Potraga za mojim novim najdražim washevima

Ana Polanšćak, 22.01.2025.

Napomena urednika: Ovo je članak objavljen na Aninom blogu koji je ljubazno pristala podijeliti na web stranicama naše udruge. Ako vam se sviđa članak, potražite više na njezinoj stranici Gardens of Hecate

Click for enlarged picture

Negdje u studenom došla sam do kraja svojih zaliha stare formule Agrax Earthshade i Nuln Oil i otvorila sam nove (kažem nove, ali sada su stare nekoliko godina). Razočarana sam tim proizvodima… Stalno koristim Citadel washeve otkako su prvi put predstavljene. Izvorno su to bile Badab Black i Devlan Mud, i bile su fantastične (da, postojale su tinte i prije toga - ali ih nikad nisam koristila). U nekom trenutku su ih zamijenili Nuln Oil i Agrax Earthshade. Iskreno govoreći, ne sjećam se kolika je to bila promjena; bilo je to prilično davno. Međutim, znam da sam postupno izbacila većinu Citadel boja iz svog arsenala u korist drugih marki (pretežno Scale 75, ali postoji nekoliko drugih koje koristim) - dok sam i dalje nastavila koristiti Citadelove crnu i smeđu boju. Međutim, sada su se previše promijenili na gore da sam odlučila da je vrijeme da ih potražim negdje drugdje.

Pitala sam publiku na Instagramu za održive alternative na tržištu i dobila sam više od 60 odgovora s prijedlozima. Na temelju toga kupila sam razne opcije za smeđe i crne boje i tinte za testiranje. Osim toga, značajan broj komentatora rekao je da se nalazi u istoj nevolji, pa sam obećala podijeliti svoja otkrića u postu na blogu. To je to.

Od kupnje napravila sam uzorke, testirala u kontroliranim uvjetima i isprobala ih u stvarnim situacijama na svim farbačkim projektima na kojima sam u to vrijeme radila.

Odricanje od odgovornosti: Nisam sponzorirana niti povezana s proizvođačima bilo kojeg od ovih proizvoda. Kupljene su sredstvima koje su priložili moji podržavatelji na Patreonu (hvala!). Iskreno tražim bolju alternativu za sebe i vodim vas na taj put sa sobom.

Također bih željela zahvaliti @noe.hammer i @hinter_light što su mi poslali boce neiskorištenog starog Agrax Earthshadea koje su ležale uokolo.

Click for enlarged picture

Što uopće tražim u washevima?

Često koristim smeđu i crnu boju. Obično je za sjenčanje stvari kao što su koža, oklopi, tkanine, drvo, ljudska koža i drugo.

Moj idealan tuš bio bi dobro pigmentirani akril, koji bi se mogao koristiti i iz bočice, ali bi se mogao razrijediti vodom ako želim manje jaku nijansu, pouzdano mat kada se osuši, a ne drsko precijenjen.

INTENZITET i HUE

Od navedenog, trenutni washevi od Citadel ispunjavaju samo prvu uvjet na mom popisu. Još uvijek daju dobru sjenu u udubljenjima i detaljima na skulpturi. Sviđa mi se i smeđa boja. Nisu previše intenzivni da bi se koristili takvi kakvi jesu, ali često ih želim malo razrijediti. Očekivala sam da će neke marke washeva biti manje intenzivna, a ako sam htjela nešto jače tu su tinte.

Tinte svakako treba kombinirati s medijem iz dva razloga: sjajne su i previše su pigmentirane da bi se mogle koristiti izravno iz posude. Imam sljedeće tri tinte: AK Wood Brown, Vallejo Sepia i Scale75 Inktense Wood. Svi su se ponašali prema predviđanjima, dobro surađujući s Lahmian Mediumom. Malo tinte ide daleko i medij uspješno matira izvorni sjaj tinte. Svaka ima svoju nijansu, a meni je od te tri najdraža Vallejova.

Army Painter Warpaints Soft Tone, Strong Tone i Dark Tone općenito su najsličniji Citadel washevima, uključujući intenzitet. ProAcryl i Two Thin Coats su najmanje intenzivni, ali u konačnici svi su prihvatljivi.

Svaka smeđa boja ima nešto drugačiju nijansu, kao što možete vidjeti na uzorcima nadgrobnih spomenika s osnovnim bijelim premazom. Svi rade dobro i razlika je bila manje vidljiva kada sam nanijela smeđi bazni lak.

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

Click for enlarged picture

AKRIL

Neki moji Instagram prijatelji preporučili su mi ulja. Povremeno koristim ulje i emajl kad slikam krajolike. Učinkoviti su i zgodni za igru. Međutim, ne slažu se s drugim bojama koje koristim - što znači lakiranje između i razmišljanje nekoliko koraka unaprijed. Također imaju iritantno dugo vrijeme sušenja. Ovo je u redu za teren, ali jednostavno ne funkcionira za način na koji farbam minijature i ne želim sada drastično promijeniti svoj proces. Sviđa mi se kako je. Iz istog razloga moj airbrush stoji u ladici i rijetko se koristi. Njihovo vrijeme može doći, samo nije danas.

Zato u ovoj priči nema ulja ni emajla.

PONAŠANJE S VODOM

Miješanje washeva s vodom može ostaviti zamućen/kredast talog u udubljenjima. Od washeva koje sam isprobala, kod većine su se u nekom trenutku pojavili kredasti ostaci kad se pomiješaju s vodom. Ponekad se dogodi, ponekad ne. Čujem da je tvrda voda još gora. U svakom slučaju, sigurnije je koristiti akrilni medij nego vodu. Za starije Citadel washeve obično sam koristila vodu i to bi povremeno rezultiralo gadnim iznenađenjem. S novom formulom zamućenje se događalo većinu puta kada sam to radila.

Apsolutno mogu živjeti s upotrebom medija umjesto vode kako bih bio sigurna da su rezultati dosljedni. Ovo je dio mog idealnog procesa nanošenja washeva kojeg se najlakše odričem. Svaki mat medij bit će skuplji od vode, ali postoje puno pristupačnije opcije od Citadelovog Lahmian Mediuma koji trenutno koristim. To je nešto što treba razmotriti sljedeće.

Click for enlarged picture

MAT FINIŠ

Novi Agrax i Nuln Oil izravno iz posude su sjajni i to me beskrajno nervira. Miješanje Lahmian Mediuma, koji inače ima učinak matiranja, obavezno je čak i ako ne želim razrijediti svoje washeve. Ali često ni to ne pomaže. Bilo je trenutaka kada je novi Agrax Earthshade odbijao prestati biti sjajan u udubljenjima čak i kad sam ga premazala mat lakom.

Imajte na umu da se sjaj u udubljenjima može dogoditi i drugim markama ako se nanese previše nerazrijeđenog washa ili ako se prije upotrebe ne protrese dobro.

Nekoliko je ljudi preporučilo proizvod pod nazivom Instar Matte+. To je koncentrirani aditiv koji se treba miješati u boje kako bi postale mat. Dobila sam savjet da stavim nekoliko kapi izravno u svoju bočicu svog Agraxa ili Nulna. Učinila sam upravo to, i to je zapravo ubilo sjaj. To je sjajna vijest, jer to znači da mogu spasiti onih nekoliko boca novih Citadelovih washeva koje sam nakupila prije nego što sam shvatila da ne valjaju.

Kad sam se igrala s Matte+, pokušala sam ga pomiješati s tintama da vidim što će se dogoditi. Čini ih matiranim, ali imaju sličan problem s ostacima kao kod kombinacije washa s vodom. Međutim, u ovom slučaju rezultat izgleda kao pristojan učinak hrđe. Nisam sigurna isplati li se dalje istraživati, ali u nastavku je kako izgleda.

Click for enlarged picture

CIJENA

Cijena nije nešto o čemu sam previše razmišljala prije nego što sam počela drobiti ove brojke. Bilo je zanimljivo i otvaralo je oči.

Poštarina nije uključena u cijene. Uključen je PDV od 25%. Imajte na umu da se cijena svakog proizvoda može malo razlikovati od dobavljača do dobavljača. Morala sam naručivati iz više webshopova ovisno o dostupnosti i zalihama. Dolaze u bočicama različitih veličina pa sam, kako bih mogala ispravno usporediti, izračunala njihovu cijenu po ml (navedenu u zagradama).

Najpovoljniji je bio AK Deep Shade Grime od 4,89 € za bočicu od 30 ml (0,16 €/mL). Odmah ga slijede Vallejo washevi po 3,10 € za 18 mL (0,17 €/mL), a zatim The Army Painter tone trio po 3,49 € za 18 mL (0,19 €/mL).

Sljedeća razina su Pro Acryl 22 mL za 5,99 € (0,27 €/mL) i Duncan’s TTC pranje po 4,41 € za 15 mL (0,29 €/mL).

I na kraju imamo Citadelove 18mL za 6,63 € (0,37 €/mL), što ga čini duplo većom cijenom od proizvoda iz prve skupine. Uf.

Neću uspoređivati tinte zajedno s washevima jer se moraju koristiti s velikom količinom medija. Bočica s tintom trajat će vam drastično dulje od bočice washa, ali uz nju morate kupiti medij, što komplicira izračun. Ovaj put nisam ulazila u to. No, evo cijena tinti: AK Wood Brown INK je bila 4,68 € za 30 mL (0,16 €/mL), Vallejo Sepia Ink 18 ml je bila 3,10 € (0,17/mL), a S75 Inktense Wood 17mL za 4,04€ (0,24€/mL).

Instar Matte + aditiv je bio 2,03€ za njihovu ambalažu od 10mL (0,20/mL). Postaje jeftinije ako kupite veću bočicu, ali ionako biste ga trebali koristiti u vrlo malim dozama.

BOČICA

Ovo za mene nije odlučujući faktor, ali postoje razlike kojih se mogu ukratko osvrnuti.

Da prvo maknete Citadel s puta: bočica s poklopcem. Prevrnula ga i prolila toliko puta tijekom godina. To se može nazvati problemom vještine. ne znam. Umakanje kista u posudu umjesto prskanja po paleti nekako mi ima više smisla za washeve, tako da je to točka za to. Što se tiče Citadelovih ostalih boja, izrazito mi se ne sviđaju bočice, ponajviše zato što njihov dizajn stvarno pomaže da se boja brže suši. Ipak, nisam sigurna kako se osjećam u vezi s tim kod washeva.

AK Pure Grime dolazi u bočici s čepom na odvrtanje. Nisam ga dovoljno koristila da bih vidjela kako se lako prevrće, ali budući da nema poklopac koji viri, pretpostavljam da je sigurniji od prolijevanja od Citadela.

Army Painter dolazi u standardnoj bočici s kapaljkom, kao što koristi Scale 75. Vallejo je nekada imao nešto slično, ali ove boje i tinta dolaze u bočicama s kapaljkama napravljenim od mnogo tanjeg materijala. Slučajno sam ih jako stisnula mnogo puta, tako da nisam obožavatelj. Razlog tome je možda ekološki?

Two Thin Coats - bočica je u redu, ali nešto je čudno s čepom. Wash uvijek jako curi iz njega. Možda mora biti pritegnut 100% čvrsto da to prestane raditi? Nisam sretna zbog nereda. Opet, možete reći da je to problem vještine, ali ja nisam imala takav problem s bočicom s kapaljkom bilo koje druge marke.

PorAcrylova bočica ima poseban čep s kojim se prije nisam susrela. Lagano se uvija kako bi kapljice mogle izaći iz bočice. Prilično sam sigurna da je ovo otporno na začepljenje (što je smetnja s bočicama s kapaljkama) i da ne dopušta ulazak zraka. Ali malo je neuredno zatvoriti ga jer uvijek ima malo boje zaglavljene blizu vrha koji mora se obrisati.

Konačno, AK tinta dolazi u staklenoj bočici s kapaljkom, a Matte+ dolazi u maloj bočici s kapaljkom sa sigurnosnim čepom. Dobro radi.

 

Click for enlarged picture

ZAKLJUČCI

Nakon ovoga definitivno se opraštam od Citadelovih washeva. Spasit ću bočice koje već imam s Instar Matte+ i nikad više neću kupiti drugi. Cijena je ozbiljno prenapuhana u usporedbi s bilo kojim drugim brendom, dok je kvaliteta lošija u većini aspekata i zahtijeva od mene da potrošim još više novca na proizvode trećih strana da bi funkcionirao.

TwoThinCoats wash je vrlo čest prijedlog. Među skupljim je opcijama, ali se ne ističe dovoljno da to nadoknadi. U redu je, ali neće biti moj novi izbor marke.

Army Painter washevi su stvarno popularna opcija. Pristupačniji su i moj LGS ih ima na zalihama, što ih čini dodatno dostupnima. Također su među najmanje matiranima, ali mat medij to dosljedno popravlja. Dobro, ali ne i omiljeno.

Vallejo washevi su visoko na mom popisu. Lijepo su mat iz bočice i jako mi se sviđa nijansa njihove Umber boje. Cijena je također među najboljima.

ProAcryl je također dobar. Lijep protok, mat finiš. Ipak, boja i cijena ga za mene stavljaju ispod Valleja.

AK Deep Shades Pure Grime je malo viskozniji od ostalih. Ostaje tamo gdje ga stavite, što obično znači da će teže zaprljati područja koja ne želite zasjeniti. Najmanje je skupa opcija. Nijansa je lijepa, ali je intenzitet svjetliji. Sveukupno za mene je to sredina.

Tinte - AK, Vallejo i S75 sve tri djeluju isto prema mom ograničenom iskustvu. Kada je riječ o nijansi, sklona sam Vallejovoj Umber. Zapravo me zanima da ih dalje koristim u kombinaciji s mat medijem. Imaju bolju vrijednost za novac od washeva.

Na sličan način, pokušala sam pomiješati vlastiti wash kombinirajući Scalecolor Artist Burnt Umber s Lahmian Medium. Bilo je prilično dobro i još jednom puno jeftinije od bilo kojeg washa.

Kada bih morala birati koji mi je wash najdraži, rekla bih Vallejo. Ali mislim da bi moja budućnost mogla biti pronalaženje pristojnog, ali ne precijenjenog mat medija i miješanje vlastitog washa. Već moram upotrijebiti medij ako želim razrijediti boju, pa bih također mogla dobiti pigment iz tinte ili kvalitetne akrilne boje.

 

Nastavit ću koristiti izbor ovih washeva dok se ne potroše. Ako se predomislim o nečemu, možda ću se u budućnosti vratiti na ovu temu.

Sve u ovom članku moje je mišljenje temeljeno na iskustvu isprobavanja proizvoda.

Najnoviji članci

  • Back to Basics radionice bojanja minijatura u Galeriji i ČitaoniciVN
              array(2) {
      ["Article"]=>
      array(10) {
        ["id"]=>
        string(3) "482"
        ["member_id"]=>
        string(2) "64"
        ["title_eng"]=>
        string(70) "Back to Basics Workshops in Galerija VN, a part of Libraries of Zagreb"
        ["title_hrv"]=>
        string(70) "Back to Basics radionice bojanja minijatura u Galeriji i ČitaoniciVN "
        ["mask_eng"]=>
        string(69) "back_to_basics_workshops_in_galerija_vn_a_part_of_libraries_of_zagreb"
        ["mask_hrv"]=>
        string(68) "back_to_basics_radionice_bojanja_minijatura_u_galeriji_i_citaonicivn"
        ["content_eng"]=>
        string(4425) "

    Click for enlarged picture

    During October and November, we held our Back to Basics miniature painting workshops for the youngest at the Zagreb City Libraries.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    The second set of three workshops was held in the Gallery VN on October 30, November 6 and 8, 2025.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    During the workshops, our youngest participants painted chibi figures from the UMS Agram line and made a castle from upcycled materials.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    More photos can be found on our social media.

    Click for enlarged picture

    " ["content_hrv"]=> string(4473) "

    Click for enlarged picture

    Tijekom listopada i studenog u Knjižnicama Grada Zagreba smo održali naše Back to Basics radionice bojanja minijatura za najmlađe. 

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Drugi set od tri radionice održan je u Galeriji i čitaonici VN 30.10. te 6. i 8.11.2025. 

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Tijekom radionica naši najmlađi polaznici su bojali chibi figure iz linije UMS Agram te izrađivali dvorac od upcycle materijala.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Više fotografija potražite na našim socijalnim mrežama!

    Click for enlarged picture
    " ["created"]=> string(19) "2025-12-04 09:07:44" ["modified"]=> string(19) "2025-12-04 09:11:27" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "64" ["group_id"]=> string(1) "1" ["first_name"]=> string(9) "Krunoslav" ["last_name"]=> string(8) "Belinić" ["first_name_mask"]=> string(9) "krunoslav" ["last_name_mask"]=> string(7) "belinic" ["username"]=> string(5) "Kruno" ["password"]=> string(40) "eb3fda45fbec0258e90d809803b10491c548b22f" ["born"]=> string(19) "2015-01-18 09:19:00" ["created"]=> string(19) "2015-01-18 09:20:39" } }
    Krunoslav Belinić, 04.12.2025.
  • Nastupili smo na: Monte San Savino 2025
              array(2) {
      ["Article"]=>
      array(10) {
        ["id"]=>
        string(3) "481"
        ["member_id"]=>
        string(2) "35"
        ["title_eng"]=>
        string(34) "We attended: Monte San Savino 2025"
        ["title_hrv"]=>
        string(39) "Nastupili smo na: Monte San Savino 2025"
        ["mask_eng"]=>
        string(33) "we_attended_monte_san_savino_2025"
        ["mask_hrv"]=>
        string(38) "nastupili_smo_na_monte_san_savino_2025"
        ["content_eng"]=>
        string(13933) "

    Our Ivan brings you a report from the best miniature painting competition in the world.

    Click for enlarged picture

    In a small town in Italy, one of the largest and most prestigious miniature exhibitions in the world has been held every year since 2006, bringing together miniaturists from all over the world. The Knezović clan decided that it was a shame that Croatians did not come to the Monte San Savino Show, so after a great time at Kontrast, a miniature exhibition in Warsaw, we decided to visit Italy as well.

    Click for enlarged picture

    The exhibition is held in Tuscany, and all the content related to it is located within the walls of the castle around which most of the town is located. The exhibition is set in an exceptionally beautiful setting of a medieval castle, with which no other similar miniature event can be compared. The town itself allows visitors to easily get to know each other, as most of them gravitate to the square in the center of the castle.

    Click for enlarged picture

    We set off on Friday, November 14, 2025, and it took us about eight hours to get to our accommodation. Italian motorways are good, but Italians themselves often don't know what lanes are for or how to use turn signals. Large trucks often swerved left and right, and drivers usually only turned on their turn signals after they had finished changing lanes. Fortunately, none of the miniatures were damaged in transit. The Patafix and plastic box are more than enough protection for the models.

    We distributed a large number of flyers in the hope that some of the visitors would come to our Black Queen, and some even promised us that they would (try to) come. We also awarded the UMS Agram Best of Show medal. We did not proceed in a "judgmental" manner, but rather we sought the work (or works) of a miniaturist that we enjoy the most. I have long appreciated Magnus Fagerberg's works and have often used them as references in my own work. They were even better in person, which is usually the case with all top-notch works. Therefore, UMS Agram presented Magnus, in addition to the Best of Show medal, with a terranino to accompany the Monograph on our work.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    The exhibition itself featured the best works that we usually see on social networks, and there were about 2,000 of them in total. Almost all of the winners of this year's Golden Demon also brought their models to Monte San Savino.

    Click for enlarged picture

    The results we achieved were very good, considering the exceptionally high average quality of the works. Filip won one gold with his works in the Storytelling Standard category, while I (Ivan) won one bronze in the Storytelling Master category and one bronze in the Fantasy Painting Master category.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    I'll leave the best part of the article for last, photos of some of the models we saw. Filip has since learned how to use a macro lens, so I'd say the photos turned out great.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    " ["content_hrv"]=> string(13979) "

    Naš Ivan vam donosi reportažu sa najboljeg natjecanja u bojanju minijatura na svijetu.

    Click for enlarged picture

    U malom gradiću u Italiji svake se godine, još od 2006., održava jedna od najvećih i najprestižnijih izložbi minijatura na svijetu, koja okuplja minijaturiste iz cijeloga svijeta. Klan Knezović zaključio je da je šteta što na Monte San Savino Show ne dolaze Hrvati, pa smo nakon odličnog provoda na Kontrastu, izložbi minijatura u Varšavi, odlučili posjetiti i Italiju.

    Click for enlarged picture

    Izložba se održava u Toskani, a svi sadržaji vezani uz nju smješteni su unutar zidina dvorca oko kojeg se nalazi veći dio mjesta. Izložba je postavljena u iznimno lijepom ambijentu srednjovjekovnog dvorca, s kojim se ne može usporediti nijedan drugi sličan minijaturistički događaj. Sam gradić omogućuje posjetiteljima da se lako upoznaju, jer većina njih gravitira trgu u središtu dvorca.

    Click for enlarged picture

    Na put smo krenuli u petak, 14. studenoga 2025., te smo putovali oko osam sati do našeg smještaja. Talijanske autoceste su dobre, ali sami Talijani nerijetko ne znaju čemu služe prometne trake ili kako se koriste žmigavci. Veliki kamioni često su lelujali lijevo–desno, a vozači su pokazivače smjera uglavnom uključivali tek nakon što bi već završili prestrojavanje. Nijedna minijatura srećom nije nastradala u prijevozu. Patafix i plastična kutija sasvim su dovoljna zaštita za modele.

    Podijelili smo veći broj letaka u nadi da će dio posjetitelja doći na naš Black Queen, a neki su nam čak i obećali da će (pokušati) doći. Dodijelili smo i UMS Agram Best of Show medalju. Nismo se vodili „sudački“, nego smo tražili rad (ili radove) jednog minijaturista u kojima najviše uživamo. Već dugo cijenim radove Magnusa Fagerberga i često sam ih koristio kao reference u vlastitom radu. Uživo su bili još bolji, što je u pravilu slučaj sa svim vrhunskim radovima. Stoga je UMS Agram Magnusu, uz Best of Show medalju, poklonio i jedan teranino za uz Monografiju o našem radu.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Na samoj izložbi mogli su se vidjeti najbolji radovi koje inače viđamo na društvenim mrežama, a ukupno ih je bilo oko 2000. Gotovo svi pobjednici ovogodišnjeg Golden Demona također su donijeli svoje modele na Monte San Savino.

    Click for enlarged picture

    Rezultati koje smo ostvarili bili su vrlo dobri, s obzirom na iznimno visoku prosječnu kvalitetu radova. Filip je sa svojim radovima u kategoriji Storytelling Standard osvojio jedno zlato, dok sam ja (Ivan) osvojio jednu broncu u kategoriji Storytelling Master i jednu broncu u kategoriji Fantasy Painting Master.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Za kraj ostavljam onaj najbolji dio članka, fotografije nekih od modela koje smo vidjeli. Filip je u međuvremenu izučio korištenje makro leće pa su fotografije rekao bih odlično ispale.

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    " ["created"]=> string(19) "2025-11-24 08:44:10" ["modified"]=> string(19) "2025-11-24 08:44:10" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "35" ["group_id"]=> string(1) "1" ["first_name"]=> string(5) "Marko" ["last_name"]=> string(9) "Paunović" ["first_name_mask"]=> string(5) "marko" ["last_name_mask"]=> string(8) "paunovic" ["username"]=> string(5) "marko" ["password"]=> string(40) "3bd37b326d19d1880d3b93a4b32e8fb3a90fa122" ["born"]=> string(19) "2033-03-07 20:35:00" ["created"]=> string(19) "2009-06-02 20:37:03" } }
    Marko Paunović, 24.11.2025.
  • Znanost iza akrilnih boja
              array(2) {
      ["Article"]=>
      array(10) {
        ["id"]=>
        string(3) "480"
        ["member_id"]=>
        string(2) "64"
        ["title_eng"]=>
        string(29) "Science behind Acrylic Paints"
        ["title_hrv"]=>
        string(25) "Znanost iza akrilnih boja"
        ["mask_eng"]=>
        string(29) "science_behind_acrylic_paints"
        ["mask_hrv"]=>
        string(25) "znanost_iza_akrilnih_boja"
        ["content_eng"]=>
        string(4438) "

    In this article, our Dunja takes us behind the science of acrylic paints!

    Acrylic paints – high pigment content and good coverage. If they are well formulated, they stay where you apply them, don't leave "brush marks" and dry slowly enough to do what you want on the miniature, yet still fast enough.

    Click for enlarged picture

    Composition:

    • Binders (eng. resin) – form a film – in our case probably pure acrylates, I suspect they are styrene acrylates.
    • Fillers – in addition to adding volume to the paint, they also affect the viscosity, coverage and appearance of the dry film
    • Pigments – the main division is into organic pigments and inorganic pigments. Inorganic ones are more covering but have less vivid shades, while organic ones are often quite poorly covering (yellow for example) but their shades are vivid and bright

    Additives:

    • Anti-foam
    • Rheological modifiers – affect the behavior of wet paint on the substrate (e.g. spillage) and the behavior of the paint when a force is applied to it (brush, roller, spray, airbrush). Rheological modifiers also include thickeners that affect the viscosity of the paint.
    • Dispersants – envelop pigment and filler particles and prevent their agglomeration during standing. Good dispersion of pigment and filler affects the coverage and uniform appearance of the dry film. There are a bunch more but I won't go into too much detail
    • Solvent – ​​in this case water.

    Contrast paints and speed paints – high pigment content, but not so much that it causes high coverage. They are formulated to spread, not to stay where you put them. The result of spreading is that the paint collects in the recesses, where a thicker film of paint remains than on the protruding parts of the miniature. Where the film of paint is thicker (the recesses), the shade of the contrast paint is more pronounced, unlike on the protruding parts where the film is thinner, which is why the shade is then influenced by the color of the substrate.

    Click for enlarged picture

     

    Composition:

    • Binders
    • Pigments
    • Additives – all listed above + surfactants that reduce the surface tension of the wet paint film, which is why it flows
    • solvent
    • I would say they do not contain fillers, or contain very, very little of them

     

    Washes – similar in formulation and behavior to contrast agents, only they have a much lower proportion of pigments, certainly no fillers, a higher proportion of surfactants, lower viscosity, and probably less binders.

    Click for enlarged picture

    If we want to greatly dilute acrylic paint or contrast, it is better to use a product intended for this purpose from the manufacturer of that paint rather than water, because it contains all the necessary amount of binders and additives for that paint to retain its properties.

    Click for enlarged picture

    " ["content_hrv"]=> string(4306) "

    U ovom članku, naša Dunja nam otkriva znanost iza akrilnih boja.

    Akrilne boje – visoki udio pigmenta i dobra pokrivnost. Ako su dobro formulirane ostaju tamo gdje ih naneseš, ne ostavljaju „brush marks“ i suše se dovoljno sporo da stigneš napravit što želiš na minijaturi a opet dovoljno brzo.

    Click for enlarged picture

    Sastav:

    • Veziva (eng. resin) – formiraju film – u našem slučaju vjerojatno čisti akrilati, sumnjam da su stiren akrilati.
    • Punila – osim što dodaju volumen boji utječu i na viskoznost, pokrivnost i izgled suhog filma
    • Pigmenti – glavna podjela je na organske pigmente i anorganske pigmente. Anorganski su više pokrivni ali manje živih nijansi, dok su organski često dosta loše pokrivni (žuti npr) ali zato su im nijanse žive i jarke

    Aditivi:

    • Protiv pjene
    • Reološki modifikatori – utječu na ponašanje mokre boje na podlozi (npr razlijevanje) i na ponašanje boje dok na nju djeluje sila (kist, valjak, sprej, airbrush). Pod reološke modifikatore spadaju i ugušćivači koji utječu na viskozitet boje.
    • Dispergatori – obavijaju čestice pigmenata i punila i sprječavaju aglomeraciju istih stajanjem. Dobra dispergiranost pigmenta i punila utječe na pokrivnost i ujednačen izgled suhog filma.
    • Ima ih još hrpa ali neću toliko u detalje
    • Otapalo – u ovom slučaju voda.

    Kontrastice i speed paints – visoki udio pigmenta, ali ne toliki da uzrokuje visoku pokrivnost. Formulirane su da se razlijevaju, a ne da ostaju tamo gdje ih staviš. Posljedica razlijevanja je skupljanje boje u udubine gdje onda ostane deblji film boje nego na isturenim dijelovima minijature. Tamo gdje je film boje deblji (udubine) nijansa kontrastice izraženija, za razliku od isturenih dijelova na kojima je film tanji zbog čega na nijansu onda utječe boja podloge.

    Click for enlarged picture

    Sastav:

    • Veziva
    • Pigmenti
    • Aditivi – svi nabrojani gore +
    • surfakanti koji smanjuju površinsku napetost mokrog filma boje zbog čega i dolazi do razlijevanja
    • otapalo
    • rekla bih da ne sadrže punila, ili ih sadrže vrlo vrlo malo

     

    Washevi – po principu formuliranja i ponašanju slični kontrasticama, samo imaju puno manji udio pigmenata, sigurno ne sadrže punila, veći udio surfakanata, manji viskozitet i vjerojatno manje veziva.

    Click for enlarged picture

    Ako želimo jako razrijediti akrilnu boju ili kontrasticu bolje je koristiti za to predviđen proizvod od proizvođača te boje nego vodu, jer sadrži svu potrebnu količinu veziva i aditiva kako bi ta boja zadržala svoja svojstva.

    Click for enlarged picture

    " ["created"]=> string(19) "2025-11-20 13:03:37" ["modified"]=> string(19) "2025-11-20 13:03:37" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "64" ["group_id"]=> string(1) "1" ["first_name"]=> string(9) "Krunoslav" ["last_name"]=> string(8) "Belinić" ["first_name_mask"]=> string(9) "krunoslav" ["last_name_mask"]=> string(7) "belinic" ["username"]=> string(5) "Kruno" ["password"]=> string(40) "eb3fda45fbec0258e90d809803b10491c548b22f" ["born"]=> string(19) "2015-01-18 09:19:00" ["created"]=> string(19) "2015-01-18 09:20:39" } }
    Krunoslav Belinić, 20.11.2025.
  • Nastupili smo na: Modelmania 2025
              array(2) {
      ["Article"]=>
      array(10) {
        ["id"]=>
        string(3) "479"
        ["member_id"]=>
        string(2) "35"
        ["title_eng"]=>
        string(28) "We attended: ModelMania 2025"
        ["title_hrv"]=>
        string(33) "Nastupili smo na: Modelmania 2025"
        ["mask_eng"]=>
        string(27) "we_attended_modelmania_2025"
        ["mask_hrv"]=>
        string(32) "nastupili_smo_na_modelmania_2025"
        ["content_eng"]=>
        string(6552) "

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    " ["content_hrv"]=> string(7147) "

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    U subotu 25.10.2025. održao se Foto Video Show & ModelMania Zagreb u Kongresnoj dvorani na Zagrebačkom Velesajmu. UMS Agram je nastupio s prezentacijom rada naših raznih programa poput Advent u Agramu, Agram Group Build, Agram Lego Sekcija i Knjižnica i čitaonica UMS "Agram".

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Naši volonteri, Kruno i Marko bili su tamo od 10 ujutro i odgovarali na pitanja s čime se bavimo.

    Click for enlarged picture

    Antoni i Lav su bili zaduženi za demonstriranje stolne strateške igre Gaslands!

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Kruno je držao Back to Basics radionice bojanja minijatura!

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    Click for enlarged picture

    " ["created"]=> string(19) "2025-11-05 11:52:52" ["modified"]=> string(19) "2025-11-05 11:52:52" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "35" ["group_id"]=> string(1) "1" ["first_name"]=> string(5) "Marko" ["last_name"]=> string(9) "Paunović" ["first_name_mask"]=> string(5) "marko" ["last_name_mask"]=> string(8) "paunovic" ["username"]=> string(5) "marko" ["password"]=> string(40) "3bd37b326d19d1880d3b93a4b32e8fb3a90fa122" ["born"]=> string(19) "2033-03-07 20:35:00" ["created"]=> string(19) "2009-06-02 20:37:03" } }
    Marko Paunović, 05.11.2025.
  • Tabla za Necropolis – dio 1
              array(2) {
      ["Article"]=>
      array(10) {
        ["id"]=>
        string(3) "478"
        ["member_id"]=>
        string(2) "96"
        ["title_eng"]=>
        string(23) "Necropolis Board part 1"
        ["title_hrv"]=>
        string(29) "Tabla za Necropolis – dio 1"
        ["mask_eng"]=>
        string(23) "necropolis_board_part_1"
        ["mask_hrv"]=>
        string(25) "tabla_za_necropolis_dio_1"
        ["content_eng"]=>
        string(4313) "

    Click for enlarged picture

    In October we started with our first board for Necropolis, and with an appropriate theme! – the Eternal Autumn configuration from the Necropolis rulebook. The configuration is such that it only requires 3 trees, which we considered too boring, so instead of one tree, we plan to build a cubic lime kiln and 2 streams.

    Click for enlarged picture

    The board is inspired by Hawthorne's story Ethan Brand, where several characters talk about the unforgivable sin (next to a lime kiln in the middle of an American pastoral idyll). Aesthetically, we're aiming for early fall with rural motifs, along with gnarled trees (ala Burton's Sleepy Hollow) and a few pumpkins.

    Click for enlarged picture

    For now, we are very far from any aesthetic choices because we have dealt with the basic structure of the board: the housing is made of pine glued boards for the floor and pine profiles for the sides. After we glued everything with Drvofix, the entire housing was finely sanded. The size of the Styrodur board that fits into the housing is 40cmx40cmx2cm (Necropolis standard is 16"x16").

    Click for enlarged picture

    The placement of the stream itself was difficult to choose due to the peculiar, angular deployment in Necropolis, so we used token strings to try out a few potential streams that would least interfere with the game. Although we planned to keep our forest streams shallow, we still carved channels with a scalpel and a rotary multitool and coated the beds with diluted texture paste. While the paste dried, we added various sizes of pebbles and created a transition across the stream with larger pebbles.

    Click for enlarged picture

    The trees are actually real mangroves, so they have natural knots and twists. To add a Sleepy Hollow feel, we hollowed out a few holes in the wood to house the greenstuff faces. We propped up one tree with pieces of pine bark so it wouldn't lean too much and interfere with play.

    Click for enlarged picture

    The next step is to cover the entire board with a mixture of gypsum and sand and make the stove itself.

    Click for enlarged picture

    " ["content_hrv"]=> string(4295) "

    Click for enlarged picture

    U listopadu smo započeli s našim prvim boardom za Necropolis, i to s primjerenom tematikom! – Eternal Autumn konfiguracijom iz Necropolis rulebooka. Konfiguracija je takva da nalaže samo 3 stabla, što smo smatrali predosadnim te umjesto jednog stabla kanimo izraditi kockastu vapnenu peć i 2 potoka.

    Click for enlarged picture

    Board je inspiriran Hawthorneovom pričom Ethan Brand, gdje nekoliko likova priča o neoprostivom grijehu (pored vapnare usred američke pastoralne idile). Estetski ciljamo na ranu jesen s ruralnim motivima, uz kvrgava stabla (ala Burtonov Sleepy Hollow) i nekoliko bundeva.

    Click for enlarged picture

    Za sada smo jako daleko od ikakvih estetskih odabira jer smo se nosili s osnovnom građom boarda: kućište je napravljeno od borovih lijepljenih dasaka za podni dio i borovih profila za bočne strane. Nakon što smo sve zalijepili drvofixom, cijelo kućište je fino izbrušeno. Veličina stirodur ploče koja sjeda u kućište je 40cmx40cmx2cm (Necropolis standard je 16“x16“).

    Click for enlarged picture

    Sami smještaj potoka bilo je teško odabrati zbog osebujnog, kutnog deploymenta u Necropolisu pa smo koristili nizove tokena da isprobamo nekoliko potencijalnih tokova koji bi najmanje ometali igru. Iako planiramo da nam šumski potoci budu plitki, i dalje smo skalpelom i rotirajućim multitoolom izrezbarili kanale i premazali korita razrijeđenom teksturnom pastom. Dok se pasta sušila, ubacili smo razne veličine kamenčića i uspostavili prijelaz preko potoka većim kamenčićima.

    Click for enlarged picture

    Stabla su zapravo pravo mangrovo drvo, tako da ima prirodne kvrge i zavijutke. Kako bismo dodali sleepy hollow šmek, izdubili smo nekolika rupa u drvu gdje bismo smjestili greenstuff lica. Jedno smo drvo poduprli s komadima borove kore kako ne bi bilo previše nagnuti i ometalo igru.

    Click for enlarged picture

    Sljedeći korak je prekrivanje cijelog boarda smjesom gipsa i pijeska te izrada same peći.

    Click for enlarged picture

    " ["created"]=> string(19) "2025-11-05 11:09:46" ["modified"]=> string(19) "2025-11-05 11:09:46" } ["Member"]=> array(10) { ["id"]=> string(2) "96" ["group_id"]=> string(1) "2" ["first_name"]=> string(6) "Antoni" ["last_name"]=> string(10) "Pastuović" ["first_name_mask"]=> string(6) "antoni" ["last_name_mask"]=> string(9) "pastuovic" ["username"]=> string(6) "antoni" ["password"]=> string(40) "5dfa823ee30df1936c1792d4c8348a4bcf4c64e2" ["born"]=> string(19) "2005-04-04 18:52:00" ["created"]=> string(19) "2019-04-04 18:53:09" } }
    Antoni Pastuović, 05.11.2025.

Svi članci

Najnoviji izvještaji s bojišta

Svi izvještaji s bojišta