Izrada igraće table – dio 1.

Marko Paunović, 27.09.2020.

U prošlim izdanjima bavio sam se različitim oblicima terena za svoje igre u Malifauxu, a čak sam i napravio modularnu igraću ploču za sve terene na divljem zapadu. Sada je bilo vrijeme za nešto drugo i pomislio sam: Ne bi li bilo super imati čitavu igraću ploču koja je napravljena display baze na figurama za natjecanje, i još k tome smjestiti tablu u zimu? Dakle, u ovom i sljedećem članku bavit ću se time!

Pažljivi čitatelji već će znati moju mantru o svim velikim projektima koje poduzimam. Kada započinjete projekt takve veličine, uvijek planirajte unaprijed. Pokušajte smisliti sve stvari koje želite sadržavati u vašem projektu. Iz toga ćete moći dobiti potrebne alate i materijale. Nakon što završite taj popis, imat ćete pregled aktivnosti koje trebate obaviti i kojim redoslijedom bi trebali ići. Dakle, ideja je imati jednu ploču za moje igre u Malifauxu, što znači da bih trebao 90x90cm ( 3'x3 ') ploča. U ovom trenutku, vjerojatno drveni. Tada sam počeo planirati koje će se značajke staviti na moju ploču. Odlučio sam krenuti sa zaleđenom rijekom, s par prijelaza od kojih će jedan biti most. Želio bih barem jednu cestu i nekoliko staza koje ne bi bile (u potpunosti) prekrivene snijegom. Također bih htio dodati nekoliko razina na svoju ploču kako ne bi bilo jednostavno ravno. Dvije ili tri razine bile bi savršene. Kako ovo neće biti ploča s nepokretnim terenom, još uvijek će mi trebati dosta ravnih površina da postavim scenografiju prije igara. Baš u ovo vrijeme, tijekom planiranja, sjetio sam se da Udruga ima netaknute komade terena od hrvatske hrvatske tvrtke Tabletop World. Oni proizvode rezinske terene visoke kvalitete. Međutim, oni samo rade fantastične / srednjovjekovne tipove zgrada. Odlučio sam ih upotrijebiti kao nacrt mog budućeg terena za Malifaux, planirajući tako obrise. Ili jednostavno napraviti stol za Frostgrave!

Click for enlarged picture

Planiranje

Dakle, nakon planiranja, sastavio sam popis potreba i želja koje će mi, nadam se, pomoći u spisku materijala i alata, kao i usredotočiti se na sam projekt (tako da ne dodajem previše dodatnih detalja koji bi zatrpali ploču): 1. jedna ploča, jednodijelna, čvrsta Z 1.1. veličina cijele ploče: 90 x 90cm (ili što je moguće bliže) Z 2. vodeni efekti Z 2.1. smrznuta rijeka Z 2.2. nekoliko prelaza rijeke Z 2.2. jedan od prijelaza trebao bi biti pravi most Ž 3. ceste itd. Ž 3.1. zemljani putevi - nekoliko koji vode od područja rezerviranih za zgrade do glavne ceste Z 3.2. glavna cesta - koja vodi na i sa mosta (ili širokim križanjem) Z 4. razine Z 4.1. druga razina (2 cm - visina jedne ploče stirodura) Z 4.2. treća razina (ako je moguće - 2x ploča stirodura 2 cm ili pojedinačna ploča od 5 cm) Ž 5. ravna područja za budući teren i zgrade Z 5. upotrijebiti materijale - što je moguće lakše Ž 6. okvir - čvrst koji se neće savijati ili lako slomiti radi zaštite glavnog tijela ploče Z

Click for enlarged picture

Nakon sastavljanja popisa, neke su stvari počinjale postajati jasne kako bih mogao napraviti svoju preliminarnu skicu. Srećom, baš u vrijeme kad sam započeo ovaj projekt, gospođa i ja odlučili smo se riješiti našeg kreveta koji je bio napravljen od dvije čvrste ploče iverice debljine 19 mm, veličine oko 90 x 200 cm. Pa sam zaključio da ću jednu ploču izrezati na dvije ploče veličine 90x90cm i imati baze za dvije table. Gotovo savršeno. Gotovo jer bih trebao obaviti neke pripreme na ploči kako bih zapunio rupe i popunio rubove na kojima je ploča bila izrezana. Što se tiče ostalih potreba i želja, trebao bih nešto za izradu okvira (u ovom trenutku, vjerojatno drvene letvice), nekoliko komada stirodura, nešto korijenja i nešto škriljevca. Ostatak materijala bi bio uobičajen - super ljepilo, PVA ljepilo, nekoliko vrsta šljunka i pijeska, nešto DAS glinamola i nešto gipsa. Za rijeku će mi trebati malo rezina - ali ne previše jer je cijela ideja imati plitku, smrznutu rijeku. Na kraju, očito, trebam i obilnu količinu snježnog materijala, nešto za napraviti led i nekoliko paketa paste za izradu siga.

Click for enlarged picture

- ljepila - PVA 1kg, 1x10g Superglue
- boje i sprejevi - 6 Pebeo Deco boja (crna, bijela, siva, smeđa, oker i pepela), jedan crni, pepeljasti, sivo bijeli i čisto bijeli mat akrilni sprej i jedan prozirni mat akrilni sprej
- velike pemzle br. 90, br. 40
- zračni kist
- veličina kista 16
- stirodur - 1 ploča (1200 x 600 x 20 mm)
- stirodur - 1 ploča (1200 x 600 x 50 mm)
- drvene letvice - četiri komada (25 ili 30 x 5 x 1000 mm)
- do dvadeset M2,5x15 vijaka
- balza debljine 4mm (10 x 1000 mm)
- DAS glinamol (1kg)
- gips (1 kg)
- pijesak i šljunak (četiri ili pet veličina)
- mala vreća od škriljevca
- nekoliko korijena
- plastična folija
- statička trava i busenovi (tri do četiri sorte)
- Smola (Gedeo kristalna smola ili samo ekstra težak gel od Vallejo)
- NOCH icicles
- NOCH proizvodi za snijeg (2 paketa)
- NOCH kristali leda
- skalpel
- škare
- odvijač
- dlijeto i čekić
- električna bušilica
- ručna bušilica
- kružna pila
- pila
- brusilica
- vibro-brusilica
- pila za modele
- brusni papir
- krep traka

Ovdje u popis sam uključio i električni i ručni alat. Očito možete koristiti samo jedan. Ako nemate električne, ručni će jednako tako obaviti posao. Samo će potrajati malo duže i moždas će vas malo naznojiti. Ne volim znoj, pa koristim električne.

Također, kada radite takav popis, možete dodati i lokaciju trgovine u kojoj možete kupiti te predmete, a to će učiniti vašu kupovinu lakšom i bržom. Kad se sve zbroji, smatram da moja ploča neće koštati puno (osim dodataka za snijeg i vodu).

Click for enlarged picture

Pripremni radovi

Kao što je gore spomenuto, prvo što sam trebao učiniti je napuniti okrugle rupe u ploči. Imao sam dugu debatu kako to učiniti, ali na kraju sam odlučio da je najlakši način da ga napunim gipsom. Izrezao dovoljno komada plastične folije i zalijepio ih na jednu stranu (to bi bila gornja strana) ploče pomoću krep trake. Zatim sam prevrnuo ploču i pomiješao sam oko pola litre gipsa i ulio ga u rupe. Gips je bio dubine oko 0,5-1cm. Nakon što se očvrsnuo, odlučio sam upotrijebiti PVA ljepilo za dodatnu snagu. Ostavio sam ljepilo i gips da se stvrdne nekoliko dana, jer smo bili usred zime, a sve svoje radove na terenimu radim u negrijanoj garaži.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Početak izrade

Kad su rupe začepljene, napokon sam mogao započeti s izgradnjom ploče. Okrenuo sam dasku tako da gornja strana bude opet gore i skinuo sam krep traku s plastičnim folijama. U to sam vrijeme postavio terene Tabletop World. Jednom kad sam ih postavio, upotrijebio sam crvene i crne markere da bih ucrtao dizajn na samu ploču. Nisam bio baš zadovoljan s postavljanjem pa sam zamijenio most i još jednom nacrtao njegove obrise. Kad sam nacrtao obris, izrezao sam komade stirodura i pažljivo ih stavio na svoju ploču. Također sam stavio TTW teren na stiroporne ploče kako bih bio siguran da imam dovoljno prostora oko njih da se moji modeli mogu kretati tijekom igara. Kad sam bio zadovoljan postavljanjem, PVA ljepilom sam zaljepio komade stirodura na njihova mjesta. Također sam vezu učvrstio krep trakom koju ću ukloniti nakon što se PVA ljepilo osuši.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Izrada okvira table

Kad su se zalijepili dijelovi stirodura, nastavio sam raditi okvir ploče. U Bauhausu sam uspio nabaviti četiri letvice od lipe veličine 25x5x1000 mm. Narezao sam ih na veličinu pomoću pile i osigurao da imam 1cm više nego što mi je potrebno. Na ovaj način mogao bih obložiti stranice okvira pod kutom od 45 stupnjeva kako bi se savršeno uklopili.

Imajte na umu da uvijek možete koristiti pilu za modeliranje, brusni papir i odvijač umjesto ubodne pile, brusilice i bušilice.

Koristeći balzu debljine 5 mm, izrezao sam nekoliko traka kako bih pokrio rupu na jednom od rubova ploče, a zatim nastavio pričvršćivati okvire na ploču vijcima M2,5x15. Koristio sam tri po svakoj bočnoj strani te sam napunio male pukotine između ploče i okvira pomoću PVA ljepila za dodatnu čvrstoću veze.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

IDEJE

Za vrijeme izrade diorame Snowpocalypse (iliti, Frozen Stiff) koristio sam škriljevac za pravljenje litica. Za tu sam izgradnju trebao samo nekoliko šačica. A za ovu tablu sam zaključio da ću trebati još malo. Srećom po mene, brdo Medvednica je puna škriljevca, pa sam odlučio prošetati s prijateljem i otići skupiti vreću slomljenog kamenja. Tijekom ovih planinarenja volim fotografirati prirodu jer je zaista dobar izvor inspiracije. Kad sam se vratio, morao sam oprati kamenje u sapunskoj vodi da uklonim prljavštinu jer se boja inače ne bi dobro držala na kamenju. Koristio sam toplu vodu i nekoliko ponavljanja postupka dok nisam dobio skoro čistu sapunicu. Ostavio sam da se osuši nekoliko dana u blizini grijača. Kad se škriljevac osušio, spremio sam ih u dvije kutije. Jedan je za stvarno velike komade, a drugi za manje i krhotine. To će ubrzati postupak izbora kamenja pri izradi obale i litica.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

IZRADA I OBLIKOVANJE TERENA

Trganje škriljevca

Jedna od prednosti upotrebe škriljevca je ta što je to stvarno mekan materijal koji je rezultat njegovog postanka. To je sitnozrnata, lisnata, homogena metamorfna stijena, izvedena iz izvorne sedimentne stijene škriljaca sastavljene od gline ili vulkanskog pepela putem regionalnog metamorfizma niske klase. To je najfinija zrnata folirana metamorfna stijena. Folijarnost možda ne odgovara izvornom sedimentnom sloju, već je u ravninama okomitim na smjer metamorfne kompresije. Drugim riječima, puna je slojeva i pomoću samo malo sile možete ga podijeliti na manje / tanje komade. Za to sam želio upotrijebiti dlijeto koji nisam mogao pronaći. Budući da sam lijen, prekinuo sam potragu i umjesto toga posao odradio normalnim odvijačem.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Obale rijeke

Nakon što sam napravio sve potrebne komade škriljevca, nastavio sam ih lijepiti duž buduće obale rijeke. Koristio sam komade visoke 0,5-1cm i ravnomjerno ih rasporedio duž obala. Također sam zalijepio nekoliko komada unutar korita kako bih oblikovao buduće riječne prijelaze. Igrači će odlučiti hoće li to smatrati teškim terenom ili ne.

Click for enlarged picture

Litice

Izvorno sam htio napraviti sve litice škriljevcem. Samo ih stavite komad po komad i zalijepite ih na mjesto. A nakon toga, gipsom zapunite praznine između tijela stirodurnog „brda“ i stranica napravljenih od škriljevca. Međutim, sveukupno je bilo preko 3m litice visoke 2cm, tako da sam odustao od toga. Barem dok prvo nisam probao nešto.

Položio sam sloj DAS glinamola oko svih svojih litica i koristio sam sloj natopljenog PVA ljepila da ga bolje pričvrstim na stranice stirodura. Dok je glinamol još uvijek bio vlažan i gipak, gurnuo sam veći komad škriljevca u njega kako bih oblikovao lice litice. Nakon što sam to učinio na cijeloj litici, dodao sam manje komade škriljevca i ubacio ih u glinamol i ostavio ih da se zalijepe Ovim načinom uštedio sam na materijalu i vremenu jer je to bio zaista brz postupak s tek nešto nižim standardom završetka.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Izravnavanje terena oko kamenih obala.

Kako su se korita rijeke i litice sada osušila, sada sam morao izravnati nešto višu površinu oko korita do ostatka ploče. Da bih to učinio, još jednom sam umješao gips. To je isti onaj koji sam koristio za punjenje rupa na ploči, ali postalo je ružičasto jer sam istu vodu koristio za omekšavanje crvene gline, koja je obojala gips. Pobrinuo sam se da gips nije previše tekući. Želio sam konzistenciju paste kako bih mogao oblikovati kut koji sam želio, a ne da iscuri.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Brušenje gipsa

Dok sam uljevao gips kako bih izravnao zemlju oko obala, primijetio sam kako neki moji odljevci gipsa u rupama na ploči ploči blago strše. Budući da su rupe bile savršeni krugovi, morao sam postrugati višak materijala jer kad bi daska bila teksturirana i obojena, definitivno bi se vidio kao previše pravilan oblik. Koristio sam tračnu brusilicu, ali možete koristiti i uobičajeni brusni papir. Kad sam završio s brušenjem, sakupio sam svu nečistoću s ploče jer je sljedeći korak bio tekstura!

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Dodavanje teksture

Dodavanje teksture ima dvije glavne svrhe. Prvo je očito estetika. Što je više teksture, bolji će teren izgledati. Međutim, na nekim mjestima tekstura ima i drugu svrhu. Ovisno o materijalima koje koristite (poput stirodura), neki sprejevi mogu otopiti bazu vašeg terena, što definitivno ne želite. Zato upotrebljavate razvodnjeno PVA ljepilo pomiješano s malo pijeska.

Srećom po mene, veći dio moje ploča je drven i / ili prekrivena gipsom, tako da ne moram voditi računa da mješavina vode i PVA bude većinski PVA tako da tvori zaštitni premaz. Međutim, postoje mjesta na kojima postoji samo stirodur. Na tim mjestima morao sam paziti. Iako, zbog čitave teme ploče, ne bi bilo strašno ako bih izostavio teksturu na nekoliko mjesta. Zašto? Jer čak i ako sprej otopi stirodur na mjestima, ploča će na kraju biti prekrivena snijegom, tako da uvijek mogu prikriti svoje pogreške.

Click for enlarged picture

Korito rijeke

Prvo sam počeo s koritom rijeke. Kako je cijela ideja rijeke da je uglavnom smrznuta, odlučio sam se poslužiti najjednostavnijom metodom i upotrijebiti samo jednu veličinu pijeska, najmanju. Pokrio sam cijelu površinu rijeke lagano razvodnjenim PVA ljepilom i posipao sve slojem pijeska za činčile. Ostavio sam da se osuši preko noći.

Click for enlarged picture

Cesta i putovi

Na glavnoj cesti koristio sam nekoliko veličina pijeska i šljunka. Kao i kod rijeke, prvo sam cijelo područje prekrila lagano razrijeđenim PVA ljepilom (tek toliko da se lako razmazuje). Potom sam sporadično posipao najveće zrno usred puta. Oko najvećih komada sam tada posipala malo manje šljunke. Na kraju sam završio s najsitnijim pijeskom za činčile.

Staze, puteljke te područja na kojima bi se građevine / drugi tereni postavljali tijekom igara posipani su isključivo pijeskom za činčile.

Click for enlarged picture

Druge teksture

Ostatak tekstura je rađen pomoću dvije različite veličine zrna. Negdje na sredini između malog šljunka i pijeska za činčile koji se koristi na glavnoj cesti. Još jednom sam razmazao smjesu vode i PVA ljepila. Međutim, ovaj put prije posipavanja pijeska stavio sam nekoliko komada škriljevca. Pažljivo sam birao mjesta na koja sam ih postavio kako ne bi bili na putu budućeg terena. To je dodalo još detalja cijeloj ploči i pomoglo razbiti velike ravne površine čak i ako terena nema. Kad sam bio zadovoljan smještajem i količinom komada škriljevca, posipao sam veće od dva zrna, a zatim i sitniji pijesak.

Click for enlarged picture

U sljedećem ću se članku pozabaviti ostatkom pijeska i šljunka koji se nije zalijepio za bazu. Tada ću obojiti ploču i dodati razne vegetacije. Voda će se također dodati u korito rijeke, a dodat ću i razne zimske dodatke, poput snijega, leda i siga.

Najnoviji članci

  • Back to Basics radionice bojanja minijatura u Galeriji i ČitaoniciVN
              array(2) {
      ["Article"]=>
      array(10) {
        ["id"]=>
        string(3) "482"
        ["member_id"]=>
        string(2) "64"
        ["title_eng"]=>
        string(70) "Back to Basics Workshops in Galerija VN, a part of Libraries of Zagreb"
        ["title_hrv"]=>
        string(70) "Back to Basics radionice bojanja minijatura u Galeriji i ČitaoniciVN "
        ["mask_eng"]=>
        string(69) "back_to_basics_workshops_in_galerija_vn_a_part_of_libraries_of_zagreb"
        ["mask_hrv"]=>
        string(68) "back_to_basics_radionice_bojanja_minijatura_u_galeriji_i_citaonicivn"
        ["content_eng"]=>
        string(4425) "

    Click for enlarged picture

    During October and November, we held our Back to Basics miniature painting workshops for the youngest at the Zagreb City Libraries.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    The second set of three workshops was held in the Gallery VN on October 30, November 6 and 8, 2025.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    During the workshops, our youngest participants painted chibi figures from the UMS Agram line and made a castle from upcycled materials.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    More photos can be found on our social media.

    Click for enlarged picture

    " ["content_hrv"]=> string(4473) "

    Click for enlarged picture

    Tijekom listopada i studenog u Knjižnicama Grada Zagreba smo održali naše Back to Basics radionice bojanja minijatura za najmlađe. 

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Drugi set od tri radionice održan je u Galeriji i čitaonici VN 30.10. te 6. i 8.11.2025. 

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Tijekom radionica naši najmlađi polaznici su bojali chibi figure iz linije UMS Agram te izrađivali dvorac od upcycle materijala.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Više fotografija potražite na našim socijalnim mrežama!

    Click for enlarged picture
    " ["created"]=> string(19) "2025-12-04 09:07:44" ["modified"]=> string(19) "2025-12-04 09:11:27" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "64" ["group_id"]=> string(1) "1" ["first_name"]=> string(9) "Krunoslav" ["last_name"]=> string(8) "Belinić" ["first_name_mask"]=> string(9) "krunoslav" ["last_name_mask"]=> string(7) "belinic" ["username"]=> string(5) "Kruno" ["password"]=> string(40) "eb3fda45fbec0258e90d809803b10491c548b22f" ["born"]=> string(19) "2015-01-18 09:19:00" ["created"]=> string(19) "2015-01-18 09:20:39" } }
    Krunoslav Belinić, 04.12.2025.
  • Nastupili smo na: Monte San Savino 2025
              array(2) {
      ["Article"]=>
      array(10) {
        ["id"]=>
        string(3) "481"
        ["member_id"]=>
        string(2) "35"
        ["title_eng"]=>
        string(34) "We attended: Monte San Savino 2025"
        ["title_hrv"]=>
        string(39) "Nastupili smo na: Monte San Savino 2025"
        ["mask_eng"]=>
        string(33) "we_attended_monte_san_savino_2025"
        ["mask_hrv"]=>
        string(38) "nastupili_smo_na_monte_san_savino_2025"
        ["content_eng"]=>
        string(13933) "

    Our Ivan brings you a report from the best miniature painting competition in the world.

    Click for enlarged picture

    In a small town in Italy, one of the largest and most prestigious miniature exhibitions in the world has been held every year since 2006, bringing together miniaturists from all over the world. The Knezović clan decided that it was a shame that Croatians did not come to the Monte San Savino Show, so after a great time at Kontrast, a miniature exhibition in Warsaw, we decided to visit Italy as well.

    Click for enlarged picture

    The exhibition is held in Tuscany, and all the content related to it is located within the walls of the castle around which most of the town is located. The exhibition is set in an exceptionally beautiful setting of a medieval castle, with which no other similar miniature event can be compared. The town itself allows visitors to easily get to know each other, as most of them gravitate to the square in the center of the castle.

    Click for enlarged picture

    We set off on Friday, November 14, 2025, and it took us about eight hours to get to our accommodation. Italian motorways are good, but Italians themselves often don't know what lanes are for or how to use turn signals. Large trucks often swerved left and right, and drivers usually only turned on their turn signals after they had finished changing lanes. Fortunately, none of the miniatures were damaged in transit. The Patafix and plastic box are more than enough protection for the models.

    We distributed a large number of flyers in the hope that some of the visitors would come to our Black Queen, and some even promised us that they would (try to) come. We also awarded the UMS Agram Best of Show medal. We did not proceed in a "judgmental" manner, but rather we sought the work (or works) of a miniaturist that we enjoy the most. I have long appreciated Magnus Fagerberg's works and have often used them as references in my own work. They were even better in person, which is usually the case with all top-notch works. Therefore, UMS Agram presented Magnus, in addition to the Best of Show medal, with a terranino to accompany the Monograph on our work.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    The exhibition itself featured the best works that we usually see on social networks, and there were about 2,000 of them in total. Almost all of the winners of this year's Golden Demon also brought their models to Monte San Savino.

    Click for enlarged picture

    The results we achieved were very good, considering the exceptionally high average quality of the works. Filip won one gold with his works in the Storytelling Standard category, while I (Ivan) won one bronze in the Storytelling Master category and one bronze in the Fantasy Painting Master category.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    I'll leave the best part of the article for last, photos of some of the models we saw. Filip has since learned how to use a macro lens, so I'd say the photos turned out great.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    " ["content_hrv"]=> string(13979) "

    Naš Ivan vam donosi reportažu sa najboljeg natjecanja u bojanju minijatura na svijetu.

    Click for enlarged picture

    U malom gradiću u Italiji svake se godine, još od 2006., održava jedna od najvećih i najprestižnijih izložbi minijatura na svijetu, koja okuplja minijaturiste iz cijeloga svijeta. Klan Knezović zaključio je da je šteta što na Monte San Savino Show ne dolaze Hrvati, pa smo nakon odličnog provoda na Kontrastu, izložbi minijatura u Varšavi, odlučili posjetiti i Italiju.

    Click for enlarged picture

    Izložba se održava u Toskani, a svi sadržaji vezani uz nju smješteni su unutar zidina dvorca oko kojeg se nalazi veći dio mjesta. Izložba je postavljena u iznimno lijepom ambijentu srednjovjekovnog dvorca, s kojim se ne može usporediti nijedan drugi sličan minijaturistički događaj. Sam gradić omogućuje posjetiteljima da se lako upoznaju, jer većina njih gravitira trgu u središtu dvorca.

    Click for enlarged picture

    Na put smo krenuli u petak, 14. studenoga 2025., te smo putovali oko osam sati do našeg smještaja. Talijanske autoceste su dobre, ali sami Talijani nerijetko ne znaju čemu služe prometne trake ili kako se koriste žmigavci. Veliki kamioni često su lelujali lijevo–desno, a vozači su pokazivače smjera uglavnom uključivali tek nakon što bi već završili prestrojavanje. Nijedna minijatura srećom nije nastradala u prijevozu. Patafix i plastična kutija sasvim su dovoljna zaštita za modele.

    Podijelili smo veći broj letaka u nadi da će dio posjetitelja doći na naš Black Queen, a neki su nam čak i obećali da će (pokušati) doći. Dodijelili smo i UMS Agram Best of Show medalju. Nismo se vodili „sudački“, nego smo tražili rad (ili radove) jednog minijaturista u kojima najviše uživamo. Već dugo cijenim radove Magnusa Fagerberga i često sam ih koristio kao reference u vlastitom radu. Uživo su bili još bolji, što je u pravilu slučaj sa svim vrhunskim radovima. Stoga je UMS Agram Magnusu, uz Best of Show medalju, poklonio i jedan teranino za uz Monografiju o našem radu.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Na samoj izložbi mogli su se vidjeti najbolji radovi koje inače viđamo na društvenim mrežama, a ukupno ih je bilo oko 2000. Gotovo svi pobjednici ovogodišnjeg Golden Demona također su donijeli svoje modele na Monte San Savino.

    Click for enlarged picture

    Rezultati koje smo ostvarili bili su vrlo dobri, s obzirom na iznimno visoku prosječnu kvalitetu radova. Filip je sa svojim radovima u kategoriji Storytelling Standard osvojio jedno zlato, dok sam ja (Ivan) osvojio jednu broncu u kategoriji Storytelling Master i jednu broncu u kategoriji Fantasy Painting Master.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Za kraj ostavljam onaj najbolji dio članka, fotografije nekih od modela koje smo vidjeli. Filip je u međuvremenu izučio korištenje makro leće pa su fotografije rekao bih odlično ispale.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    " ["created"]=> string(19) "2025-11-24 08:44:10" ["modified"]=> string(19) "2025-11-24 08:44:10" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "35" ["group_id"]=> string(1) "1" ["first_name"]=> string(5) "Marko" ["last_name"]=> string(9) "Paunović" ["first_name_mask"]=> string(5) "marko" ["last_name_mask"]=> string(8) "paunovic" ["username"]=> string(5) "marko" ["password"]=> string(40) "3bd37b326d19d1880d3b93a4b32e8fb3a90fa122" ["born"]=> string(19) "2033-03-07 20:35:00" ["created"]=> string(19) "2009-06-02 20:37:03" } }
    Marko Paunović, 24.11.2025.
  • Znanost iza akrilnih boja
              array(2) {
      ["Article"]=>
      array(10) {
        ["id"]=>
        string(3) "480"
        ["member_id"]=>
        string(2) "64"
        ["title_eng"]=>
        string(29) "Science behind Acrylic Paints"
        ["title_hrv"]=>
        string(25) "Znanost iza akrilnih boja"
        ["mask_eng"]=>
        string(29) "science_behind_acrylic_paints"
        ["mask_hrv"]=>
        string(25) "znanost_iza_akrilnih_boja"
        ["content_eng"]=>
        string(4438) "

    In this article, our Dunja takes us behind the science of acrylic paints!

    Acrylic paints – high pigment content and good coverage. If they are well formulated, they stay where you apply them, don't leave "brush marks" and dry slowly enough to do what you want on the miniature, yet still fast enough.

    Click for enlarged picture

    Composition:

    • Binders (eng. resin) – form a film – in our case probably pure acrylates, I suspect they are styrene acrylates.
    • Fillers – in addition to adding volume to the paint, they also affect the viscosity, coverage and appearance of the dry film
    • Pigments – the main division is into organic pigments and inorganic pigments. Inorganic ones are more covering but have less vivid shades, while organic ones are often quite poorly covering (yellow for example) but their shades are vivid and bright

    Additives:

    • Anti-foam
    • Rheological modifiers – affect the behavior of wet paint on the substrate (e.g. spillage) and the behavior of the paint when a force is applied to it (brush, roller, spray, airbrush). Rheological modifiers also include thickeners that affect the viscosity of the paint.
    • Dispersants – envelop pigment and filler particles and prevent their agglomeration during standing. Good dispersion of pigment and filler affects the coverage and uniform appearance of the dry film. There are a bunch more but I won't go into too much detail
    • Solvent – ​​in this case water.

    Contrast paints and speed paints – high pigment content, but not so much that it causes high coverage. They are formulated to spread, not to stay where you put them. The result of spreading is that the paint collects in the recesses, where a thicker film of paint remains than on the protruding parts of the miniature. Where the film of paint is thicker (the recesses), the shade of the contrast paint is more pronounced, unlike on the protruding parts where the film is thinner, which is why the shade is then influenced by the color of the substrate.

    Click for enlarged picture

     

    Composition:

    • Binders
    • Pigments
    • Additives – all listed above + surfactants that reduce the surface tension of the wet paint film, which is why it flows
    • solvent
    • I would say they do not contain fillers, or contain very, very little of them

     

    Washes – similar in formulation and behavior to contrast agents, only they have a much lower proportion of pigments, certainly no fillers, a higher proportion of surfactants, lower viscosity, and probably less binders.

    Click for enlarged picture

    If we want to greatly dilute acrylic paint or contrast, it is better to use a product intended for this purpose from the manufacturer of that paint rather than water, because it contains all the necessary amount of binders and additives for that paint to retain its properties.

    Click for enlarged picture

    " ["content_hrv"]=> string(4306) "

    U ovom članku, naša Dunja nam otkriva znanost iza akrilnih boja.

    Akrilne boje – visoki udio pigmenta i dobra pokrivnost. Ako su dobro formulirane ostaju tamo gdje ih naneseš, ne ostavljaju „brush marks“ i suše se dovoljno sporo da stigneš napravit što želiš na minijaturi a opet dovoljno brzo.

    Click for enlarged picture

    Sastav:

    • Veziva (eng. resin) – formiraju film – u našem slučaju vjerojatno čisti akrilati, sumnjam da su stiren akrilati.
    • Punila – osim što dodaju volumen boji utječu i na viskoznost, pokrivnost i izgled suhog filma
    • Pigmenti – glavna podjela je na organske pigmente i anorganske pigmente. Anorganski su više pokrivni ali manje živih nijansi, dok su organski često dosta loše pokrivni (žuti npr) ali zato su im nijanse žive i jarke

    Aditivi:

    • Protiv pjene
    • Reološki modifikatori – utječu na ponašanje mokre boje na podlozi (npr razlijevanje) i na ponašanje boje dok na nju djeluje sila (kist, valjak, sprej, airbrush). Pod reološke modifikatore spadaju i ugušćivači koji utječu na viskozitet boje.
    • Dispergatori – obavijaju čestice pigmenata i punila i sprječavaju aglomeraciju istih stajanjem. Dobra dispergiranost pigmenta i punila utječe na pokrivnost i ujednačen izgled suhog filma.
    • Ima ih još hrpa ali neću toliko u detalje
    • Otapalo – u ovom slučaju voda.

    Kontrastice i speed paints – visoki udio pigmenta, ali ne toliki da uzrokuje visoku pokrivnost. Formulirane su da se razlijevaju, a ne da ostaju tamo gdje ih staviš. Posljedica razlijevanja je skupljanje boje u udubine gdje onda ostane deblji film boje nego na isturenim dijelovima minijature. Tamo gdje je film boje deblji (udubine) nijansa kontrastice izraženija, za razliku od isturenih dijelova na kojima je film tanji zbog čega na nijansu onda utječe boja podloge.

    Click for enlarged picture

    Sastav:

    • Veziva
    • Pigmenti
    • Aditivi – svi nabrojani gore +
    • surfakanti koji smanjuju površinsku napetost mokrog filma boje zbog čega i dolazi do razlijevanja
    • otapalo
    • rekla bih da ne sadrže punila, ili ih sadrže vrlo vrlo malo

     

    Washevi – po principu formuliranja i ponašanju slični kontrasticama, samo imaju puno manji udio pigmenata, sigurno ne sadrže punila, veći udio surfakanata, manji viskozitet i vjerojatno manje veziva.

    Click for enlarged picture

    Ako želimo jako razrijediti akrilnu boju ili kontrasticu bolje je koristiti za to predviđen proizvod od proizvođača te boje nego vodu, jer sadrži svu potrebnu količinu veziva i aditiva kako bi ta boja zadržala svoja svojstva.

    Click for enlarged picture

    " ["created"]=> string(19) "2025-11-20 13:03:37" ["modified"]=> string(19) "2025-11-20 13:03:37" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "64" ["group_id"]=> string(1) "1" ["first_name"]=> string(9) "Krunoslav" ["last_name"]=> string(8) "Belinić" ["first_name_mask"]=> string(9) "krunoslav" ["last_name_mask"]=> string(7) "belinic" ["username"]=> string(5) "Kruno" ["password"]=> string(40) "eb3fda45fbec0258e90d809803b10491c548b22f" ["born"]=> string(19) "2015-01-18 09:19:00" ["created"]=> string(19) "2015-01-18 09:20:39" } }
    Krunoslav Belinić, 20.11.2025.
  • Nastupili smo na: Modelmania 2025
              array(2) {
      ["Article"]=>
      array(10) {
        ["id"]=>
        string(3) "479"
        ["member_id"]=>
        string(2) "35"
        ["title_eng"]=>
        string(28) "We attended: ModelMania 2025"
        ["title_hrv"]=>
        string(33) "Nastupili smo na: Modelmania 2025"
        ["mask_eng"]=>
        string(27) "we_attended_modelmania_2025"
        ["mask_hrv"]=>
        string(32) "nastupili_smo_na_modelmania_2025"
        ["content_eng"]=>
        string(6552) "

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    " ["content_hrv"]=> string(7147) "

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    U subotu 25.10.2025. održao se Foto Video Show & ModelMania Zagreb u Kongresnoj dvorani na Zagrebačkom Velesajmu. UMS Agram je nastupio s prezentacijom rada naših raznih programa poput Advent u Agramu, Agram Group Build, Agram Lego Sekcija i Knjižnica i čitaonica UMS "Agram".

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Naši volonteri, Kruno i Marko bili su tamo od 10 ujutro i odgovarali na pitanja s čime se bavimo.

    Click for enlarged picture

    Antoni i Lav su bili zaduženi za demonstriranje stolne strateške igre Gaslands!

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Kruno je držao Back to Basics radionice bojanja minijatura!

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    " ["created"]=> string(19) "2025-11-05 11:52:52" ["modified"]=> string(19) "2025-11-05 11:52:52" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "35" ["group_id"]=> string(1) "1" ["first_name"]=> string(5) "Marko" ["last_name"]=> string(9) "Paunović" ["first_name_mask"]=> string(5) "marko" ["last_name_mask"]=> string(8) "paunovic" ["username"]=> string(5) "marko" ["password"]=> string(40) "3bd37b326d19d1880d3b93a4b32e8fb3a90fa122" ["born"]=> string(19) "2033-03-07 20:35:00" ["created"]=> string(19) "2009-06-02 20:37:03" } }
    Marko Paunović, 05.11.2025.
  • Tabla za Necropolis – dio 1
              array(2) {
      ["Article"]=>
      array(10) {
        ["id"]=>
        string(3) "478"
        ["member_id"]=>
        string(2) "96"
        ["title_eng"]=>
        string(23) "Necropolis Board part 1"
        ["title_hrv"]=>
        string(29) "Tabla za Necropolis – dio 1"
        ["mask_eng"]=>
        string(23) "necropolis_board_part_1"
        ["mask_hrv"]=>
        string(25) "tabla_za_necropolis_dio_1"
        ["content_eng"]=>
        string(4313) "

    Click for enlarged picture

    In October we started with our first board for Necropolis, and with an appropriate theme! – the Eternal Autumn configuration from the Necropolis rulebook. The configuration is such that it only requires 3 trees, which we considered too boring, so instead of one tree, we plan to build a cubic lime kiln and 2 streams.

    Click for enlarged picture

    The board is inspired by Hawthorne's story Ethan Brand, where several characters talk about the unforgivable sin (next to a lime kiln in the middle of an American pastoral idyll). Aesthetically, we're aiming for early fall with rural motifs, along with gnarled trees (ala Burton's Sleepy Hollow) and a few pumpkins.

    Click for enlarged picture

    For now, we are very far from any aesthetic choices because we have dealt with the basic structure of the board: the housing is made of pine glued boards for the floor and pine profiles for the sides. After we glued everything with Drvofix, the entire housing was finely sanded. The size of the Styrodur board that fits into the housing is 40cmx40cmx2cm (Necropolis standard is 16"x16").

    Click for enlarged picture

    The placement of the stream itself was difficult to choose due to the peculiar, angular deployment in Necropolis, so we used token strings to try out a few potential streams that would least interfere with the game. Although we planned to keep our forest streams shallow, we still carved channels with a scalpel and a rotary multitool and coated the beds with diluted texture paste. While the paste dried, we added various sizes of pebbles and created a transition across the stream with larger pebbles.

    Click for enlarged picture

    The trees are actually real mangroves, so they have natural knots and twists. To add a Sleepy Hollow feel, we hollowed out a few holes in the wood to house the greenstuff faces. We propped up one tree with pieces of pine bark so it wouldn't lean too much and interfere with play.

    Click for enlarged picture

    The next step is to cover the entire board with a mixture of gypsum and sand and make the stove itself.

    Click for enlarged picture

    " ["content_hrv"]=> string(4295) "

    Click for enlarged picture

    U listopadu smo započeli s našim prvim boardom za Necropolis, i to s primjerenom tematikom! – Eternal Autumn konfiguracijom iz Necropolis rulebooka. Konfiguracija je takva da nalaže samo 3 stabla, što smo smatrali predosadnim te umjesto jednog stabla kanimo izraditi kockastu vapnenu peć i 2 potoka.

    Click for enlarged picture

    Board je inspiriran Hawthorneovom pričom Ethan Brand, gdje nekoliko likova priča o neoprostivom grijehu (pored vapnare usred američke pastoralne idile). Estetski ciljamo na ranu jesen s ruralnim motivima, uz kvrgava stabla (ala Burtonov Sleepy Hollow) i nekoliko bundeva.

    Click for enlarged picture

    Za sada smo jako daleko od ikakvih estetskih odabira jer smo se nosili s osnovnom građom boarda: kućište je napravljeno od borovih lijepljenih dasaka za podni dio i borovih profila za bočne strane. Nakon što smo sve zalijepili drvofixom, cijelo kućište je fino izbrušeno. Veličina stirodur ploče koja sjeda u kućište je 40cmx40cmx2cm (Necropolis standard je 16“x16“).

    Click for enlarged picture

    Sami smještaj potoka bilo je teško odabrati zbog osebujnog, kutnog deploymenta u Necropolisu pa smo koristili nizove tokena da isprobamo nekoliko potencijalnih tokova koji bi najmanje ometali igru. Iako planiramo da nam šumski potoci budu plitki, i dalje smo skalpelom i rotirajućim multitoolom izrezbarili kanale i premazali korita razrijeđenom teksturnom pastom. Dok se pasta sušila, ubacili smo razne veličine kamenčića i uspostavili prijelaz preko potoka većim kamenčićima.

    Click for enlarged picture

    Stabla su zapravo pravo mangrovo drvo, tako da ima prirodne kvrge i zavijutke. Kako bismo dodali sleepy hollow šmek, izdubili smo nekolika rupa u drvu gdje bismo smjestili greenstuff lica. Jedno smo drvo poduprli s komadima borove kore kako ne bi bilo previše nagnuti i ometalo igru.

    Click for enlarged picture

    Sljedeći korak je prekrivanje cijelog boarda smjesom gipsa i pijeska te izrada same peći.

    Click for enlarged picture

    " ["created"]=> string(19) "2025-11-05 11:09:46" ["modified"]=> string(19) "2025-11-05 11:09:46" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "96" ["group_id"]=> string(1) "2" ["first_name"]=> string(6) "Antoni" ["last_name"]=> string(10) "Pastuović" ["first_name_mask"]=> string(6) "antoni" ["last_name_mask"]=> string(9) "pastuovic" ["username"]=> string(6) "antoni" ["password"]=> string(40) "5dfa823ee30df1936c1792d4c8348a4bcf4c64e2" ["born"]=> string(19) "2005-04-04 18:52:00" ["created"]=> string(19) "2019-04-04 18:53:09" } }
    Antoni Pastuović, 05.11.2025.

Svi članci

Najnoviji izvještaji s bojišta

Svi izvještaji s bojišta