Korak po korak – bojanje biste Jokera
U ovom članku opisat ću korake i tehnike obrađene tijekom trećeg vikend Radionice bojanja minijatura u 2020. na kojoj smo bojali bistu Jokera tvrtke FC Model Trend.
Bista je posprejana crnim temeljnim premazom, a zatim je dodano zenitalno svjetlo bijelim sprejom.
Cijela se radionica temeljila na dva prepoznatljiva „projekta“. Jedan su bile sve tekstilne površine - u subotu, a drugi glava (s nijansama kože, ožiljcima, šminkom i kosom) - u nedjelju. Budući da nisam bio siguran kako će se polaznici nositi s tekstilnim površinama i koliko će im vremena trebati, odlučio sam početi radionicu s tim - a ako je potrebno i produžiti određeno vrijeme na nedjelju. Srećom nije bilo potrebno.
Ovo pišem kako bih objasnio zašto smo započeli s tekstilom. Uobičajeno bih započeo s glavom. Zbog toga ću vam ovdje objasniti postupak bojanja na taj način.
Uglavnom sam koristio Scale 75 boje i washeve, shade-ove te glazure od Citadela pa ću koristiti ta imena (lako možete koristiti tablicu pretvorbe boje kako biste odredili koje boje različitih proizvođača možete koristiti).
LICE
Ideja koja stoji iza bojanja kože je da se kao osnovni sloj koristi stvarno svijetli ton kože (ja sam koristio S75 Light Skin). Koristeći glaze-ove izrađene od S75 Basic Flesh, a zatim S75 Indian Shaddow, dodao sam sjene. Kako napraviti glaze-ove? Upotrijebite malu količinu boje i dodajte malo Citadel Lahmian Medium i kap ili dvije vode dok smjesa ne postane mliječna, poluprozirna. Zatim samo bojajte sloj po sloj tih glazura.
Koristio sam relativno veliku četku (veličina 1) za nanošenje sjeni, jer boja u tom stanju relativno slobodno teče u svaku poru.
Ako vam se ne čeka da se sloj posuši sam od sebe, proces možete ubrzati fenom.
Nakon što su sjene završene, započeo sam s highlightima. Ponovno sam pomiješao glaze, ovaj put od S75 Pale Skin i Lahmian Medium. Highlighte sam bojao malim kistom (000). Zašto? Budući da slikate manje-više tanke crte i površine, gotovo ih crtate ... tako da je kontrola kista od vitalnog značaja.
Da biste završili postupak, možete dodati malo Druchii Violet Shadea ispod očiju te unutar i oko ožiljaka. Predlažem da shade razrijedite Lahmian Mediumom i nanesete u nekoliko slojeva.
OŽILJCI
Sljedeći su bili svježi ožiljci - obojani su Tamiya Clear Red bojom pomiješanom s Nulnov Oil i Agrax Earthshadeom.
ŠMINKA
Polovica lica (ne razmazani dio) obojana je glaze-ovima S75 bijele boje. Drugu polovicu sam odradio koristeći Ammo Mig Jimenez Washable White Camo. Nanesite sloj, ostavite da se suši oko 5-10 minuta, a zatim vlažnim kistom uklonite višak boje na mjestima na kojima želite ukloniti šminku.
Crna / plava / crvena šminka nanesena je pomoću Ammo Mig Jimenez Oilbrusherima. Pažljivo ih nanesite crtajući željene uzorke. Zatim pomoću Odourless Thinner (također tvrtke Ammo) uklonite višak boje i razmažite je prema dolje ili duž nabora na licu / ožiljcima.
KOSA
Kosa je bojana drybrush metodom sa sivom i bijelom bojom (samo pazite da ne zamažete lice). Nakon što se osušila boja, ponovno sam nanio nekoliko zelenih nijansi Oilbrushera i pomoću Odourless Thinnera razmazao ih uzduž kose. Ako je potrebno, na kraju dodajte malo Nuln Oil u najdublja dijelove kose da pojacate sjene.
Ovo označava kraj dijela za bojanja lica. Sada se okrećemo tekstilu. Prekrili smo tri različite teksture: svilu (za kravatu), pamuk (za košulju) i tvid (za prsluk).
Sva tri dijela imaju isti prvi korak. Čisti osnovni sloj (basecoat) neke svijetle boje (nije važno koju ćete boju odabrati, samo da odaberete svijetlu nijansu). Bojajte u tankim slojevima dok ne dobijete ravnomjerno pokrivanje.
KRAVATA
Počeli smo s najjednostavnijim materijalom - kravatom. Svilenkasti osjećaj stvara se dodavanjem metalne boje u izvornu boju. Svijetloplavoj sam dodao malo srebrne. Korištenjem Blue Glaze-a dodao sam sjene, a zatim dodao bijelu u metalno plavu smjesu za nekoliko highlighta. Također, svila ima tendenciju da reflektira svjetlost u spektru više boja, tako da možete dodati malo crvene / ljubičaste smjesi u najdublje sjene da dobijete prelijevanje spektra boja (colorshift).
Ako radite svijetlu i živahnu, toplu boju (narančasta, žuta itd.), umjesto metalne srebrne, preporučujem zlatnu boju.
KOŠULJA
Sljedeća je bila košulja. Dodao sam pruge svjetlije boje, a zatim tamnije boje od osnovnog premaza. Nakon razmišljanja, odlučio sam napraviti kockasti uzorak pa sam dodao i okomite crte na isti način. Možete probati i ispreplesti okomite i vodoravne crte. Nakon što je to obojano, bilo je vrijeme da se košulja zasjenča. Koristio sam Citadel Red Glaze u koji sam dodavao sve više Ogryn Fleshshade sa sve više Lahmian Medium-a. Kada je sjenčanje završeno, upotrijebio sam svjetlije nijanse pruga na podignutim dijelovima košulje kako bih istaknuo highlighte.
PRSLUK
Najteži je dio za bojanje jer zahtijeva puno strpljenja. Opet, koristeći svjetliju boju od osnovnog premaza, počeo sam crtati male cik-cak uzorke (riblja kost). Najlakši dio za početak bio bi džep, a zatim ovratnik. Kad završite s njima, trebali biste imati pokret u ruci da dovršite ostatak prsluka bez većih problema.
Nakon što iscrtate uzorak, možete dodati sjene. Opet sam koristio žuti glaze tvrtke Citadel kojoj sam dodavao sve više i više Seraphim Sepia Shade-a sa sve više i više Lahmian Mediuma. Pažljivo nanesite slojeve na dno nabora kao sjene.
Kad sam završio sa sjenama, upotrijebio sam svjetliji ton žute boje (nego na uzorku riblje kosti) i pažljivo dodao highlighte na izdignutim dijelovima naborima. U ovom slučaju nemojte koristiti crte na istaknutim dijelovima. Nanesite male točkice (kako biste oponašali refleksiju svjetlosti s tkanja).
Stražnja strana prsluka obično nema uzorak pa sam na osnovni sloj samo nanio svjetlije točkice metodom stipplinga. Sjene su rađene kao i na prednjem dijelu prsluka.
Najnoviji članci
- Back to Basics radionice bojanja minijatura u Galeriji i ČitaoniciVN Krunoslav Belinić, 04.12.2025.
- Nastupili smo na: Monte San Savino 2025 Marko Paunović, 24.11.2025.
-
Znanost iza akrilnih boja
- Binders (eng. resin) – form a film – in our case probably pure acrylates, I suspect they are styrene acrylates.
- Fillers – in addition to adding volume to the paint, they also affect the viscosity, coverage and appearance of the dry film
- Pigments – the main division is into organic pigments and inorganic pigments. Inorganic ones are more covering but have less vivid shades, while organic ones are often quite poorly covering (yellow for example) but their shades are vivid and bright
Additives:
- Anti-foam
- Rheological modifiers – affect the behavior of wet paint on the substrate (e.g. spillage) and the behavior of the paint when a force is applied to it (brush, roller, spray, airbrush). Rheological modifiers also include thickeners that affect the viscosity of the paint.
- Dispersants – envelop pigment and filler particles and prevent their agglomeration during standing. Good dispersion of pigment and filler affects the coverage and uniform appearance of the dry film. There are a bunch more but I won't go into too much detail
- Solvent – in this case water.
Contrast paints and speed paints – high pigment content, but not so much that it causes high coverage. They are formulated to spread, not to stay where you put them. The result of spreading is that the paint collects in the recesses, where a thicker film of paint remains than on the protruding parts of the miniature. Where the film of paint is thicker (the recesses), the shade of the contrast paint is more pronounced, unlike on the protruding parts where the film is thinner, which is why the shade is then influenced by the color of the substrate.
Composition:
- Binders
- Pigments
- Additives – all listed above + surfactants that reduce the surface tension of the wet paint film, which is why it flows
- solvent
- I would say they do not contain fillers, or contain very, very little of them
Washes – similar in formulation and behavior to contrast agents, only they have a much lower proportion of pigments, certainly no fillers, a higher proportion of surfactants, lower viscosity, and probably less binders.
If we want to greatly dilute acrylic paint or contrast, it is better to use a product intended for this purpose from the manufacturer of that paint rather than water, because it contains all the necessary amount of binders and additives for that paint to retain its properties.
" ["content_hrv"]=> string(4306) "U ovom članku, naša Dunja nam otkriva znanost iza akrilnih boja.
Akrilne boje – visoki udio pigmenta i dobra pokrivnost. Ako su dobro formulirane ostaju tamo gdje ih naneseš, ne ostavljaju „brush marks“ i suše se dovoljno sporo da stigneš napravit što želiš na minijaturi a opet dovoljno brzo.
Sastav:
- Veziva (eng. resin) – formiraju film – u našem slučaju vjerojatno čisti akrilati, sumnjam da su stiren akrilati.
- Punila – osim što dodaju volumen boji utječu i na viskoznost, pokrivnost i izgled suhog filma
- Pigmenti – glavna podjela je na organske pigmente i anorganske pigmente. Anorganski su više pokrivni ali manje živih nijansi, dok su organski često dosta loše pokrivni (žuti npr) ali zato su im nijanse žive i jarke
Aditivi:
- Protiv pjene
- Reološki modifikatori – utječu na ponašanje mokre boje na podlozi (npr razlijevanje) i na ponašanje boje dok na nju djeluje sila (kist, valjak, sprej, airbrush). Pod reološke modifikatore spadaju i ugušćivači koji utječu na viskozitet boje.
- Dispergatori – obavijaju čestice pigmenata i punila i sprječavaju aglomeraciju istih stajanjem. Dobra dispergiranost pigmenta i punila utječe na pokrivnost i ujednačen izgled suhog filma.
- Ima ih još hrpa ali neću toliko u detalje
- Otapalo – u ovom slučaju voda.
Kontrastice i speed paints – visoki udio pigmenta, ali ne toliki da uzrokuje visoku pokrivnost. Formulirane su da se razlijevaju, a ne da ostaju tamo gdje ih staviš. Posljedica razlijevanja je skupljanje boje u udubine gdje onda ostane deblji film boje nego na isturenim dijelovima minijature. Tamo gdje je film boje deblji (udubine) nijansa kontrastice izraženija, za razliku od isturenih dijelova na kojima je film tanji zbog čega na nijansu onda utječe boja podloge.
Sastav:
- Veziva
- Pigmenti
- Aditivi – svi nabrojani gore +
- surfakanti koji smanjuju površinsku napetost mokrog filma boje zbog čega i dolazi do razlijevanja
- otapalo
- rekla bih da ne sadrže punila, ili ih sadrže vrlo vrlo malo
Washevi – po principu formuliranja i ponašanju slični kontrasticama, samo imaju puno manji udio pigmenata, sigurno ne sadrže punila, veći udio surfakanata, manji viskozitet i vjerojatno manje veziva.
Ako želimo jako razrijediti akrilnu boju ili kontrasticu bolje je koristiti za to predviđen proizvod od proizvođača te boje nego vodu, jer sadrži svu potrebnu količinu veziva i aditiva kako bi ta boja zadržala svoja svojstva.
" ["created"]=> string(19) "2025-11-20 13:03:37" ["modified"]=> string(19) "2025-11-20 13:03:37" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "64" ["group_id"]=> string(1) "1" ["first_name"]=> string(9) "Krunoslav" ["last_name"]=> string(8) "Belinić" ["first_name_mask"]=> string(9) "krunoslav" ["last_name_mask"]=> string(7) "belinic" ["username"]=> string(5) "Kruno" ["password"]=> string(40) "eb3fda45fbec0258e90d809803b10491c548b22f" ["born"]=> string(19) "2015-01-18 09:19:00" ["created"]=> string(19) "2015-01-18 09:20:39" } } Krunoslav Belinić, 20.11.2025. - Nastupili smo na: Modelmania 2025 Marko Paunović, 05.11.2025.
- Tabla za Necropolis – dio 1 Antoni Pastuović, 05.11.2025.
Najnoviji izvještaji s bojišta
- Kill Team - Blooded vs. Vespid Stingwings 28.02.2025., GW - Warhammer 40.000, i Antoni Pastuović (Imperial Guard)
- Dark Angels protiv T'au Battlereport 22.04.2022., GW - Warhammer 40.000, Borna Pleše (Space Marines) i Kristijan Kliska (Tau Empire)
- Sisters of Battle protiv Ultramarines 17.11.2021., GW - Warhammer 40.000, i Nino Marasović (Space Marines)

















