Sitni tereni za Divlji Zapad

Marko Paunović, 11.09.2020.

Nakon što sam sagradio pristojan broj većih, „tematskih“ igraćih terena za moju ploču Divljeg zapada za Malifaux, odlučio sam da sada treba puno manjih terenčića koji će dodati malo zabave igrama. Veći teren stvorit će atmosferu, dok će manji pružati brojne mogućnosti igranja, poput hard i soft covera, grubog terena, šume i pružiti dodatne izazove i mogućnosti bilo kojem igraču kako bi dodatno poboljšao igračko iskustvo.

Ideja i planiranje

Osnovni obris svakog od ovih terena prilično je jednostavan. Nakon nekoliko dana planiranja, odlučio sam koje ću terene trebati imati za cjelovitu i svestranu ploču koja će igračima pružiti obilje atmosfere i izazova tijekom igre. U ovom ću članku obraditi sljedeće teme: šume, vanjskog zahoda, bunara, ulaza u grad, ograde, neravnog (rough) terena, drvenog sanduka i metalnog spremnika ugljena.

Izgradit ću četiri šume veličine otprilike 15 x 15 cm. Da ih povežem s ostatkom krajolika koji sam već sagradio, bit će to borova šuma. Izgradit ću i četiri komada teškog (neravnog) terena koji se razlikuju u veličini, od stvarno malih 5 x 5 cm do nešto većih 10 x 15 cm. Ideja iza ovoga je da, iako ometaju kretanje, ne dopuštaju nikakav cover. Bit će samo smetnja na bojnom polju.

Napravit ću i četiri ograde veličine 1,5 x 10 cm i drveni ulaz u grad s natpisom veličine 20 x 5 cm. Ograde će pružiti soft cover tijekom igranja igre Malifaux, kao i malo ometati kretanje.

Dalje, izgradit ću nekoliko manjih komada terena: poljski WC (jer što je grad na divljem zapadu bez barem jedne takve zgrade) i drveni bunar. Ti bi manji komadi osigurali hard cover i pružali će kao blokada za kretanje i pucanje (line of sight). Za kraj ovog članka, dodat ću nekoliko spremnika. Jedna će biti metalna posuda za ugljen, a druga jednostavni drveni sanduk. Oboje će biti malo veći nego što bi se očekivalo, ali odlučio sam se za to jer želim da pruže dovoljno prostora za modele ukoliko ih igrač želi postaviti na spremnike.

Click for enlarged picture

Materijali i alati

Nakon što sam pripremio većinu dizajna, konačno sam mogao napraviti popis potrebnih alata i materijala. Za ovaj projekt trebat će mi sljedeći materijali:
- jedna letvica od 5x5 mm (isporučuje se u dužini od 1 m)
- otprilike jedna daska balze debljine 2 mm (isporučuju se u daskama 10 x 100 cm)
- otprilike pola daske balze debljine 5 mm
- mali komad stirodura od 5 cm
- oko 50x30 cm komad MDF ploče debljine 4 mm
- super ljepilo
- PVA ljepilo
- šljunak (najmanje tri veličine)
- statička trava
- brusni papir (1 list)
- plasticard (debljina 0,75 mm, jedan list 20x30cm)
- traka za maskiranje
- uredske igle
- škriljevac
- korijenje i grančice
- borova / jela
- Siligum (jedan paket)
- gips

Potrebni alati su:
- skalpel
- marker
- pila za modeliranje
- ručna bušilica (ili električna mini bušilica)
- kistovi - raznih veličina - za bojanje / washanje i za drybrush
- kliješta i pinceta
- šilo
- ljepilo za plastiku, PVA ljepilo i super ljepilo
- crni temeljni sprej
- električna ubodna pila *
- električna brusilica *

* Za izradu baza koristit ću brusilicu i ubodnu pilu Proxxon. No osnove se mogu rezati ručnim alatima poput modelarske pile i brusiti brusnim papirom. Trebat će vam samo malo više vremena i snage.

Izrada baza

Nakon što sam nacrtao grube obrise svojih baza na MDF ploči s markerom, krenuo sam ju rezati pomoću ubodne pile. Kad su izrađeni grubi oblici, kvadratići, nacrtao sam točne oblike svojih komada terena na MDF-bazama i opet ih pomoću ubodne pile izrezao sam po veličini. Nakon što je rezanje obavljeno, brusilicom sam iz brusio rubove. To će osigurati lijep prijelaz između stola i baze terena.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Nakon što su obavljena osnovna oblikovanja mog terena, sada sam morao distribuirati razne scenske elemente po bazama. To je značilo da izvadim svoje zalihe crnogoričnog drveća i komade škriljevca koje koristim za svoje teren. Škriljevac je nevjerojatna vrsta kamena koja vam omogućuje da ga oblikujete bez ikakvog napora (ili barem sa minimalnim naporom). Građen je od mnogih paralelnih slojeva koji se mogu oguliti i kada se debljina kamena dovoljno smanji, može se čak i slomiti rukama. To je posebno korisno u manjim scenskim djelima poput baza za minijature. Ako ste dovoljno oprezni, možete ga čak i probušiti kako biste čak i svoje modele pinirali za kamenje, a nakon toga i za njihove baze. Druga je dobra stvar što je Medvednica napravljena od škriljevca, tako da je zaista zgodno za prikupljanje. Još jedna stvar koju sam otkrio tijekom planinarenja je da u šumi se obično nalazi nekoliko prevrnutih stabala. Njima očito korijenje viri van iz zemlje, a korjenje izgleda sjajno kao isušena stabla na bazama, pa čak i na terenu što ću kasnije pokazati u ovom članku. Ali za sada ćemo se okrenuti škriljevcu. Prije upotrebe komada škriljevca na bazi / terenu, predlažem da ih operete šmrkom (nešto što predlažem da učinite i s korijenjem) i osušite na suncu. Prvo ćete ukloniti prašinu s kamenja što će omogućiti da se kamen (ili korijen) potpuno zalijepi na površinu baze, ali također boja neće ljuštiti. Drugo, i što je još važnije, kamenje i korijenje koje dolazi iz šume mogu sadržavati klice i druge prljavštine, čak i uzrokovati mišju groznicu, pa je zaista važno temeljito ih oprati. Nakon pranja ostavite da se polako osuši na suncu. Ne zaboravite da nakon rukovanja s nečistim škriljevcem i korijenjem uvijek dobro operete ruke! Također, ako imate pri ruci, koristite zaštitne rukavice kad je to moguće. Kad se škriljevac osušio, postavio sam ga zajedno sa borovima na baze. Jednom kad sam bio zadovoljan smještajem, PVA ljepilom sam škriljeva zalijepio na odgovarajuća mjesta. Drveća sam grupirao prema bazama na koja će se pred kraj izrade postaviti i pažljivo sam ih označio (i drveće i baze) kako kasnije ne bi bilo zabune. Drveća koja sam koristio su stabla NOCH koja dolaze u vrećici od 50 i koštaju oko 40 USD (NOCH je njemački proizvođač opreme za makete vlakova). Uklonio sam debla stabala sa borova i zalijepio ih na podloge. To će omogućiti lakše bojanje terena, a kad je završeno, krošnje stabala ću jednostavno zalijepiti na njihova debla.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Ulaz u grad

Kad se ljepilo na deblima i malim komadićima škriljevca osušilo, mogao sam se okrenuti izgradnji gradskog ulaza. U početku sam ga htio napraviti od drvenih greda koje je čovjek tesao, ali gledajući moje korijenje i grančice, našao sam tri grančice koje su bile savršene za izgled Starog Zapada koji sam želio. Pomoću ručne mini bušilice izbušio sam dvije rupe na odgovarajućim mjestima na bazi. Koristio sam svrdlo koja je bilo otprilike veličine pribadače koje sam namjeravao upotrijebiti kao pinove (zatike). Međutim, probijanje osovine kroz dno baze značilo bi da će se glava pribadače zalijepiti s donje strane baze što bi učinilo čitav teren klimavim. Da spriječim da se to ne dogodi, koristio sam veće svrdlo da napravim upust dovoljno velik da se u njega smjesti cijela glava pribadače. Superljepilom sam zalijepio dvije grančice u obliku slova Y i spojio ih ravnom grančicom. Zatim sam izrezao nekoliko komada balze širine 5 mm (duga oko 7 cm) i napravio znak za ulaz u grad.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Ograde

Isto kao i na ulazu u grad, izbušio sam dvije rupe po podlozi ograde da bih omogućio zabijanje stupova ograde. Letvicom od 5 x 5 mm napravio sam 8 stupova za ogradu (2 po bazi) koja sam nakosio duž svakog ruba da bih dobio istrošeni izgled. Prikvačio sam i zalijepio stubove ograde pomoću super ljepila. Zatim sam rezao osam traka balze debljine 2 mm (isto kao što sam koristio na gradskom ulazu) duljine otprilike 12 cm i obrubljivao im se nožem skalpelom. Opet, pomoću super ljepila sam ih zalijepio, dva po ogradi. Namjerno ih nisam zalijepio savršeno ravno da postignem istrošeni izgled.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Poljski zahod

Uslijedila je izrada poljskog zahoda. Pomoću balze debljine 2 mm izrezao sam četiri zida i krov željenih veličina (na skici je napisano tijekom faze dizajniranja). Superlijepom sam zalijepio komade zida na odgovarajuću podlogu. NAPOMENA: Svi drveni komadići mogu se zalijepiti PVA ljepilom, ali PVA ljepilo se suši puno dulje pa sam se odlučio za ovu bržu metodu. Nakon što je građevina bila na mjestu, odlučio sam dodati pojedinačne daske na vanjske zidove. Time bi se istrošeni efekt još više istaknuo. Porezao sam pojedine daske širine oko 3 - 4 mm. Kad su zidovi bili gotovi, premazao sam crnom bojom unutrašnjost - jer će vrata biti malo otvorena, a iznutra bi bila vidljivo da nije obojano. Kad se temeljna boja osušila, zalijepio sam krov i napravio malu rupu na vratima.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Bunar

Odlučio sam da neću izrađivati bunar iz pojedinih daski poput zahoda, već da upotrijebim graviranu balzu za oponašanje drvenih zidova bunara. Okomite grede opet su načinjene od lipovih letvica kako bi cijelom bunaru dale određenu strukturnu čvrstoću. Krov je opet napravljen od balze debljine 2 mm.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Sanduk

Baš kao i bunar, koristio sam graviranu balzu za izradu strana sanduka. Zalijepio sam stranice pomoću super ljepila. Okvir sanduka je rađen balzom izrezanom po veličini, a ja sam čak dodao zakovice pomoću pribadača. Budući da je moj sanduk bio dovoljno velik da stanu čitave pribadače, nisam ih rezao. Ako izrađujete manje sanduke, prvo ih trebate narezati na odgovarajuće dimenzije.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Izrada odljevaka sanduka

Nakon što je sanduk bio gotov, odlučio sam od njega napraviti kalup. Za izradu kalupa obično koristim Siligum. Siligum je dvokomponentna mješavina koja se umjesi i u 10 minuta tvori gumenu supstancu odličnu za izradu kalupa. Dolazi u pakovanjima od 100 g i 300 g. To je slično Green Stuffu u načinu na koji se mjesi kako bi dobili krajnju smjesu. Nakon što je kalup gotov, pomiješao sam malo gipsa i izlio ga u svoj kalup. Otprilike pola sata kasnije imao sam prvi odljevak.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Spremnik ugljena

Spremnik za ugljen izrađen je od plastike debljine 0,75 mm. Plastičnu ploču u ovoj debljini je vrlo lako izrezati, ali nedostaje joj neke strukturne čvrstoće. Dosta se savija. Iz tog razloga sam izrezao komad stirodura kako bi se uklopio u okvir plastike i držao ga na mjestu. Za ljepljenje plastike koristio sam Revell plastic cement. Kad se okvir osušio, upotrijebio sam plastičnu ploču iste debljine za dodavanje detalja na stranice. Zakovice su izrađene od kapljica PVA ljepila. Unutrašnjost spremnika bila je prekrivena PVA ljepilom, a potom je stavljen najveći šljunak kako bi predstavljao ugljen kad se jednom teren oboji.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Tekstura

Sljedeći korak na temelju baze bio je dodavanje teksture. Sve sam prekrio razrijeđenim PVA ljepilom i počeo dodavati šljunak. Zapamtite, započnite s najvećim granulatom i završite s najmanjim. Koristio sam tri različite veličine, od sitnog šljunka do pijeska za činčile. Veći šljunak sam strateški postavio oko baze kako bi stvorio nešto nereda. Dva najmanja granulata slobodno su se raspršila po terenu osiguravajući da dobijem ravnomjernu pokrivenost po cijelom terenu i da nijedno područje ne ostane bez teksture. Koristio sam i pijesak za činčila za izradu ceste (na ulazu u grad) i staze (na izlazu i kroz šume) samo da bih dodao malo raznolikosti. Kad se tekstura osušila, sve sam presprejao crnim mat akrilnim lakom.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Bojanje

Kad se crna osnovna boja osušila, došlo je vrijeme da se oboji sav teren. Želim da se svi moji tereni uklope u jednu temu (a samim tim i jednu površinu), stoga je bilo prirodno da koristim iste boje i shemu boja kao na prijašnjim terenima. Stoga sam još jednom koristio raspon boja Pebeo Deco. Za podlogu sam koristio Brown (29) i nastavio drybrushati bojom Ocre (51). Svjetlije nijanse izvedene su 50:50 mješavinom Ocre (51) i White (41). Konačni highlight učinio sam s Antique White (69). Cesta i staze prvo su bile obojane u Brown (29), a zatim drybrush Ocre (51) i mješavinom Ocre (51) i White (50) od 50:50. Zadnja dva highlighta su bila Antique White (69) i čisti White (41). Na ovaj način sam imao vizualnu razliku između normalne teksture i dotrajale ceste.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Škriljevac je obojen drybrushom mješavine Black (55) i Grey (50). Sljedeći sloj bio je čisti Grey(54), a završni highlight bio je čisti White (41).

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Zgrade i građevine imaju dvije različite površine i posljedično teksture - krov i drveni zidovi. Nastavio sam bojati drvene zidove drybrush metodom najprije pomoću 50:50 mješavine Black (55) i Grey (54). Sljedeći sloj bio je čisti Grey (54), a završni highlight bio je Ash Brown (70). Nisam bio baš zadovoljan rezultatom pa sam dodao još jedan highlight čistog White (41). Krov je obojen najprije mješavinom Black (55) i Grey (54), a zatim mješavinu Grey (54) i Antique White (69) sa završnim highlightom gotovo čistim premazom Antique white (69).

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Drveni dijelovi ulaza u grad bili su prekriveni krep trakom kako bi se spriječilo da boja dospije na njega jer je osušeno drvo (s korijena) dovoljno dobro djelovalo. Nakon što je ostatak baze obojan, skinuo sam krep traku i stavio sloj wash-a na balza znak samo da ga malo obojim. Kad se wash osušio, na znak sam napisao Malifaux.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Metalni kontejner ugljena obojen je čistim (stara Citadel boja) Boltgun Metal. Kad se boja osušila, tada sam je velikodušno prekrio crnim washom (u ovom slučaju Nuln Oil). Nakon što se wash osušio, koristio sam Model Mates 'Rust Effect na metalnim komadima i na kraju sam stavio Model Mates' Soot Black efekt da oponašam ostatke ugljena na metalnim dijelovima. Ugljen iznutra bio je obojen crno s nekoliko tamno sivih highlighta.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Vegetacija

Nakon bojanja, došlo je vrijeme da se vegetacija doda na baze. Prvo sam odlučio ponovno posaditi borovu šume. Pomoću super ljepila za fiksiranje stabala, jednostavno sam usmjerio žicu na dnu stabala u malu rupu plastičnog debla stabla.

Click for enlarged picture

Kad su stabla postavljena na mjesto, mogao sam dodati statičnu travu. Napravio sam smjesu koristeći nekoliko zelenih, smeđih, žutih i crnih nijansi statičke trave i kad sam bio zadovoljan krajnjom nijansom, zalijepio sam ju nasumično po bazama. Jedino oko čega sam pazio jest da stavim statičku travu na sve preostale rupe na kojima su drvene konstrukcije nisu savršeno nalijegale na svoje baze kako bi sakrio nenamjerne pogreške. Jednom kad je statična trava bila na mjestu, nanio sam nekoliko nijansi različitih busenova. Kao i u prijašnjim člancima, opet, koristio sam busenove tvrtke Gamer's Grass.

Click for enlarged picture

Za šumu i neravni teren dodao sam još duge komade statičke trave kao i neke komade drva (grančice, korijenje i štošta sa mog šumskog pohoda). Na taj način će se osigurati dovoljan izgled grubog terena ili šumskog tla bez nepotrebnog ometanja pri fizičkom micanja tijekom igranja. To je označilo kraj procesa izgradnje i sada sam mogao napraviti svoje posljednje snimke gotovog terena.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Najnoviji članci

  • Back to Basics radionice bojanja minijatura u Galeriji i ČitaoniciVN
              array(2) {
      ["Article"]=>
      array(10) {
        ["id"]=>
        string(3) "482"
        ["member_id"]=>
        string(2) "64"
        ["title_eng"]=>
        string(70) "Back to Basics Workshops in Galerija VN, a part of Libraries of Zagreb"
        ["title_hrv"]=>
        string(70) "Back to Basics radionice bojanja minijatura u Galeriji i ČitaoniciVN "
        ["mask_eng"]=>
        string(69) "back_to_basics_workshops_in_galerija_vn_a_part_of_libraries_of_zagreb"
        ["mask_hrv"]=>
        string(68) "back_to_basics_radionice_bojanja_minijatura_u_galeriji_i_citaonicivn"
        ["content_eng"]=>
        string(4425) "

    Click for enlarged picture

    During October and November, we held our Back to Basics miniature painting workshops for the youngest at the Zagreb City Libraries.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    The second set of three workshops was held in the Gallery VN on October 30, November 6 and 8, 2025.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    During the workshops, our youngest participants painted chibi figures from the UMS Agram line and made a castle from upcycled materials.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    More photos can be found on our social media.

    Click for enlarged picture

    " ["content_hrv"]=> string(4473) "

    Click for enlarged picture

    Tijekom listopada i studenog u Knjižnicama Grada Zagreba smo održali naše Back to Basics radionice bojanja minijatura za najmlađe. 

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Drugi set od tri radionice održan je u Galeriji i čitaonici VN 30.10. te 6. i 8.11.2025. 

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Tijekom radionica naši najmlađi polaznici su bojali chibi figure iz linije UMS Agram te izrađivali dvorac od upcycle materijala.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Više fotografija potražite na našim socijalnim mrežama!

    Click for enlarged picture
    " ["created"]=> string(19) "2025-12-04 09:07:44" ["modified"]=> string(19) "2025-12-04 09:11:27" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "64" ["group_id"]=> string(1) "1" ["first_name"]=> string(9) "Krunoslav" ["last_name"]=> string(8) "Belinić" ["first_name_mask"]=> string(9) "krunoslav" ["last_name_mask"]=> string(7) "belinic" ["username"]=> string(5) "Kruno" ["password"]=> string(40) "eb3fda45fbec0258e90d809803b10491c548b22f" ["born"]=> string(19) "2015-01-18 09:19:00" ["created"]=> string(19) "2015-01-18 09:20:39" } }
    Krunoslav Belinić, 04.12.2025.
  • Nastupili smo na: Monte San Savino 2025
              array(2) {
      ["Article"]=>
      array(10) {
        ["id"]=>
        string(3) "481"
        ["member_id"]=>
        string(2) "35"
        ["title_eng"]=>
        string(34) "We attended: Monte San Savino 2025"
        ["title_hrv"]=>
        string(39) "Nastupili smo na: Monte San Savino 2025"
        ["mask_eng"]=>
        string(33) "we_attended_monte_san_savino_2025"
        ["mask_hrv"]=>
        string(38) "nastupili_smo_na_monte_san_savino_2025"
        ["content_eng"]=>
        string(13933) "

    Our Ivan brings you a report from the best miniature painting competition in the world.

    Click for enlarged picture

    In a small town in Italy, one of the largest and most prestigious miniature exhibitions in the world has been held every year since 2006, bringing together miniaturists from all over the world. The Knezović clan decided that it was a shame that Croatians did not come to the Monte San Savino Show, so after a great time at Kontrast, a miniature exhibition in Warsaw, we decided to visit Italy as well.

    Click for enlarged picture

    The exhibition is held in Tuscany, and all the content related to it is located within the walls of the castle around which most of the town is located. The exhibition is set in an exceptionally beautiful setting of a medieval castle, with which no other similar miniature event can be compared. The town itself allows visitors to easily get to know each other, as most of them gravitate to the square in the center of the castle.

    Click for enlarged picture

    We set off on Friday, November 14, 2025, and it took us about eight hours to get to our accommodation. Italian motorways are good, but Italians themselves often don't know what lanes are for or how to use turn signals. Large trucks often swerved left and right, and drivers usually only turned on their turn signals after they had finished changing lanes. Fortunately, none of the miniatures were damaged in transit. The Patafix and plastic box are more than enough protection for the models.

    We distributed a large number of flyers in the hope that some of the visitors would come to our Black Queen, and some even promised us that they would (try to) come. We also awarded the UMS Agram Best of Show medal. We did not proceed in a "judgmental" manner, but rather we sought the work (or works) of a miniaturist that we enjoy the most. I have long appreciated Magnus Fagerberg's works and have often used them as references in my own work. They were even better in person, which is usually the case with all top-notch works. Therefore, UMS Agram presented Magnus, in addition to the Best of Show medal, with a terranino to accompany the Monograph on our work.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    The exhibition itself featured the best works that we usually see on social networks, and there were about 2,000 of them in total. Almost all of the winners of this year's Golden Demon also brought their models to Monte San Savino.

    Click for enlarged picture

    The results we achieved were very good, considering the exceptionally high average quality of the works. Filip won one gold with his works in the Storytelling Standard category, while I (Ivan) won one bronze in the Storytelling Master category and one bronze in the Fantasy Painting Master category.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    I'll leave the best part of the article for last, photos of some of the models we saw. Filip has since learned how to use a macro lens, so I'd say the photos turned out great.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    " ["content_hrv"]=> string(13979) "

    Naš Ivan vam donosi reportažu sa najboljeg natjecanja u bojanju minijatura na svijetu.

    Click for enlarged picture

    U malom gradiću u Italiji svake se godine, još od 2006., održava jedna od najvećih i najprestižnijih izložbi minijatura na svijetu, koja okuplja minijaturiste iz cijeloga svijeta. Klan Knezović zaključio je da je šteta što na Monte San Savino Show ne dolaze Hrvati, pa smo nakon odličnog provoda na Kontrastu, izložbi minijatura u Varšavi, odlučili posjetiti i Italiju.

    Click for enlarged picture

    Izložba se održava u Toskani, a svi sadržaji vezani uz nju smješteni su unutar zidina dvorca oko kojeg se nalazi veći dio mjesta. Izložba je postavljena u iznimno lijepom ambijentu srednjovjekovnog dvorca, s kojim se ne može usporediti nijedan drugi sličan minijaturistički događaj. Sam gradić omogućuje posjetiteljima da se lako upoznaju, jer većina njih gravitira trgu u središtu dvorca.

    Click for enlarged picture

    Na put smo krenuli u petak, 14. studenoga 2025., te smo putovali oko osam sati do našeg smještaja. Talijanske autoceste su dobre, ali sami Talijani nerijetko ne znaju čemu služe prometne trake ili kako se koriste žmigavci. Veliki kamioni često su lelujali lijevo–desno, a vozači su pokazivače smjera uglavnom uključivali tek nakon što bi već završili prestrojavanje. Nijedna minijatura srećom nije nastradala u prijevozu. Patafix i plastična kutija sasvim su dovoljna zaštita za modele.

    Podijelili smo veći broj letaka u nadi da će dio posjetitelja doći na naš Black Queen, a neki su nam čak i obećali da će (pokušati) doći. Dodijelili smo i UMS Agram Best of Show medalju. Nismo se vodili „sudački“, nego smo tražili rad (ili radove) jednog minijaturista u kojima najviše uživamo. Već dugo cijenim radove Magnusa Fagerberga i često sam ih koristio kao reference u vlastitom radu. Uživo su bili još bolji, što je u pravilu slučaj sa svim vrhunskim radovima. Stoga je UMS Agram Magnusu, uz Best of Show medalju, poklonio i jedan teranino za uz Monografiju o našem radu.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Na samoj izložbi mogli su se vidjeti najbolji radovi koje inače viđamo na društvenim mrežama, a ukupno ih je bilo oko 2000. Gotovo svi pobjednici ovogodišnjeg Golden Demona također su donijeli svoje modele na Monte San Savino.

    Click for enlarged picture

    Rezultati koje smo ostvarili bili su vrlo dobri, s obzirom na iznimno visoku prosječnu kvalitetu radova. Filip je sa svojim radovima u kategoriji Storytelling Standard osvojio jedno zlato, dok sam ja (Ivan) osvojio jednu broncu u kategoriji Storytelling Master i jednu broncu u kategoriji Fantasy Painting Master.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Za kraj ostavljam onaj najbolji dio članka, fotografije nekih od modela koje smo vidjeli. Filip je u međuvremenu izučio korištenje makro leće pa su fotografije rekao bih odlično ispale.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    " ["created"]=> string(19) "2025-11-24 08:44:10" ["modified"]=> string(19) "2025-11-24 08:44:10" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "35" ["group_id"]=> string(1) "1" ["first_name"]=> string(5) "Marko" ["last_name"]=> string(9) "Paunović" ["first_name_mask"]=> string(5) "marko" ["last_name_mask"]=> string(8) "paunovic" ["username"]=> string(5) "marko" ["password"]=> string(40) "3bd37b326d19d1880d3b93a4b32e8fb3a90fa122" ["born"]=> string(19) "2033-03-07 20:35:00" ["created"]=> string(19) "2009-06-02 20:37:03" } }
    Marko Paunović, 24.11.2025.
  • Znanost iza akrilnih boja
              array(2) {
      ["Article"]=>
      array(10) {
        ["id"]=>
        string(3) "480"
        ["member_id"]=>
        string(2) "64"
        ["title_eng"]=>
        string(29) "Science behind Acrylic Paints"
        ["title_hrv"]=>
        string(25) "Znanost iza akrilnih boja"
        ["mask_eng"]=>
        string(29) "science_behind_acrylic_paints"
        ["mask_hrv"]=>
        string(25) "znanost_iza_akrilnih_boja"
        ["content_eng"]=>
        string(4438) "

    In this article, our Dunja takes us behind the science of acrylic paints!

    Acrylic paints – high pigment content and good coverage. If they are well formulated, they stay where you apply them, don't leave "brush marks" and dry slowly enough to do what you want on the miniature, yet still fast enough.

    Click for enlarged picture

    Composition:

    • Binders (eng. resin) – form a film – in our case probably pure acrylates, I suspect they are styrene acrylates.
    • Fillers – in addition to adding volume to the paint, they also affect the viscosity, coverage and appearance of the dry film
    • Pigments – the main division is into organic pigments and inorganic pigments. Inorganic ones are more covering but have less vivid shades, while organic ones are often quite poorly covering (yellow for example) but their shades are vivid and bright

    Additives:

    • Anti-foam
    • Rheological modifiers – affect the behavior of wet paint on the substrate (e.g. spillage) and the behavior of the paint when a force is applied to it (brush, roller, spray, airbrush). Rheological modifiers also include thickeners that affect the viscosity of the paint.
    • Dispersants – envelop pigment and filler particles and prevent their agglomeration during standing. Good dispersion of pigment and filler affects the coverage and uniform appearance of the dry film. There are a bunch more but I won't go into too much detail
    • Solvent – ​​in this case water.

    Contrast paints and speed paints – high pigment content, but not so much that it causes high coverage. They are formulated to spread, not to stay where you put them. The result of spreading is that the paint collects in the recesses, where a thicker film of paint remains than on the protruding parts of the miniature. Where the film of paint is thicker (the recesses), the shade of the contrast paint is more pronounced, unlike on the protruding parts where the film is thinner, which is why the shade is then influenced by the color of the substrate.

    Click for enlarged picture

     

    Composition:

    • Binders
    • Pigments
    • Additives – all listed above + surfactants that reduce the surface tension of the wet paint film, which is why it flows
    • solvent
    • I would say they do not contain fillers, or contain very, very little of them

     

    Washes – similar in formulation and behavior to contrast agents, only they have a much lower proportion of pigments, certainly no fillers, a higher proportion of surfactants, lower viscosity, and probably less binders.

    Click for enlarged picture

    If we want to greatly dilute acrylic paint or contrast, it is better to use a product intended for this purpose from the manufacturer of that paint rather than water, because it contains all the necessary amount of binders and additives for that paint to retain its properties.

    Click for enlarged picture

    " ["content_hrv"]=> string(4306) "

    U ovom članku, naša Dunja nam otkriva znanost iza akrilnih boja.

    Akrilne boje – visoki udio pigmenta i dobra pokrivnost. Ako su dobro formulirane ostaju tamo gdje ih naneseš, ne ostavljaju „brush marks“ i suše se dovoljno sporo da stigneš napravit što želiš na minijaturi a opet dovoljno brzo.

    Click for enlarged picture

    Sastav:

    • Veziva (eng. resin) – formiraju film – u našem slučaju vjerojatno čisti akrilati, sumnjam da su stiren akrilati.
    • Punila – osim što dodaju volumen boji utječu i na viskoznost, pokrivnost i izgled suhog filma
    • Pigmenti – glavna podjela je na organske pigmente i anorganske pigmente. Anorganski su više pokrivni ali manje živih nijansi, dok su organski često dosta loše pokrivni (žuti npr) ali zato su im nijanse žive i jarke

    Aditivi:

    • Protiv pjene
    • Reološki modifikatori – utječu na ponašanje mokre boje na podlozi (npr razlijevanje) i na ponašanje boje dok na nju djeluje sila (kist, valjak, sprej, airbrush). Pod reološke modifikatore spadaju i ugušćivači koji utječu na viskozitet boje.
    • Dispergatori – obavijaju čestice pigmenata i punila i sprječavaju aglomeraciju istih stajanjem. Dobra dispergiranost pigmenta i punila utječe na pokrivnost i ujednačen izgled suhog filma.
    • Ima ih još hrpa ali neću toliko u detalje
    • Otapalo – u ovom slučaju voda.

    Kontrastice i speed paints – visoki udio pigmenta, ali ne toliki da uzrokuje visoku pokrivnost. Formulirane su da se razlijevaju, a ne da ostaju tamo gdje ih staviš. Posljedica razlijevanja je skupljanje boje u udubine gdje onda ostane deblji film boje nego na isturenim dijelovima minijature. Tamo gdje je film boje deblji (udubine) nijansa kontrastice izraženija, za razliku od isturenih dijelova na kojima je film tanji zbog čega na nijansu onda utječe boja podloge.

    Click for enlarged picture

    Sastav:

    • Veziva
    • Pigmenti
    • Aditivi – svi nabrojani gore +
    • surfakanti koji smanjuju površinsku napetost mokrog filma boje zbog čega i dolazi do razlijevanja
    • otapalo
    • rekla bih da ne sadrže punila, ili ih sadrže vrlo vrlo malo

     

    Washevi – po principu formuliranja i ponašanju slični kontrasticama, samo imaju puno manji udio pigmenata, sigurno ne sadrže punila, veći udio surfakanata, manji viskozitet i vjerojatno manje veziva.

    Click for enlarged picture

    Ako želimo jako razrijediti akrilnu boju ili kontrasticu bolje je koristiti za to predviđen proizvod od proizvođača te boje nego vodu, jer sadrži svu potrebnu količinu veziva i aditiva kako bi ta boja zadržala svoja svojstva.

    Click for enlarged picture

    " ["created"]=> string(19) "2025-11-20 13:03:37" ["modified"]=> string(19) "2025-11-20 13:03:37" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "64" ["group_id"]=> string(1) "1" ["first_name"]=> string(9) "Krunoslav" ["last_name"]=> string(8) "Belinić" ["first_name_mask"]=> string(9) "krunoslav" ["last_name_mask"]=> string(7) "belinic" ["username"]=> string(5) "Kruno" ["password"]=> string(40) "eb3fda45fbec0258e90d809803b10491c548b22f" ["born"]=> string(19) "2015-01-18 09:19:00" ["created"]=> string(19) "2015-01-18 09:20:39" } }
    Krunoslav Belinić, 20.11.2025.
  • Nastupili smo na: Modelmania 2025
              array(2) {
      ["Article"]=>
      array(10) {
        ["id"]=>
        string(3) "479"
        ["member_id"]=>
        string(2) "35"
        ["title_eng"]=>
        string(28) "We attended: ModelMania 2025"
        ["title_hrv"]=>
        string(33) "Nastupili smo na: Modelmania 2025"
        ["mask_eng"]=>
        string(27) "we_attended_modelmania_2025"
        ["mask_hrv"]=>
        string(32) "nastupili_smo_na_modelmania_2025"
        ["content_eng"]=>
        string(6552) "

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    " ["content_hrv"]=> string(7147) "

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    U subotu 25.10.2025. održao se Foto Video Show & ModelMania Zagreb u Kongresnoj dvorani na Zagrebačkom Velesajmu. UMS Agram je nastupio s prezentacijom rada naših raznih programa poput Advent u Agramu, Agram Group Build, Agram Lego Sekcija i Knjižnica i čitaonica UMS "Agram".

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Naši volonteri, Kruno i Marko bili su tamo od 10 ujutro i odgovarali na pitanja s čime se bavimo.

    Click for enlarged picture

    Antoni i Lav su bili zaduženi za demonstriranje stolne strateške igre Gaslands!

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Kruno je držao Back to Basics radionice bojanja minijatura!

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    " ["created"]=> string(19) "2025-11-05 11:52:52" ["modified"]=> string(19) "2025-11-05 11:52:52" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "35" ["group_id"]=> string(1) "1" ["first_name"]=> string(5) "Marko" ["last_name"]=> string(9) "Paunović" ["first_name_mask"]=> string(5) "marko" ["last_name_mask"]=> string(8) "paunovic" ["username"]=> string(5) "marko" ["password"]=> string(40) "3bd37b326d19d1880d3b93a4b32e8fb3a90fa122" ["born"]=> string(19) "2033-03-07 20:35:00" ["created"]=> string(19) "2009-06-02 20:37:03" } }
    Marko Paunović, 05.11.2025.
  • Tabla za Necropolis – dio 1
              array(2) {
      ["Article"]=>
      array(10) {
        ["id"]=>
        string(3) "478"
        ["member_id"]=>
        string(2) "96"
        ["title_eng"]=>
        string(23) "Necropolis Board part 1"
        ["title_hrv"]=>
        string(29) "Tabla za Necropolis – dio 1"
        ["mask_eng"]=>
        string(23) "necropolis_board_part_1"
        ["mask_hrv"]=>
        string(25) "tabla_za_necropolis_dio_1"
        ["content_eng"]=>
        string(4313) "

    Click for enlarged picture

    In October we started with our first board for Necropolis, and with an appropriate theme! – the Eternal Autumn configuration from the Necropolis rulebook. The configuration is such that it only requires 3 trees, which we considered too boring, so instead of one tree, we plan to build a cubic lime kiln and 2 streams.

    Click for enlarged picture

    The board is inspired by Hawthorne's story Ethan Brand, where several characters talk about the unforgivable sin (next to a lime kiln in the middle of an American pastoral idyll). Aesthetically, we're aiming for early fall with rural motifs, along with gnarled trees (ala Burton's Sleepy Hollow) and a few pumpkins.

    Click for enlarged picture

    For now, we are very far from any aesthetic choices because we have dealt with the basic structure of the board: the housing is made of pine glued boards for the floor and pine profiles for the sides. After we glued everything with Drvofix, the entire housing was finely sanded. The size of the Styrodur board that fits into the housing is 40cmx40cmx2cm (Necropolis standard is 16"x16").

    Click for enlarged picture

    The placement of the stream itself was difficult to choose due to the peculiar, angular deployment in Necropolis, so we used token strings to try out a few potential streams that would least interfere with the game. Although we planned to keep our forest streams shallow, we still carved channels with a scalpel and a rotary multitool and coated the beds with diluted texture paste. While the paste dried, we added various sizes of pebbles and created a transition across the stream with larger pebbles.

    Click for enlarged picture

    The trees are actually real mangroves, so they have natural knots and twists. To add a Sleepy Hollow feel, we hollowed out a few holes in the wood to house the greenstuff faces. We propped up one tree with pieces of pine bark so it wouldn't lean too much and interfere with play.

    Click for enlarged picture

    The next step is to cover the entire board with a mixture of gypsum and sand and make the stove itself.

    Click for enlarged picture

    " ["content_hrv"]=> string(4295) "

    Click for enlarged picture

    U listopadu smo započeli s našim prvim boardom za Necropolis, i to s primjerenom tematikom! – Eternal Autumn konfiguracijom iz Necropolis rulebooka. Konfiguracija je takva da nalaže samo 3 stabla, što smo smatrali predosadnim te umjesto jednog stabla kanimo izraditi kockastu vapnenu peć i 2 potoka.

    Click for enlarged picture

    Board je inspiriran Hawthorneovom pričom Ethan Brand, gdje nekoliko likova priča o neoprostivom grijehu (pored vapnare usred američke pastoralne idile). Estetski ciljamo na ranu jesen s ruralnim motivima, uz kvrgava stabla (ala Burtonov Sleepy Hollow) i nekoliko bundeva.

    Click for enlarged picture

    Za sada smo jako daleko od ikakvih estetskih odabira jer smo se nosili s osnovnom građom boarda: kućište je napravljeno od borovih lijepljenih dasaka za podni dio i borovih profila za bočne strane. Nakon što smo sve zalijepili drvofixom, cijelo kućište je fino izbrušeno. Veličina stirodur ploče koja sjeda u kućište je 40cmx40cmx2cm (Necropolis standard je 16“x16“).

    Click for enlarged picture

    Sami smještaj potoka bilo je teško odabrati zbog osebujnog, kutnog deploymenta u Necropolisu pa smo koristili nizove tokena da isprobamo nekoliko potencijalnih tokova koji bi najmanje ometali igru. Iako planiramo da nam šumski potoci budu plitki, i dalje smo skalpelom i rotirajućim multitoolom izrezbarili kanale i premazali korita razrijeđenom teksturnom pastom. Dok se pasta sušila, ubacili smo razne veličine kamenčića i uspostavili prijelaz preko potoka većim kamenčićima.

    Click for enlarged picture

    Stabla su zapravo pravo mangrovo drvo, tako da ima prirodne kvrge i zavijutke. Kako bismo dodali sleepy hollow šmek, izdubili smo nekolika rupa u drvu gdje bismo smjestili greenstuff lica. Jedno smo drvo poduprli s komadima borove kore kako ne bi bilo previše nagnuti i ometalo igru.

    Click for enlarged picture

    Sljedeći korak je prekrivanje cijelog boarda smjesom gipsa i pijeska te izrada same peći.

    Click for enlarged picture

    " ["created"]=> string(19) "2025-11-05 11:09:46" ["modified"]=> string(19) "2025-11-05 11:09:46" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "96" ["group_id"]=> string(1) "2" ["first_name"]=> string(6) "Antoni" ["last_name"]=> string(10) "Pastuović" ["first_name_mask"]=> string(6) "antoni" ["last_name_mask"]=> string(9) "pastuovic" ["username"]=> string(6) "antoni" ["password"]=> string(40) "5dfa823ee30df1936c1792d4c8348a4bcf4c64e2" ["born"]=> string(19) "2005-04-04 18:52:00" ["created"]=> string(19) "2019-04-04 18:53:09" } }
    Antoni Pastuović, 05.11.2025.

Svi članci

Najnoviji izvještaji s bojišta

Svi izvještaji s bojišta