Izrada igraće table – dio 2

Marko Paunović, 27.09.2020.

U prethodnom članku započeo sam rad na svojoj zimskoj tematskoj ploči Frostgrave. Do sada sam prekrio rezanje iverice, napravio okvir, izgradio volumene od stirodura, dodao litice i obale rijeka i završio sam članak s nanošenjem teksture.

Click for enlarged picture

Otprilike sam na pola puta kod izgradnje ove ploče, a glavna ideja ove gradnje je imati jednu ploču za Frostgrave, što znači da bi mi bila potrebna ploča veličine 90x90cm (3'x3 '). Odlučio sam krenuti sa zaleđenom rijekom, s par prijelaza. Želio bih barem jednu cestu i nekoliko staza koje ne bi bile (u cijelosti) prekrivene snijegom. Također bih htio dodati nekoliko razina na tablu kako ne bi bilo jednostavno ravno. Dvije ili tri razine bile bi savršene. Kako ovo neće biti ploča s nepokretnim terenom, trebalo bi mi dosta ravnih površina da postavim terene prije svojih igara. U ovom članku, pobojat ću tri različite vrste površina (tlo, litice i rijeke), nakon čega ću dodati rijeku koja će biti najkompliciraniji i vremenski najzahtjevniji dio izgradnje. Nakon što se rijeka osuši, dodat ću vegetaciju, korijenje, busenove i slično. Dodati ću i par jelki / borova. Na kraju ću dodati ledene površine (led i sige) kao i cijelu ploču prekriti snijegom.

Planiranje

Većina planiranja obavljena je u prošlom članku. Glavni zahtjevi i želje bili su odlučeni, a preostalo je samo odgovoriti na neka pitanja poput kada bojati koji dio, kada uliti smolu i kako dodati snijeg. Tijekom zadnjeg članka, kao i uvijek, bez obzira koliko dobro planirali stvari, postojale su neke stvari koje nisu uzete u obzir, a koje bi mogle stvoriti probleme kasnije tijekom izrade. Prvo je bilo kako prikupiti sav rastresit teksturirani materijal bez da ga jednostavno sve istresem u dvorište. Također, za ulijevanje smole i dodavanje snijega bilo je potrebno pažljivo planiranje kako se slučajno ne bi napravila greška i pokvario se prethodni korak. Na primjer, ako bih se odlučio staviti statičku travu, trebao bih je staviti prije nego što sam ulio u smolu kako bih spriječio da se zalutala statička vlakna slučajno zaglave u smolu u procesu stvrdnjavanja. Također, zaštita detalja (poput rijeka, litica i busenja / statičke trave) bila bi presudna prije dodavanja snijega kako bi se spriječilo da ih snijeg potpuno prekrije.

Click for enlarged picture

Nakon kratkog razmišljanja, smislio sam popis alata i materijala koji su mi potrebni za dovršavanje ove ploče:
- ljepila - PVA 1kg, 1x10g Superglue
- boje i sprejevi - 6 Pebeo Deco boja (crna, bijela, siva, smeđa, oker i pepela), jedan crni, pepeljasti, sivo bijeli i čisto bijeli mat akrilni sprej i jedan prozirni mat akrilni sprej
- velike pemzle br. 90, br. 40
- zračni kist
- kist veličine 16
- nekoliko korijena
- statička trave i busenovi (tri do četiri sorte)
- Clear Water Gel tvrtke Ammo by Mig Jimenez
- smola (Gedeo kristalna smola)
- Pebeo Vitrail Sky Blue boja
- 20-ak borova
- NOCH icicles
- NOCH proizvodi za snijeg (2 paketa)
- NOCH kristali leda
- snježna pjena u spreju
- skalpel
- škare
- krep traka
- tanki karton (nekoliko komada)
- prijenosni ručni usisavač

Pripremni radovi

Kao što je prethodno spomenuto, u prošlom članku sam cijeli stol prekrio teksturama - pijeskom i šljunkom. Kako nisam napravio mješavinu vode, PVA ljepila i pijeska / šljunka, već sam se odlučio prvo staviti PVA ljepilo i posipati teksturu po njemu, sada je bilo potrebno ukloniti višak pijeska i šljunka s ploče. Prilikom izrade terena u ranijim člancima, predložio sam vam veliki kartonski poklopac i jednostavno okrenuo teren iznad njega. Međutim, moja ploča je 90 x 90 cm s preko 5 kilograma i nisam imao dovoljno veliku posudu da sakupim sav preostali teksturni materijal. Jednostavno okretanje na pod moje garaže također nije dolazilo u obzir. Da bih sakupio sav (ili većinu) materijala za teksturu, koristio sam mali ručni usisavač na baterije, koji domaćice koriste za prikupljanje krušnih mrvica u kuhinji. Nekoliko minuta usisavanja uklonili su većinu suvišnog materijala. Ostatak je bio izgubljen, kad sam okrenuo tablu u dvorištu. Ali uspio sam spasiti gotovo cijelu staklenku pijeska i rastresitog materijala za ponovno korištenje.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Osnovna boja

Kad sam uklonio višak teksture, mogao sam nastaviti s bojanjem. Prvi korak kao i uvijek bio je premazivanje osnovne boje na ploču. Ovog puta sam za undercoat koristio četiri različita spreja. Sve glavne teksture (osim litica i rijeka) bile su presprejane crnom bojom. Ostatak površina, osobito: litice, gromade i rijeke najprije je bio presprejan bijelom bojom, a zatim slojem sivo-bijelog i pepela. Kad su se sprejevi osušili te sam površine opet lagano presprejao čistim bijelim sprejom. Na kraju sam se vratio crnom spreju da popravim neskladno širenje svijetlih nijansi na mjestima.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Nanošenje washeva zračnim kistom

Sljedeći korak u bojanju bio je washanje korita rijeke i svih kamenih dijelova (litica, obala i stijena). Koristio sam ove Citadel washeve: • Coelia Greenshade • Atonski kamosad • Druchii ljubičica • Nuln ulje • Seraphim Sepia • Agrax Earthshade

Za korito sam koristio samo Coelia Greenshade, Athonian Camoshade i Nuln Oil. Na kamenim dijelovima sve sam ih upotrijebio s ponavljanjima Nuln Oil i Coelia Greenshade. Kako su ove boje jako rijetke, vrijeme sušenja između slojeva je bilo dugo. Da bih skratio ovo razdoblje, koristio sam stari fen za kosu kako bih ubrzao proces sušenja. Ne zaboravite da uvijek koristite zračni pištolj (ali i sprej) u dobro prozračenim prostorima!

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Bojanje teksture

Kad sam završio s nanošenjem washeva na litice i u rijeku, došlo je vrijeme da obojam ostatak površina na mojoj ploči. Osim rijeke i litica, bojale su se dvije različite površine. Jedno je bilo normalno tlo, drugo cesta i staze. Odlučio sam obojiti sve te površine početnim slojem Pebeo Brown. Za nanošenje koristio sam najveći kist (pemzlu) koji sam mogao pronaći - veličine 90. Nakon što se sloj osušio, nanio sam sloj Pebeo Ocre samo po cesti i stazi. Opet, kad se ovaj sloj osušio, obojio sam cijelu površinu slojem Pebeo Ash. Razlika u slojevima zbog obojenja bojom Ocre na cecsti i putovima još je vidljiva. U ovom trenutku bih normalno prestao bojati. Možda bih dodao završni highlight čiste Pebeo Antique White boje samo na najviše podignute površine. Međutim, većina ove ploče bit će prekrivena snijegom, tako da sam odlučio napraviti vodoravne površine još bijelijima. Na sve površine dodao sam još dva sloja. Prvo je bilo s već spomenutom Pebeo Antique White-om, a zadnje je učinjeno s čistom Pebeo White. Imajte na umu da je razlika između normalne teksture tla i staze / površine ceste i dalje vidljiva. Također, možda ćete primijetiti da posao na bojanju nije bio uredan koliko bi mogao biti. Razlog tome bio je dvostruk. Prvo sam malo žurio s poslom. Drugo, nisam se vratio kao što bi to učinio inače, samo zato što sam bio svjestan da će na kraju većina površina biti prekrivena snijegom. Pažljivi čitatelj / gledatelj može primijetiti tragove bijelih pjega na cesti koje označavaju mjesta na kojima su zalijepljeni neki šljunak koji se odlomio tijekom bojanja. Ovdje se također nisam vratio na popravak. Jednostavno ću prekriti ta mjesta bilo snijegom ili busenom da uštedim vrijeme.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Bojanje litica

Obojati litice bilo je relativno jednostavno. Samo sam drybrush metodom nanio boju Pebeo Grey, a zatim Pebeo Whitea. Tada sam shvatio da ti slojevi prekrivaju gotovo cjelokupne efekte washeva nanesenim zračnim kistom. Stoga sam se odlučio vratiti zračnom kistu i ponovo nanijeti te slojeve, koristeći Coelia Greenshade, Athonian Camoshade, Druchii Violet i Nuln Oil. Ovaj put nisam čekao da se slojevi osuše. Umjesto toga, odlučio sam se da se washevi slobodno miješaju od pritiska iz zračnog kista.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Izrada rijeke

Nakon bojanja, došlo je vrijeme da se izradi rijeka. Veći dio rijeke imao je riječne obale načinjene od škriljaca u prošlom članku. Međutim, postojao je jedan dio niskog prijelaza (plićaka) koji nije imao visinu od ostatka korita. Da bi korito rijeke postalo cjelovito, trebalo mi je da modeliram nekakav nasip da spriječim širenje smole na cestu. Izbor je pao na Clear Water gel tvrtke Ammo by MIG. To je bijela pasta koja se osuši prozirno. Pomoću malog kista napravio sam mali nasip visok 2-3 mm i ostavio sam da se osuši preko noći.

Nažalost, te noći kiša je počela padati i temperatura se značajno spustila. To je uzrokovalo da se učinak ne osuši u potpunosti. I dalje je ostala bijela. Dok sam jurio za rokom, odlučio sam nastaviti s izlijevanjem smole, unatoč tome što gel nije bio proziran. Uvijek bih mogao naknadno prekriti ovaj dio snijegom.

Za rijeku sam se odlučio koristiti Gedeo kristalnom smolom. Brz izračun koji se temelji na grubim procjenama da je rijeka široka 5 cm i duga 90 cm, zajedno s mojom željom da rijeka bude duboka 1-2 mm, rezultirala je rezultatom da mi je potrebno 45-90 ml smole. Kristalna smola Gedeo je smola kojoj se iznova vraćam, ponajviše zato što je dvokomponentna smola koja se miješa u volumnom omjeru 2: 1. To ju čini vrlo jednostavnom za korištenje u gotovo svim potrebnim količinama. Za vrijeme rada sa zračnim kistom potrošio sam sav Nuln Oil. Srećom, spremio sam bočicu od 24 ml. Upotreba dva punjenja smole (48ml) i jednog punjenja (24ml) osigurala je da imam 72ml smole. Gotovo savršeno za moju rijeku. Za lagano nijansiranje smole koristio sam Pebeo Vitrail Sky Blue boju. Ne zaboravite dodati boju nakon što ste pomiješali smolu i učvršćivač kako biste osigurali da se smola pravilno stvrdne.

Također, smjesa smole je prilično hlapljiva i čak može proizvesti nešto topline, jer je stvrdnjavanje egzotermna reakcija, pa se preporučuje uporaba zaštitnih rukavica.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Dodavanje pigmenata

U ovom trenutku još uvijek nisam bio zadovoljan izgledom svojih litica pa sam odlučio dodati malo pigmenata na njih. Koristeći pigmente boje hrđe i oker koji se nasumično nanose na litice, dodao sam suptilne tonove. Na pojedinim mjestima nisu bili tako suptilni. Pigmente sam fiksirao pomoću AK Interactive Pigment Fixer-a velikim kistom (veličina 16).

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Korjenje na liticama

Kako bih na liticama dodao još neke raznolikosti, odlučio sam dodati malo korijenja. Ako se sjećate iz prošlog članka, krenuo sam u šetnju brdima, gdje sam sakupio kamenje s kojim sam izrađivao litice. Na istom pohodu sakupio sam i malo korijena iz prevrnutog stabla drveća. Oni, kada se operu, čine izvrsna stabla, suho grmlje i čak korijenje u našem malom mjerilu. Super ljepilom sam ih fiksirao na željena mjesta pazeći da sam zalijepio oba kraja. Ovako ih neće biti lako pomaknuti ili strgati tijekom igranja. Alternativno, možete ih uvijek zabiti pomoću stvarno tanke žice.

Click for enlarged picture

Dodavanje snijega na crnogoricu

Sljedeći korak bio je dodavanje stabala. Odlučio sam upotrijebiti NOCH crnogoričnu šumu koja dolaze u vrećici od 50 komada. Posadio sam 20 njih na svoju ploču. Prije nego što sam ih zalijepio za ploču, odlučio sam ih obojiti u bijelo i dodati malo snijega. Prvo sam ih nasprejao pomoću bijelog mat akrilnog spreja. Meni ovo još uvijek nije dovoljno bijelo pa sam za drybrushao Pebeo White s kistom veličine 16. Budite oprezni, ovo je neuredan postupak i dobit ćete bijelu boju posvuda kao što svjedoči moja majica. Kad se bijela boja osušila, stabla sam posipao snježnom pjenom iz spreja. To je dodalo malo volumena snježnom efektu koji sam išao. Kad se pjena osušila, posprejao sam stabla prozirnim mat akrilnim sprejom kako bih dodao još čvrstoće snježnoj pjeni.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Nisko raslinje

Dok se snijeg sušio na crnogorici, odlučio sam dodati još malo srednje do niske vegetacije na svoju ploču. Još jednom sam se okrenuo korijenima pokupljenim na Medvednici. Koristio sam korijenje cool izgleda koji su imali najmanje dvije do tri grane da napravim nekoliko niskih grana koje rastu sa litica moje ploče. Zalijepio sam ih proizvoljno oko litica, samo pazeći da se neće ometati minijaturama u igri. Za ljepljenje sam upotrijebio super ljepilo. Ako ste zabrinuti da bi se grane mogle otkinuti, uvijek ih možete pričvrstiti žicama ili spajalicama za litice.

Click for enlarged picture

Led na rijeci

Kad se smola potpuno očvrsnula, mogao sam dodati malo leda na obalama rijeke. Srećom, tijekom natjecanja Iron Painter 2017, otkrio sam novi proizvod koji željeznički modelari koriste za dodavanje leda u svoje rijeke. Izrađuje ga njemačka tvrtka NOCH. Njihovi ledeni kristali dolaze u gumenoj cijevi i neka su vrsta paste koja se može nanijeti izravno iz cijevi u smrznuto jezero, zimski ribnjak, na ulicu ili na prozore i nakon toga ih lako modelirati kistom. Jednom kada se osuši daje svjetlucavi učinak leda. Koristio sam veliki kist (veličine 16) kako bih je nanio na obale rijeke. Pobrinuo sam se da sloj ne bude ujednačen što ga čini užim i širim, nižim i višim, a čak sam stavio i par komada unutar rijeke.

Također, nakon što se osuši, možete dodati neki bistri vodni gel tvrtke Ammo by Mig da oblikujete struje ako želite. Odlučio sam da neću jer ne želim da moja rijeka ima brzace.

Click for enlarged picture

Sige

Drugi NOCH proizvod koji sam otkrio nastupajući na Iron Painteru 2017 bila je NOCH Icicles. Ovo je stvarno jednostavan proizvod za korištenje koji izlazi iz gumene cijevi kao mali crv. Očito je neka vrsta smole koja se prozirno osuši i ima prilično veliku krutost. Savršeno za izradu siga. Odlučio sam ih koristiti samo oko rijeke na liticama i niskim granama. Na taj način, grane pokrivene NOCH Icicles ne samo da bi izgledale smrznute, već bi bile i krutije što će spriječiti lom tijekom igranja.

Click for enlarged picture

Niska vegetacija

Kako će većina table biti prekrivena snijegom, odlučio sam ne koristiti generičku statičku travu, već sam se opredijelio busenove, ali u malo većoj količini. Busenovi koje sam koristio su iz Gamer's Grass i dolaze u raznim bojama, visini i veličini. Koristio sam duljine: 12 mm, 6 mm i 4 mm u bež, zimskoj, suhoj i jesenskoj boji, kao i špičastoj i naboranoj varijanti koja je dodala prilično karaktera stijenama ispod kojih sam ih zalijepio PVA ljepilom.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Ljepljenje crnogorice

Ovisno o drveću koje imate, možete ih staviti na svoju tablu na nekoliko načina. Prvo, i najlakše je lijepiti stabla pomoću PVA ljepila. Kako su moja stabla imala izmodelirano korijenje, odabrao sam ovu metodu. Ne samo što pružaju dovoljno široko područje da ljepilo djeluje, činjenica da su korijeni modelirani učinili su ih dovoljno realnima da se mogu koristiti onakvima kakva jesu. Međutim, neka stabla dolaze na kružnoj bazi (promjera oko 1 - 2 cm). Ako ih koristite, moj savjet bi bio da uklonite kružnu podlogu i dodate žičani zatik (pomoću ručne ili električne bušilice). To će osigurati dodatnu snagu veze. Oko stabla bih predložio sadnju neke niske vegetacije (ili snijega u ovom slučaju) kako biste sakrili činjenicu da nema korijena.

Click for enlarged picture

Dodavanje snijega

Posljednja stvar koja će se dodati ovoj ploči bit će snijeg. Moj početni plan bio je pokriti cijelu ploču (bez rijeke, veći dijela litica, puteva i staza) s nekoliko slojeva NOCH snježnih proizvoda zalijepljenih debelim slojem PVA ljepila. Međutim, to mi se činilo kao bacanje materijala (i proizvoda od snijega i PVA ljepila), pa sam odlučio koristiti NOCH snijeg samo ispod drveća. Nanio sam debeli sloj PVA ljepila oko drveća i velikom žlicom posipala proizvod snijega. Također, u isto vrijeme koristio sam mješavinu PVA ljepila, vode i bijele boje za oblaganje nekih ledenih površina na rijeci. Ta su područja također bila prekrivena proizvodom od snijega.

Ostatak površina posipao sam snježnom pjenom iz spreja. Sveukupno sam potrošio dva spreja. Oko osjetljivih područja poput rijeke, litica i statičke trave koristio sam tanki karton kako bih ih zaštitio od struje snijega. Jednom kad se pjena osušila, posprejao sam sve prozirnim mat akrilnim sprejom da se pjena dodatno učvrsti. Na ovaj način uštedio sam i novac i vrijeme jer je ovo uistinu brza metoda. Iako zbog igranja na ploči, očekujem da će se snijeg oguliti. No, snježna pjena iz spreja košta manje od 10kn po komadu, tako da troškovi popravka nisu visoki.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Završena tabla

Nakon nekoliko tjedana isprekidanog građenja, Frostgrave ploča je bila gotova. Sveukupno je koštala manje od 500kn sa svim upotrijebljenim materijalima (od čega je polovica smola i crnogorica).

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Najnoviji članci

  • Back to Basics radionice bojanja minijatura u Galeriji i ČitaoniciVN
              array(2) {
      ["Article"]=>
      array(10) {
        ["id"]=>
        string(3) "482"
        ["member_id"]=>
        string(2) "64"
        ["title_eng"]=>
        string(70) "Back to Basics Workshops in Galerija VN, a part of Libraries of Zagreb"
        ["title_hrv"]=>
        string(70) "Back to Basics radionice bojanja minijatura u Galeriji i ČitaoniciVN "
        ["mask_eng"]=>
        string(69) "back_to_basics_workshops_in_galerija_vn_a_part_of_libraries_of_zagreb"
        ["mask_hrv"]=>
        string(68) "back_to_basics_radionice_bojanja_minijatura_u_galeriji_i_citaonicivn"
        ["content_eng"]=>
        string(4425) "

    Click for enlarged picture

    During October and November, we held our Back to Basics miniature painting workshops for the youngest at the Zagreb City Libraries.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    The second set of three workshops was held in the Gallery VN on October 30, November 6 and 8, 2025.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    During the workshops, our youngest participants painted chibi figures from the UMS Agram line and made a castle from upcycled materials.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    More photos can be found on our social media.

    Click for enlarged picture

    " ["content_hrv"]=> string(4473) "

    Click for enlarged picture

    Tijekom listopada i studenog u Knjižnicama Grada Zagreba smo održali naše Back to Basics radionice bojanja minijatura za najmlađe. 

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Drugi set od tri radionice održan je u Galeriji i čitaonici VN 30.10. te 6. i 8.11.2025. 

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Tijekom radionica naši najmlađi polaznici su bojali chibi figure iz linije UMS Agram te izrađivali dvorac od upcycle materijala.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Više fotografija potražite na našim socijalnim mrežama!

    Click for enlarged picture
    " ["created"]=> string(19) "2025-12-04 09:07:44" ["modified"]=> string(19) "2025-12-04 09:11:27" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "64" ["group_id"]=> string(1) "1" ["first_name"]=> string(9) "Krunoslav" ["last_name"]=> string(8) "Belinić" ["first_name_mask"]=> string(9) "krunoslav" ["last_name_mask"]=> string(7) "belinic" ["username"]=> string(5) "Kruno" ["password"]=> string(40) "eb3fda45fbec0258e90d809803b10491c548b22f" ["born"]=> string(19) "2015-01-18 09:19:00" ["created"]=> string(19) "2015-01-18 09:20:39" } }
    Krunoslav Belinić, 04.12.2025.
  • Nastupili smo na: Monte San Savino 2025
              array(2) {
      ["Article"]=>
      array(10) {
        ["id"]=>
        string(3) "481"
        ["member_id"]=>
        string(2) "35"
        ["title_eng"]=>
        string(34) "We attended: Monte San Savino 2025"
        ["title_hrv"]=>
        string(39) "Nastupili smo na: Monte San Savino 2025"
        ["mask_eng"]=>
        string(33) "we_attended_monte_san_savino_2025"
        ["mask_hrv"]=>
        string(38) "nastupili_smo_na_monte_san_savino_2025"
        ["content_eng"]=>
        string(13933) "

    Our Ivan brings you a report from the best miniature painting competition in the world.

    Click for enlarged picture

    In a small town in Italy, one of the largest and most prestigious miniature exhibitions in the world has been held every year since 2006, bringing together miniaturists from all over the world. The Knezović clan decided that it was a shame that Croatians did not come to the Monte San Savino Show, so after a great time at Kontrast, a miniature exhibition in Warsaw, we decided to visit Italy as well.

    Click for enlarged picture

    The exhibition is held in Tuscany, and all the content related to it is located within the walls of the castle around which most of the town is located. The exhibition is set in an exceptionally beautiful setting of a medieval castle, with which no other similar miniature event can be compared. The town itself allows visitors to easily get to know each other, as most of them gravitate to the square in the center of the castle.

    Click for enlarged picture

    We set off on Friday, November 14, 2025, and it took us about eight hours to get to our accommodation. Italian motorways are good, but Italians themselves often don't know what lanes are for or how to use turn signals. Large trucks often swerved left and right, and drivers usually only turned on their turn signals after they had finished changing lanes. Fortunately, none of the miniatures were damaged in transit. The Patafix and plastic box are more than enough protection for the models.

    We distributed a large number of flyers in the hope that some of the visitors would come to our Black Queen, and some even promised us that they would (try to) come. We also awarded the UMS Agram Best of Show medal. We did not proceed in a "judgmental" manner, but rather we sought the work (or works) of a miniaturist that we enjoy the most. I have long appreciated Magnus Fagerberg's works and have often used them as references in my own work. They were even better in person, which is usually the case with all top-notch works. Therefore, UMS Agram presented Magnus, in addition to the Best of Show medal, with a terranino to accompany the Monograph on our work.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    The exhibition itself featured the best works that we usually see on social networks, and there were about 2,000 of them in total. Almost all of the winners of this year's Golden Demon also brought their models to Monte San Savino.

    Click for enlarged picture

    The results we achieved were very good, considering the exceptionally high average quality of the works. Filip won one gold with his works in the Storytelling Standard category, while I (Ivan) won one bronze in the Storytelling Master category and one bronze in the Fantasy Painting Master category.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    I'll leave the best part of the article for last, photos of some of the models we saw. Filip has since learned how to use a macro lens, so I'd say the photos turned out great.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    " ["content_hrv"]=> string(13979) "

    Naš Ivan vam donosi reportažu sa najboljeg natjecanja u bojanju minijatura na svijetu.

    Click for enlarged picture

    U malom gradiću u Italiji svake se godine, još od 2006., održava jedna od najvećih i najprestižnijih izložbi minijatura na svijetu, koja okuplja minijaturiste iz cijeloga svijeta. Klan Knezović zaključio je da je šteta što na Monte San Savino Show ne dolaze Hrvati, pa smo nakon odličnog provoda na Kontrastu, izložbi minijatura u Varšavi, odlučili posjetiti i Italiju.

    Click for enlarged picture

    Izložba se održava u Toskani, a svi sadržaji vezani uz nju smješteni su unutar zidina dvorca oko kojeg se nalazi veći dio mjesta. Izložba je postavljena u iznimno lijepom ambijentu srednjovjekovnog dvorca, s kojim se ne može usporediti nijedan drugi sličan minijaturistički događaj. Sam gradić omogućuje posjetiteljima da se lako upoznaju, jer većina njih gravitira trgu u središtu dvorca.

    Click for enlarged picture

    Na put smo krenuli u petak, 14. studenoga 2025., te smo putovali oko osam sati do našeg smještaja. Talijanske autoceste su dobre, ali sami Talijani nerijetko ne znaju čemu služe prometne trake ili kako se koriste žmigavci. Veliki kamioni često su lelujali lijevo–desno, a vozači su pokazivače smjera uglavnom uključivali tek nakon što bi već završili prestrojavanje. Nijedna minijatura srećom nije nastradala u prijevozu. Patafix i plastična kutija sasvim su dovoljna zaštita za modele.

    Podijelili smo veći broj letaka u nadi da će dio posjetitelja doći na naš Black Queen, a neki su nam čak i obećali da će (pokušati) doći. Dodijelili smo i UMS Agram Best of Show medalju. Nismo se vodili „sudački“, nego smo tražili rad (ili radove) jednog minijaturista u kojima najviše uživamo. Već dugo cijenim radove Magnusa Fagerberga i često sam ih koristio kao reference u vlastitom radu. Uživo su bili još bolji, što je u pravilu slučaj sa svim vrhunskim radovima. Stoga je UMS Agram Magnusu, uz Best of Show medalju, poklonio i jedan teranino za uz Monografiju o našem radu.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Na samoj izložbi mogli su se vidjeti najbolji radovi koje inače viđamo na društvenim mrežama, a ukupno ih je bilo oko 2000. Gotovo svi pobjednici ovogodišnjeg Golden Demona također su donijeli svoje modele na Monte San Savino.

    Click for enlarged picture

    Rezultati koje smo ostvarili bili su vrlo dobri, s obzirom na iznimno visoku prosječnu kvalitetu radova. Filip je sa svojim radovima u kategoriji Storytelling Standard osvojio jedno zlato, dok sam ja (Ivan) osvojio jednu broncu u kategoriji Storytelling Master i jednu broncu u kategoriji Fantasy Painting Master.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Za kraj ostavljam onaj najbolji dio članka, fotografije nekih od modela koje smo vidjeli. Filip je u međuvremenu izučio korištenje makro leće pa su fotografije rekao bih odlično ispale.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    " ["created"]=> string(19) "2025-11-24 08:44:10" ["modified"]=> string(19) "2025-11-24 08:44:10" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "35" ["group_id"]=> string(1) "1" ["first_name"]=> string(5) "Marko" ["last_name"]=> string(9) "Paunović" ["first_name_mask"]=> string(5) "marko" ["last_name_mask"]=> string(8) "paunovic" ["username"]=> string(5) "marko" ["password"]=> string(40) "3bd37b326d19d1880d3b93a4b32e8fb3a90fa122" ["born"]=> string(19) "2033-03-07 20:35:00" ["created"]=> string(19) "2009-06-02 20:37:03" } }
    Marko Paunović, 24.11.2025.
  • Znanost iza akrilnih boja
              array(2) {
      ["Article"]=>
      array(10) {
        ["id"]=>
        string(3) "480"
        ["member_id"]=>
        string(2) "64"
        ["title_eng"]=>
        string(29) "Science behind Acrylic Paints"
        ["title_hrv"]=>
        string(25) "Znanost iza akrilnih boja"
        ["mask_eng"]=>
        string(29) "science_behind_acrylic_paints"
        ["mask_hrv"]=>
        string(25) "znanost_iza_akrilnih_boja"
        ["content_eng"]=>
        string(4438) "

    In this article, our Dunja takes us behind the science of acrylic paints!

    Acrylic paints – high pigment content and good coverage. If they are well formulated, they stay where you apply them, don't leave "brush marks" and dry slowly enough to do what you want on the miniature, yet still fast enough.

    Click for enlarged picture

    Composition:

    • Binders (eng. resin) – form a film – in our case probably pure acrylates, I suspect they are styrene acrylates.
    • Fillers – in addition to adding volume to the paint, they also affect the viscosity, coverage and appearance of the dry film
    • Pigments – the main division is into organic pigments and inorganic pigments. Inorganic ones are more covering but have less vivid shades, while organic ones are often quite poorly covering (yellow for example) but their shades are vivid and bright

    Additives:

    • Anti-foam
    • Rheological modifiers – affect the behavior of wet paint on the substrate (e.g. spillage) and the behavior of the paint when a force is applied to it (brush, roller, spray, airbrush). Rheological modifiers also include thickeners that affect the viscosity of the paint.
    • Dispersants – envelop pigment and filler particles and prevent their agglomeration during standing. Good dispersion of pigment and filler affects the coverage and uniform appearance of the dry film. There are a bunch more but I won't go into too much detail
    • Solvent – ​​in this case water.

    Contrast paints and speed paints – high pigment content, but not so much that it causes high coverage. They are formulated to spread, not to stay where you put them. The result of spreading is that the paint collects in the recesses, where a thicker film of paint remains than on the protruding parts of the miniature. Where the film of paint is thicker (the recesses), the shade of the contrast paint is more pronounced, unlike on the protruding parts where the film is thinner, which is why the shade is then influenced by the color of the substrate.

    Click for enlarged picture

     

    Composition:

    • Binders
    • Pigments
    • Additives – all listed above + surfactants that reduce the surface tension of the wet paint film, which is why it flows
    • solvent
    • I would say they do not contain fillers, or contain very, very little of them

     

    Washes – similar in formulation and behavior to contrast agents, only they have a much lower proportion of pigments, certainly no fillers, a higher proportion of surfactants, lower viscosity, and probably less binders.

    Click for enlarged picture

    If we want to greatly dilute acrylic paint or contrast, it is better to use a product intended for this purpose from the manufacturer of that paint rather than water, because it contains all the necessary amount of binders and additives for that paint to retain its properties.

    Click for enlarged picture

    " ["content_hrv"]=> string(4306) "

    U ovom članku, naša Dunja nam otkriva znanost iza akrilnih boja.

    Akrilne boje – visoki udio pigmenta i dobra pokrivnost. Ako su dobro formulirane ostaju tamo gdje ih naneseš, ne ostavljaju „brush marks“ i suše se dovoljno sporo da stigneš napravit što želiš na minijaturi a opet dovoljno brzo.

    Click for enlarged picture

    Sastav:

    • Veziva (eng. resin) – formiraju film – u našem slučaju vjerojatno čisti akrilati, sumnjam da su stiren akrilati.
    • Punila – osim što dodaju volumen boji utječu i na viskoznost, pokrivnost i izgled suhog filma
    • Pigmenti – glavna podjela je na organske pigmente i anorganske pigmente. Anorganski su više pokrivni ali manje živih nijansi, dok su organski često dosta loše pokrivni (žuti npr) ali zato su im nijanse žive i jarke

    Aditivi:

    • Protiv pjene
    • Reološki modifikatori – utječu na ponašanje mokre boje na podlozi (npr razlijevanje) i na ponašanje boje dok na nju djeluje sila (kist, valjak, sprej, airbrush). Pod reološke modifikatore spadaju i ugušćivači koji utječu na viskozitet boje.
    • Dispergatori – obavijaju čestice pigmenata i punila i sprječavaju aglomeraciju istih stajanjem. Dobra dispergiranost pigmenta i punila utječe na pokrivnost i ujednačen izgled suhog filma.
    • Ima ih još hrpa ali neću toliko u detalje
    • Otapalo – u ovom slučaju voda.

    Kontrastice i speed paints – visoki udio pigmenta, ali ne toliki da uzrokuje visoku pokrivnost. Formulirane su da se razlijevaju, a ne da ostaju tamo gdje ih staviš. Posljedica razlijevanja je skupljanje boje u udubine gdje onda ostane deblji film boje nego na isturenim dijelovima minijature. Tamo gdje je film boje deblji (udubine) nijansa kontrastice izraženija, za razliku od isturenih dijelova na kojima je film tanji zbog čega na nijansu onda utječe boja podloge.

    Click for enlarged picture

    Sastav:

    • Veziva
    • Pigmenti
    • Aditivi – svi nabrojani gore +
    • surfakanti koji smanjuju površinsku napetost mokrog filma boje zbog čega i dolazi do razlijevanja
    • otapalo
    • rekla bih da ne sadrže punila, ili ih sadrže vrlo vrlo malo

     

    Washevi – po principu formuliranja i ponašanju slični kontrasticama, samo imaju puno manji udio pigmenata, sigurno ne sadrže punila, veći udio surfakanata, manji viskozitet i vjerojatno manje veziva.

    Click for enlarged picture

    Ako želimo jako razrijediti akrilnu boju ili kontrasticu bolje je koristiti za to predviđen proizvod od proizvođača te boje nego vodu, jer sadrži svu potrebnu količinu veziva i aditiva kako bi ta boja zadržala svoja svojstva.

    Click for enlarged picture

    " ["created"]=> string(19) "2025-11-20 13:03:37" ["modified"]=> string(19) "2025-11-20 13:03:37" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "64" ["group_id"]=> string(1) "1" ["first_name"]=> string(9) "Krunoslav" ["last_name"]=> string(8) "Belinić" ["first_name_mask"]=> string(9) "krunoslav" ["last_name_mask"]=> string(7) "belinic" ["username"]=> string(5) "Kruno" ["password"]=> string(40) "eb3fda45fbec0258e90d809803b10491c548b22f" ["born"]=> string(19) "2015-01-18 09:19:00" ["created"]=> string(19) "2015-01-18 09:20:39" } }
    Krunoslav Belinić, 20.11.2025.
  • Nastupili smo na: Modelmania 2025
              array(2) {
      ["Article"]=>
      array(10) {
        ["id"]=>
        string(3) "479"
        ["member_id"]=>
        string(2) "35"
        ["title_eng"]=>
        string(28) "We attended: ModelMania 2025"
        ["title_hrv"]=>
        string(33) "Nastupili smo na: Modelmania 2025"
        ["mask_eng"]=>
        string(27) "we_attended_modelmania_2025"
        ["mask_hrv"]=>
        string(32) "nastupili_smo_na_modelmania_2025"
        ["content_eng"]=>
        string(6552) "

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    " ["content_hrv"]=> string(7147) "

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    U subotu 25.10.2025. održao se Foto Video Show & ModelMania Zagreb u Kongresnoj dvorani na Zagrebačkom Velesajmu. UMS Agram je nastupio s prezentacijom rada naših raznih programa poput Advent u Agramu, Agram Group Build, Agram Lego Sekcija i Knjižnica i čitaonica UMS "Agram".

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Naši volonteri, Kruno i Marko bili su tamo od 10 ujutro i odgovarali na pitanja s čime se bavimo.

    Click for enlarged picture

    Antoni i Lav su bili zaduženi za demonstriranje stolne strateške igre Gaslands!

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Kruno je držao Back to Basics radionice bojanja minijatura!

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    " ["created"]=> string(19) "2025-11-05 11:52:52" ["modified"]=> string(19) "2025-11-05 11:52:52" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "35" ["group_id"]=> string(1) "1" ["first_name"]=> string(5) "Marko" ["last_name"]=> string(9) "Paunović" ["first_name_mask"]=> string(5) "marko" ["last_name_mask"]=> string(8) "paunovic" ["username"]=> string(5) "marko" ["password"]=> string(40) "3bd37b326d19d1880d3b93a4b32e8fb3a90fa122" ["born"]=> string(19) "2033-03-07 20:35:00" ["created"]=> string(19) "2009-06-02 20:37:03" } }
    Marko Paunović, 05.11.2025.
  • Tabla za Necropolis – dio 1
              array(2) {
      ["Article"]=>
      array(10) {
        ["id"]=>
        string(3) "478"
        ["member_id"]=>
        string(2) "96"
        ["title_eng"]=>
        string(23) "Necropolis Board part 1"
        ["title_hrv"]=>
        string(29) "Tabla za Necropolis – dio 1"
        ["mask_eng"]=>
        string(23) "necropolis_board_part_1"
        ["mask_hrv"]=>
        string(25) "tabla_za_necropolis_dio_1"
        ["content_eng"]=>
        string(4313) "

    Click for enlarged picture

    In October we started with our first board for Necropolis, and with an appropriate theme! – the Eternal Autumn configuration from the Necropolis rulebook. The configuration is such that it only requires 3 trees, which we considered too boring, so instead of one tree, we plan to build a cubic lime kiln and 2 streams.

    Click for enlarged picture

    The board is inspired by Hawthorne's story Ethan Brand, where several characters talk about the unforgivable sin (next to a lime kiln in the middle of an American pastoral idyll). Aesthetically, we're aiming for early fall with rural motifs, along with gnarled trees (ala Burton's Sleepy Hollow) and a few pumpkins.

    Click for enlarged picture

    For now, we are very far from any aesthetic choices because we have dealt with the basic structure of the board: the housing is made of pine glued boards for the floor and pine profiles for the sides. After we glued everything with Drvofix, the entire housing was finely sanded. The size of the Styrodur board that fits into the housing is 40cmx40cmx2cm (Necropolis standard is 16"x16").

    Click for enlarged picture

    The placement of the stream itself was difficult to choose due to the peculiar, angular deployment in Necropolis, so we used token strings to try out a few potential streams that would least interfere with the game. Although we planned to keep our forest streams shallow, we still carved channels with a scalpel and a rotary multitool and coated the beds with diluted texture paste. While the paste dried, we added various sizes of pebbles and created a transition across the stream with larger pebbles.

    Click for enlarged picture

    The trees are actually real mangroves, so they have natural knots and twists. To add a Sleepy Hollow feel, we hollowed out a few holes in the wood to house the greenstuff faces. We propped up one tree with pieces of pine bark so it wouldn't lean too much and interfere with play.

    Click for enlarged picture

    The next step is to cover the entire board with a mixture of gypsum and sand and make the stove itself.

    Click for enlarged picture

    " ["content_hrv"]=> string(4295) "

    Click for enlarged picture

    U listopadu smo započeli s našim prvim boardom za Necropolis, i to s primjerenom tematikom! – Eternal Autumn konfiguracijom iz Necropolis rulebooka. Konfiguracija je takva da nalaže samo 3 stabla, što smo smatrali predosadnim te umjesto jednog stabla kanimo izraditi kockastu vapnenu peć i 2 potoka.

    Click for enlarged picture

    Board je inspiriran Hawthorneovom pričom Ethan Brand, gdje nekoliko likova priča o neoprostivom grijehu (pored vapnare usred američke pastoralne idile). Estetski ciljamo na ranu jesen s ruralnim motivima, uz kvrgava stabla (ala Burtonov Sleepy Hollow) i nekoliko bundeva.

    Click for enlarged picture

    Za sada smo jako daleko od ikakvih estetskih odabira jer smo se nosili s osnovnom građom boarda: kućište je napravljeno od borovih lijepljenih dasaka za podni dio i borovih profila za bočne strane. Nakon što smo sve zalijepili drvofixom, cijelo kućište je fino izbrušeno. Veličina stirodur ploče koja sjeda u kućište je 40cmx40cmx2cm (Necropolis standard je 16“x16“).

    Click for enlarged picture

    Sami smještaj potoka bilo je teško odabrati zbog osebujnog, kutnog deploymenta u Necropolisu pa smo koristili nizove tokena da isprobamo nekoliko potencijalnih tokova koji bi najmanje ometali igru. Iako planiramo da nam šumski potoci budu plitki, i dalje smo skalpelom i rotirajućim multitoolom izrezbarili kanale i premazali korita razrijeđenom teksturnom pastom. Dok se pasta sušila, ubacili smo razne veličine kamenčića i uspostavili prijelaz preko potoka većim kamenčićima.

    Click for enlarged picture

    Stabla su zapravo pravo mangrovo drvo, tako da ima prirodne kvrge i zavijutke. Kako bismo dodali sleepy hollow šmek, izdubili smo nekolika rupa u drvu gdje bismo smjestili greenstuff lica. Jedno smo drvo poduprli s komadima borove kore kako ne bi bilo previše nagnuti i ometalo igru.

    Click for enlarged picture

    Sljedeći korak je prekrivanje cijelog boarda smjesom gipsa i pijeska te izrada same peći.

    Click for enlarged picture

    " ["created"]=> string(19) "2025-11-05 11:09:46" ["modified"]=> string(19) "2025-11-05 11:09:46" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "96" ["group_id"]=> string(1) "2" ["first_name"]=> string(6) "Antoni" ["last_name"]=> string(10) "Pastuović" ["first_name_mask"]=> string(6) "antoni" ["last_name_mask"]=> string(9) "pastuovic" ["username"]=> string(6) "antoni" ["password"]=> string(40) "5dfa823ee30df1936c1792d4c8348a4bcf4c64e2" ["born"]=> string(19) "2005-04-04 18:52:00" ["created"]=> string(19) "2019-04-04 18:53:09" } }
    Antoni Pastuović, 05.11.2025.

Svi članci

Najnoviji izvještaji s bojišta

Svi izvještaji s bojišta