine (duljine 3 cm) koje će zahtijevati puno preciznog i ponovljenog mjerenja, odlučio sam si pomoći i konstruirati podlogu koja će se koristiti za rezanje letvica na željenu duljinu - 30 mm duljine. Geometrija ovih jednostavnih alata omogućila je brzo i precizno rezanje letvica balze. Nakon samo pola sata sam izrezao gotovo 4 metra balze.

Nakon što sam napravio osnovni obris strukture, počeo sam lijepiti daske. Na mjestima gdje su daske stršile sa zidova, rezao sam ih skalpelom nakon što se ljepilo posušilo. Čitav je postupak uglavnom nespretan jer nijedan od zidova nije okomit na drugi, pa je bilo potrebno puno krojenja.

Za izradu krovne konstrukcije koristio sam balzu debljine 2 mm. Nakon izrade krovne konstrukcije, za pokrov sam izrezao isti materijal koji sam koristio na crkvi – brusni papir. Jednostavno volim teksturu koju ima. Nakon što je sve bilo gotovo, uzeo sam i zgradu i bazu u svoju garažu na brzo nanošenje osnovne boje. Imajte na umu da uvijek sprejate u dobro prozračenom prostoru! Kad se temeljni premaz osušio, prvo sam stavio zgradu na bazu, zatvorio praznine balzom i velikim kistom nanio sloj crne boje na mjesta do kojih sprej nije došao.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Bojanje

Kad se undercoat posušio, došlo je vrijeme za bojanje terena. Obično bih u ovom trenutku zalijepio zgradu za bazu, ali sam se odlučio protiv toga pa sam ta dva dijela ostavio odvojene. Prvo sam počeo bojati bazu. Želim da se cijeli moj teren uklopi u jednu temu (a samim tim i jednu ploču za stol) stoga je bilo normalno da koristim iste boje i shemu boja kao na ranijim terenima. Stoga sam još jednom koristio raspon boja Pebeo Deco. Za podlogu sam koristio Brown (29) i nastavio drybrush bojom Ocre (51). Svjetlije nijanse izvedene su 50:50 mješavinom Ocre (51) i White (41). Konačni highlight učinio sam sa Antique White (69). Cesta je prvo premazana bojom Brown (29), a zatim drybrush bojama Ocre (51) i mješavinom Ocre (51) i White (50) od 50:50. Zadnja dva highlighta bila su Antique White (69) i čisti White (41). Na ovaj način sam imao vizualnu razliku između litica i nepravilnog, grubog terena te dotrajale ceste.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Zgrada ima dvije različite površine i posljedično teksture - krov i drveni zidovi. Nastavio sam proces bojanjem drvenih zidova drybrushom najprije pomoću 50:50 mješavine Black (55) i Grey (54). Sljedeći sloj bio je čisti Grey (54), a završni highlight bio je Ash Brown (70). Nisam bio baš zadovoljan rezultatom, pa sam dodao još jedan sloj čiste White (41). Krov je obojen najprije mješavinom Black (55) i Grey (54), a zatim mješavinom Grey (54) i Antique White (69). Završni highlight je bio gotovo čisti premaz Antique White (69). Sada su oba dijela bila obojana te sam ih sada mogao zalijepiti zajedno. Za to sam koristio PVA ljepilo.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Vegetacija

Nakon bojanja, kao i uvijek, došlo je vrijeme za dodavanje vegetacije u bazu. Prvo sam odlučio posaditi malo borova. Koristio sam Ziterdes borove koji dolaze u velikom pakiranju od 20 (ili 25, nisam siguran). Dolaze na dugim osovinama, u nekoliko veličina i visina. Da bih ih zalijepio na mjestu, najprije sam morao rezati njihove okrugle podloge jer su smetale. Dodao sam i metalne pinove u debla borova. Najlakša metoda zabijanja metalnih igle na plastične debla stabala je zagrijavanje metalne pribadače svijećom i zabijanje u deblo. Toplina će rastopiti plastiku lokalno, a kako igla uđe u deblo, toplina se rasipa i jednom kad se ohladi, stvrdne se u deblu bez potrebe za lijepljenjem. Također sam upotrijebio ručnu bušilicu kako bih napravio rupu u podlozi od DAS glinamola za smještaj pina/pribadače. Zalijepio sam stabla koristeći PVA i super ljepilo.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Kad su stabla postavljena, krenuo sam dodavati statičku travu. Napravio sam mješavinu koristeći nekoliko zelenih, smeđih, žutih i crnih nijansi statičke trave i kad sam bio zadovoljan krajnjom nijansom, zalijepio sam ju u nasumične grupice po cijeloj bazi. Jedno na što sam pazio jest da stavim statičku travu na sve preostale rupe na kojima je drvena konstrukcija bila u kontaktu s bazom kako bih sakrio nenamjerne greške. Jednom kad je statička trava bila postavljena, nanio sam nekoliko nijansi različitih busenova (tuft). Kao i u prijašnjim člancima, opet sam koristio busenove koje je napravila tvrtka Gamer's Grass.

Click for enlarged picture

Na kraju sam dodao dodatke za Haloween. Prvo je bilo polje s bundevama. Bundeve dolaze iz Busch-a, njemačke tvrtke za makete vlakova koja proizvodi odlične dodatke za terene, posebno u svojoj liniji Natur Pur (bundeve, suncokreti, ruže, lopoči itd.). Set košta oko 8USD, a ima 10 kompleta bundeve s lozom što je jako povoljna cijena. Budući da je H0 slača, one su u mjerilu malo manjem od 32 mm, ali bundeve su u različitim veličinama, tako da možete koristiti i najmanje bundeve kao rajčice. Već dolaze u različitim bojama pa je potrebno bojanje bilo minimalno. Kad je bojanje bilo gotovo, zalijepio sam nekoliko kompleta u polje pomoću super ljepila. Drugi dodatak bio je nekoliko Jack o'lanterna od Secret Weapon Miniatures. Set košta oko 10 USD i ima 10 rezinskih Jackova što je također povoljno. Puni su karaktera i dolaze u nekoliko veličina i dizajna. Za razliku od Buscha, stvorene su za minijature pa mjerilo savršeno funkcionira. Budući da su sive, zahtijevalo je malo više bojanja - pomoću crvenih i narančastih boja s crnom osnovnom bojom. Jednom kad sam završio sa bojanjem, zalijepio sam ih nasumično uz cestu i ispred kuće kako bi se dobio osjećaj Noći vještica. Treći dodatak bili su lijes i poklopac. Potječu iz engleske tvrtke Zealot Miniatures. Između ostalog, proizvode odlične dodatke od rezina za tamnice (poput vrata, zamki, namještaja, fontana itd.). Zapravo, nedavno su imali prilično uspješan Kickstarter. Oslikao sam sivu rezin smeđim bojama. Posljednji dodatak terenu, kojeg zapravo nisam zalijepio, bila je kočija / mrtvačka kola. Bio je to stari GW Black Coach koji sam našao u svojem bits boxu. Zalijepio sam ju pomoću super ljepila i obojao je crnom bojom s nekoliko sivih highlighta. Razlog što ga nisam zalijepio je jednostavno zbog lakšeg igranja. Kad bi se nalazio fiksiran u šupi, spriječio bi modele da idu oko kuće. Ovo je označilo kraj izrade i sve što sam trebao učiniti je fotografirati gotovu maketu.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Najnoviji članci

  • Back to Basics radionice bojanja minijatura u Galeriji i ČitaoniciVN
              array(2) {
      ["Article"]=>
      array(10) {
        ["id"]=>
        string(3) "482"
        ["member_id"]=>
        string(2) "64"
        ["title_eng"]=>
        string(70) "Back to Basics Workshops in Galerija VN, a part of Libraries of Zagreb"
        ["title_hrv"]=>
        string(70) "Back to Basics radionice bojanja minijatura u Galeriji i ČitaoniciVN "
        ["mask_eng"]=>
        string(69) "back_to_basics_workshops_in_galerija_vn_a_part_of_libraries_of_zagreb"
        ["mask_hrv"]=>
        string(68) "back_to_basics_radionice_bojanja_minijatura_u_galeriji_i_citaonicivn"
        ["content_eng"]=>
        string(4425) "

    Click for enlarged picture

    During October and November, we held our Back to Basics miniature painting workshops for the youngest at the Zagreb City Libraries.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    The second set of three workshops was held in the Gallery VN on October 30, November 6 and 8, 2025.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    During the workshops, our youngest participants painted chibi figures from the UMS Agram line and made a castle from upcycled materials.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    More photos can be found on our social media.

    Click for enlarged picture

    " ["content_hrv"]=> string(4473) "

    Click for enlarged picture

    Tijekom listopada i studenog u Knjižnicama Grada Zagreba smo održali naše Back to Basics radionice bojanja minijatura za najmlađe. 

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Drugi set od tri radionice održan je u Galeriji i čitaonici VN 30.10. te 6. i 8.11.2025. 

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Tijekom radionica naši najmlađi polaznici su bojali chibi figure iz linije UMS Agram te izrađivali dvorac od upcycle materijala.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Više fotografija potražite na našim socijalnim mrežama!

    Click for enlarged picture
    " ["created"]=> string(19) "2025-12-04 09:07:44" ["modified"]=> string(19) "2025-12-04 09:11:27" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "64" ["group_id"]=> string(1) "1" ["first_name"]=> string(9) "Krunoslav" ["last_name"]=> string(8) "Belinić" ["first_name_mask"]=> string(9) "krunoslav" ["last_name_mask"]=> string(7) "belinic" ["username"]=> string(5) "Kruno" ["password"]=> string(40) "eb3fda45fbec0258e90d809803b10491c548b22f" ["born"]=> string(19) "2015-01-18 09:19:00" ["created"]=> string(19) "2015-01-18 09:20:39" } }
    Krunoslav Belinić, 04.12.2025.
  • Nastupili smo na: Monte San Savino 2025
              array(2) {
      ["Article"]=>
      array(10) {
        ["id"]=>
        string(3) "481"
        ["member_id"]=>
        string(2) "35"
        ["title_eng"]=>
        string(34) "We attended: Monte San Savino 2025"
        ["title_hrv"]=>
        string(39) "Nastupili smo na: Monte San Savino 2025"
        ["mask_eng"]=>
        string(33) "we_attended_monte_san_savino_2025"
        ["mask_hrv"]=>
        string(38) "nastupili_smo_na_monte_san_savino_2025"
        ["content_eng"]=>
        string(13933) "

    Our Ivan brings you a report from the best miniature painting competition in the world.

    Click for enlarged picture

    In a small town in Italy, one of the largest and most prestigious miniature exhibitions in the world has been held every year since 2006, bringing together miniaturists from all over the world. The Knezović clan decided that it was a shame that Croatians did not come to the Monte San Savino Show, so after a great time at Kontrast, a miniature exhibition in Warsaw, we decided to visit Italy as well.

    Click for enlarged picture

    The exhibition is held in Tuscany, and all the content related to it is located within the walls of the castle around which most of the town is located. The exhibition is set in an exceptionally beautiful setting of a medieval castle, with which no other similar miniature event can be compared. The town itself allows visitors to easily get to know each other, as most of them gravitate to the square in the center of the castle.

    Click for enlarged picture

    We set off on Friday, November 14, 2025, and it took us about eight hours to get to our accommodation. Italian motorways are good, but Italians themselves often don't know what lanes are for or how to use turn signals. Large trucks often swerved left and right, and drivers usually only turned on their turn signals after they had finished changing lanes. Fortunately, none of the miniatures were damaged in transit. The Patafix and plastic box are more than enough protection for the models.

    We distributed a large number of flyers in the hope that some of the visitors would come to our Black Queen, and some even promised us that they would (try to) come. We also awarded the UMS Agram Best of Show medal. We did not proceed in a "judgmental" manner, but rather we sought the work (or works) of a miniaturist that we enjoy the most. I have long appreciated Magnus Fagerberg's works and have often used them as references in my own work. They were even better in person, which is usually the case with all top-notch works. Therefore, UMS Agram presented Magnus, in addition to the Best of Show medal, with a terranino to accompany the Monograph on our work.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    The exhibition itself featured the best works that we usually see on social networks, and there were about 2,000 of them in total. Almost all of the winners of this year's Golden Demon also brought their models to Monte San Savino.

    Click for enlarged picture

    The results we achieved were very good, considering the exceptionally high average quality of the works. Filip won one gold with his works in the Storytelling Standard category, while I (Ivan) won one bronze in the Storytelling Master category and one bronze in the Fantasy Painting Master category.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    I'll leave the best part of the article for last, photos of some of the models we saw. Filip has since learned how to use a macro lens, so I'd say the photos turned out great.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    " ["content_hrv"]=> string(13979) "

    Naš Ivan vam donosi reportažu sa najboljeg natjecanja u bojanju minijatura na svijetu.

    Click for enlarged picture

    U malom gradiću u Italiji svake se godine, još od 2006., održava jedna od najvećih i najprestižnijih izložbi minijatura na svijetu, koja okuplja minijaturiste iz cijeloga svijeta. Klan Knezović zaključio je da je šteta što na Monte San Savino Show ne dolaze Hrvati, pa smo nakon odličnog provoda na Kontrastu, izložbi minijatura u Varšavi, odlučili posjetiti i Italiju.

    Click for enlarged picture

    Izložba se održava u Toskani, a svi sadržaji vezani uz nju smješteni su unutar zidina dvorca oko kojeg se nalazi veći dio mjesta. Izložba je postavljena u iznimno lijepom ambijentu srednjovjekovnog dvorca, s kojim se ne može usporediti nijedan drugi sličan minijaturistički događaj. Sam gradić omogućuje posjetiteljima da se lako upoznaju, jer većina njih gravitira trgu u središtu dvorca.

    Click for enlarged picture

    Na put smo krenuli u petak, 14. studenoga 2025., te smo putovali oko osam sati do našeg smještaja. Talijanske autoceste su dobre, ali sami Talijani nerijetko ne znaju čemu služe prometne trake ili kako se koriste žmigavci. Veliki kamioni često su lelujali lijevo–desno, a vozači su pokazivače smjera uglavnom uključivali tek nakon što bi već završili prestrojavanje. Nijedna minijatura srećom nije nastradala u prijevozu. Patafix i plastična kutija sasvim su dovoljna zaštita za modele.

    Podijelili smo veći broj letaka u nadi da će dio posjetitelja doći na naš Black Queen, a neki su nam čak i obećali da će (pokušati) doći. Dodijelili smo i UMS Agram Best of Show medalju. Nismo se vodili „sudački“, nego smo tražili rad (ili radove) jednog minijaturista u kojima najviše uživamo. Već dugo cijenim radove Magnusa Fagerberga i često sam ih koristio kao reference u vlastitom radu. Uživo su bili još bolji, što je u pravilu slučaj sa svim vrhunskim radovima. Stoga je UMS Agram Magnusu, uz Best of Show medalju, poklonio i jedan teranino za uz Monografiju o našem radu.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Na samoj izložbi mogli su se vidjeti najbolji radovi koje inače viđamo na društvenim mrežama, a ukupno ih je bilo oko 2000. Gotovo svi pobjednici ovogodišnjeg Golden Demona također su donijeli svoje modele na Monte San Savino.

    Click for enlarged picture

    Rezultati koje smo ostvarili bili su vrlo dobri, s obzirom na iznimno visoku prosječnu kvalitetu radova. Filip je sa svojim radovima u kategoriji Storytelling Standard osvojio jedno zlato, dok sam ja (Ivan) osvojio jednu broncu u kategoriji Storytelling Master i jednu broncu u kategoriji Fantasy Painting Master.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Za kraj ostavljam onaj najbolji dio članka, fotografije nekih od modela koje smo vidjeli. Filip je u međuvremenu izučio korištenje makro leće pa su fotografije rekao bih odlično ispale.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    " ["created"]=> string(19) "2025-11-24 08:44:10" ["modified"]=> string(19) "2025-11-24 08:44:10" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "35" ["group_id"]=> string(1) "1" ["first_name"]=> string(5) "Marko" ["last_name"]=> string(9) "Paunović" ["first_name_mask"]=> string(5) "marko" ["last_name_mask"]=> string(8) "paunovic" ["username"]=> string(5) "marko" ["password"]=> string(40) "3bd37b326d19d1880d3b93a4b32e8fb3a90fa122" ["born"]=> string(19) "2033-03-07 20:35:00" ["created"]=> string(19) "2009-06-02 20:37:03" } }
    Marko Paunović, 24.11.2025.
  • Znanost iza akrilnih boja
              array(2) {
      ["Article"]=>
      array(10) {
        ["id"]=>
        string(3) "480"
        ["member_id"]=>
        string(2) "64"
        ["title_eng"]=>
        string(29) "Science behind Acrylic Paints"
        ["title_hrv"]=>
        string(25) "Znanost iza akrilnih boja"
        ["mask_eng"]=>
        string(29) "science_behind_acrylic_paints"
        ["mask_hrv"]=>
        string(25) "znanost_iza_akrilnih_boja"
        ["content_eng"]=>
        string(4438) "

    In this article, our Dunja takes us behind the science of acrylic paints!

    Acrylic paints – high pigment content and good coverage. If they are well formulated, they stay where you apply them, don't leave "brush marks" and dry slowly enough to do what you want on the miniature, yet still fast enough.

    Click for enlarged picture

    Composition:

    • Binders (eng. resin) – form a film – in our case probably pure acrylates, I suspect they are styrene acrylates.
    • Fillers – in addition to adding volume to the paint, they also affect the viscosity, coverage and appearance of the dry film
    • Pigments – the main division is into organic pigments and inorganic pigments. Inorganic ones are more covering but have less vivid shades, while organic ones are often quite poorly covering (yellow for example) but their shades are vivid and bright

    Additives:

    • Anti-foam
    • Rheological modifiers – affect the behavior of wet paint on the substrate (e.g. spillage) and the behavior of the paint when a force is applied to it (brush, roller, spray, airbrush). Rheological modifiers also include thickeners that affect the viscosity of the paint.
    • Dispersants – envelop pigment and filler particles and prevent their agglomeration during standing. Good dispersion of pigment and filler affects the coverage and uniform appearance of the dry film. There are a bunch more but I won't go into too much detail
    • Solvent – ​​in this case water.

    Contrast paints and speed paints – high pigment content, but not so much that it causes high coverage. They are formulated to spread, not to stay where you put them. The result of spreading is that the paint collects in the recesses, where a thicker film of paint remains than on the protruding parts of the miniature. Where the film of paint is thicker (the recesses), the shade of the contrast paint is more pronounced, unlike on the protruding parts where the film is thinner, which is why the shade is then influenced by the color of the substrate.

    Click for enlarged picture

     

    Composition:

    • Binders
    • Pigments
    • Additives – all listed above + surfactants that reduce the surface tension of the wet paint film, which is why it flows
    • solvent
    • I would say they do not contain fillers, or contain very, very little of them

     

    Washes – similar in formulation and behavior to contrast agents, only they have a much lower proportion of pigments, certainly no fillers, a higher proportion of surfactants, lower viscosity, and probably less binders.

    Click for enlarged picture

    If we want to greatly dilute acrylic paint or contrast, it is better to use a product intended for this purpose from the manufacturer of that paint rather than water, because it contains all the necessary amount of binders and additives for that paint to retain its properties.

    Click for enlarged picture

    " ["content_hrv"]=> string(4306) "

    U ovom članku, naša Dunja nam otkriva znanost iza akrilnih boja.

    Akrilne boje – visoki udio pigmenta i dobra pokrivnost. Ako su dobro formulirane ostaju tamo gdje ih naneseš, ne ostavljaju „brush marks“ i suše se dovoljno sporo da stigneš napravit što želiš na minijaturi a opet dovoljno brzo.

    Click for enlarged picture

    Sastav:

    • Veziva (eng. resin) – formiraju film – u našem slučaju vjerojatno čisti akrilati, sumnjam da su stiren akrilati.
    • Punila – osim što dodaju volumen boji utječu i na viskoznost, pokrivnost i izgled suhog filma
    • Pigmenti – glavna podjela je na organske pigmente i anorganske pigmente. Anorganski su više pokrivni ali manje živih nijansi, dok su organski često dosta loše pokrivni (žuti npr) ali zato su im nijanse žive i jarke

    Aditivi:

    • Protiv pjene
    • Reološki modifikatori – utječu na ponašanje mokre boje na podlozi (npr razlijevanje) i na ponašanje boje dok na nju djeluje sila (kist, valjak, sprej, airbrush). Pod reološke modifikatore spadaju i ugušćivači koji utječu na viskozitet boje.
    • Dispergatori – obavijaju čestice pigmenata i punila i sprječavaju aglomeraciju istih stajanjem. Dobra dispergiranost pigmenta i punila utječe na pokrivnost i ujednačen izgled suhog filma.
    • Ima ih još hrpa ali neću toliko u detalje
    • Otapalo – u ovom slučaju voda.

    Kontrastice i speed paints – visoki udio pigmenta, ali ne toliki da uzrokuje visoku pokrivnost. Formulirane su da se razlijevaju, a ne da ostaju tamo gdje ih staviš. Posljedica razlijevanja je skupljanje boje u udubine gdje onda ostane deblji film boje nego na isturenim dijelovima minijature. Tamo gdje je film boje deblji (udubine) nijansa kontrastice izraženija, za razliku od isturenih dijelova na kojima je film tanji zbog čega na nijansu onda utječe boja podloge.

    Click for enlarged picture

    Sastav:

    • Veziva
    • Pigmenti
    • Aditivi – svi nabrojani gore +
    • surfakanti koji smanjuju površinsku napetost mokrog filma boje zbog čega i dolazi do razlijevanja
    • otapalo
    • rekla bih da ne sadrže punila, ili ih sadrže vrlo vrlo malo

     

    Washevi – po principu formuliranja i ponašanju slični kontrasticama, samo imaju puno manji udio pigmenata, sigurno ne sadrže punila, veći udio surfakanata, manji viskozitet i vjerojatno manje veziva.

    Click for enlarged picture

    Ako želimo jako razrijediti akrilnu boju ili kontrasticu bolje je koristiti za to predviđen proizvod od proizvođača te boje nego vodu, jer sadrži svu potrebnu količinu veziva i aditiva kako bi ta boja zadržala svoja svojstva.

    Click for enlarged picture

    " ["created"]=> string(19) "2025-11-20 13:03:37" ["modified"]=> string(19) "2025-11-20 13:03:37" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "64" ["group_id"]=> string(1) "1" ["first_name"]=> string(9) "Krunoslav" ["last_name"]=> string(8) "Belinić" ["first_name_mask"]=> string(9) "krunoslav" ["last_name_mask"]=> string(7) "belinic" ["username"]=> string(5) "Kruno" ["password"]=> string(40) "eb3fda45fbec0258e90d809803b10491c548b22f" ["born"]=> string(19) "2015-01-18 09:19:00" ["created"]=> string(19) "2015-01-18 09:20:39" } }
    Krunoslav Belinić, 20.11.2025.
  • Nastupili smo na: Modelmania 2025
              array(2) {
      ["Article"]=>
      array(10) {
        ["id"]=>
        string(3) "479"
        ["member_id"]=>
        string(2) "35"
        ["title_eng"]=>
        string(28) "We attended: ModelMania 2025"
        ["title_hrv"]=>
        string(33) "Nastupili smo na: Modelmania 2025"
        ["mask_eng"]=>
        string(27) "we_attended_modelmania_2025"
        ["mask_hrv"]=>
        string(32) "nastupili_smo_na_modelmania_2025"
        ["content_eng"]=>
        string(6552) "

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    " ["content_hrv"]=> string(7147) "

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    U subotu 25.10.2025. održao se Foto Video Show & ModelMania Zagreb u Kongresnoj dvorani na Zagrebačkom Velesajmu. UMS Agram je nastupio s prezentacijom rada naših raznih programa poput Advent u Agramu, Agram Group Build, Agram Lego Sekcija i Knjižnica i čitaonica UMS "Agram".

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Naši volonteri, Kruno i Marko bili su tamo od 10 ujutro i odgovarali na pitanja s čime se bavimo.

    Click for enlarged picture

    Antoni i Lav su bili zaduženi za demonstriranje stolne strateške igre Gaslands!

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Kruno je držao Back to Basics radionice bojanja minijatura!

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    " ["created"]=> string(19) "2025-11-05 11:52:52" ["modified"]=> string(19) "2025-11-05 11:52:52" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "35" ["group_id"]=> string(1) "1" ["first_name"]=> string(5) "Marko" ["last_name"]=> string(9) "Paunović" ["first_name_mask"]=> string(5) "marko" ["last_name_mask"]=> string(8) "paunovic" ["username"]=> string(5) "marko" ["password"]=> string(40) "3bd37b326d19d1880d3b93a4b32e8fb3a90fa122" ["born"]=> string(19) "2033-03-07 20:35:00" ["created"]=> string(19) "2009-06-02 20:37:03" } }
    Marko Paunović, 05.11.2025.
  • Tabla za Necropolis – dio 1
              array(2) {
      ["Article"]=>
      array(10) {
        ["id"]=>
        string(3) "478"
        ["member_id"]=>
        string(2) "96"
        ["title_eng"]=>
        string(23) "Necropolis Board part 1"
        ["title_hrv"]=>
        string(29) "Tabla za Necropolis – dio 1"
        ["mask_eng"]=>
        string(23) "necropolis_board_part_1"
        ["mask_hrv"]=>
        string(25) "tabla_za_necropolis_dio_1"
        ["content_eng"]=>
        string(4313) "

    Click for enlarged picture

    In October we started with our first board for Necropolis, and with an appropriate theme! – the Eternal Autumn configuration from the Necropolis rulebook. The configuration is such that it only requires 3 trees, which we considered too boring, so instead of one tree, we plan to build a cubic lime kiln and 2 streams.

    Click for enlarged picture

    The board is inspired by Hawthorne's story Ethan Brand, where several characters talk about the unforgivable sin (next to a lime kiln in the middle of an American pastoral idyll). Aesthetically, we're aiming for early fall with rural motifs, along with gnarled trees (ala Burton's Sleepy Hollow) and a few pumpkins.

    Click for enlarged picture

    For now, we are very far from any aesthetic choices because we have dealt with the basic structure of the board: the housing is made of pine glued boards for the floor and pine profiles for the sides. After we glued everything with Drvofix, the entire housing was finely sanded. The size of the Styrodur board that fits into the housing is 40cmx40cmx2cm (Necropolis standard is 16"x16").

    Click for enlarged picture

    The placement of the stream itself was difficult to choose due to the peculiar, angular deployment in Necropolis, so we used token strings to try out a few potential streams that would least interfere with the game. Although we planned to keep our forest streams shallow, we still carved channels with a scalpel and a rotary multitool and coated the beds with diluted texture paste. While the paste dried, we added various sizes of pebbles and created a transition across the stream with larger pebbles.

    Click for enlarged picture

    The trees are actually real mangroves, so they have natural knots and twists. To add a Sleepy Hollow feel, we hollowed out a few holes in the wood to house the greenstuff faces. We propped up one tree with pieces of pine bark so it wouldn't lean too much and interfere with play.

    Click for enlarged picture

    The next step is to cover the entire board with a mixture of gypsum and sand and make the stove itself.

    Click for enlarged picture

    " ["content_hrv"]=> string(4295) "

    Click for enlarged picture

    U listopadu smo započeli s našim prvim boardom za Necropolis, i to s primjerenom tematikom! – Eternal Autumn konfiguracijom iz Necropolis rulebooka. Konfiguracija je takva da nalaže samo 3 stabla, što smo smatrali predosadnim te umjesto jednog stabla kanimo izraditi kockastu vapnenu peć i 2 potoka.

    Click for enlarged picture

    Board je inspiriran Hawthorneovom pričom Ethan Brand, gdje nekoliko likova priča o neoprostivom grijehu (pored vapnare usred američke pastoralne idile). Estetski ciljamo na ranu jesen s ruralnim motivima, uz kvrgava stabla (ala Burtonov Sleepy Hollow) i nekoliko bundeva.

    Click for enlarged picture

    Za sada smo jako daleko od ikakvih estetskih odabira jer smo se nosili s osnovnom građom boarda: kućište je napravljeno od borovih lijepljenih dasaka za podni dio i borovih profila za bočne strane. Nakon što smo sve zalijepili drvofixom, cijelo kućište je fino izbrušeno. Veličina stirodur ploče koja sjeda u kućište je 40cmx40cmx2cm (Necropolis standard je 16“x16“).

    Click for enlarged picture

    Sami smještaj potoka bilo je teško odabrati zbog osebujnog, kutnog deploymenta u Necropolisu pa smo koristili nizove tokena da isprobamo nekoliko potencijalnih tokova koji bi najmanje ometali igru. Iako planiramo da nam šumski potoci budu plitki, i dalje smo skalpelom i rotirajućim multitoolom izrezbarili kanale i premazali korita razrijeđenom teksturnom pastom. Dok se pasta sušila, ubacili smo razne veličine kamenčića i uspostavili prijelaz preko potoka većim kamenčićima.

    Click for enlarged picture

    Stabla su zapravo pravo mangrovo drvo, tako da ima prirodne kvrge i zavijutke. Kako bismo dodali sleepy hollow šmek, izdubili smo nekolika rupa u drvu gdje bismo smjestili greenstuff lica. Jedno smo drvo poduprli s komadima borove kore kako ne bi bilo previše nagnuti i ometalo igru.

    Click for enlarged picture

    Sljedeći korak je prekrivanje cijelog boarda smjesom gipsa i pijeska te izrada same peći.

    Click for enlarged picture

    " ["created"]=> string(19) "2025-11-05 11:09:46" ["modified"]=> string(19) "2025-11-05 11:09:46" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "96" ["group_id"]=> string(1) "2" ["first_name"]=> string(6) "Antoni" ["last_name"]=> string(10) "Pastuović" ["first_name_mask"]=> string(6) "antoni" ["last_name_mask"]=> string(9) "pastuovic" ["username"]=> string(6) "antoni" ["password"]=> string(40) "5dfa823ee30df1936c1792d4c8348a4bcf4c64e2" ["born"]=> string(19) "2005-04-04 18:52:00" ["created"]=> string(19) "2019-04-04 18:53:09" } }
    Antoni Pastuović, 05.11.2025.

Svi članci

Najnoviji izvještaji s bojišta

Svi izvještaji s bojišta